Kat kat kazık
Gıdada üretici ile market fiyatı arasındaki uçurum büyüyor. Mandalina ve maydanozda fark 6.4 kata ulaştı. Kasım'da marketlerin zam şampiyonu, yüzde 49.81 ile salatalık oldu
Giriş Tarihi:
Gıdada üretici ile market fiyatı arasındaki fark dudak uçuklatıyor. Toptancı, aracı, perakendeci derken, ürünlerin fiyatı tezgaha çıkana kadar kabarıyor. Yüksek kâr marjları, üretici ile market fiyatları arasındaki makası giderek büyütüyor. Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Başkanı Şemsi Bayraktar, üretici ile market fiyatları arasındaki farkın, mandalina ve maydanozda 6.4 kata ulaştığını açıkladı.
30 KURUŞ, 1.92 TL OLUYOR
Üreticide 30 kuruş olan mandalinayı tüketicinin 1 lira 92 kuruşa, 13 kuruş olan maydanozu 80 kuruşa alabildiğine dikkati çeken Bayraktar, şunları söyledi: "Üreticilerimiz narenciyede pazarlama sorunu yaşarken, tüketicinin bu kadar fiyat farkıyla, pahalı ürün tüketmesini anlamak mümkün değil. Yine üreticide 45 kuruş olan ıspanak 2 lira 51 kuruşa, 42 kuruş olan portakal 2 lira 25 kuruşa, 5 lira 50 kuruş olan kuru incir 23 lira 80 kuruşa, adedi 50 kuruş olan marul 2 lira 8 kuruşa markette satılıyor. Bu kadar fiyat farkı oluşmasının mantıklı hiçbir açıklaması yok. Tarla ile market arasındaki herkesi sorumlu davranmaya davet ediyorum. Bu durumun sürdürülebilir olmadığı açık. Çiftçi zararına satarken, tüketicinin çiftçinin sattığının 5-6 katına mal almasının izahı yok."
1 AYDA17 ÜRÜN ZAMLANDI
Kasım'da marketlerdeki fiyat değişimleri belli oldu. TZOB'a göre; 39 üründen 17'sinin fiyatı arttı, 2'sinin değişmedi, 20'sinin fiyatı düştü. En çok fiyat artışı yüzde 49.81 ile salatalıkta görüldü. Kuru incirde yüzde 25.58, kabakta yüzde 20.64, maydanozda yüzde 15.11, patlıcanda yüzde 11.69, lahanada yüzde 8.04, fındıkta yüzde 7.25, fasulyede yüzde 6.89, patateste yüzde 5.58, Antep fıstığında yüzde 5.41, havuçta yüzde 3.54, nohutta yüzde 2.94, sivri biberde yüzde 2.27, domateste yüzde 2.01, zeytinyağında yüzde 1.95, dana etinde yüzde 0.69, toz şekerde yüzde 0.06 artış oldu.
30 KURUŞ, 1.92 TL OLUYOR
Üreticide 30 kuruş olan mandalinayı tüketicinin 1 lira 92 kuruşa, 13 kuruş olan maydanozu 80 kuruşa alabildiğine dikkati çeken Bayraktar, şunları söyledi: "Üreticilerimiz narenciyede pazarlama sorunu yaşarken, tüketicinin bu kadar fiyat farkıyla, pahalı ürün tüketmesini anlamak mümkün değil. Yine üreticide 45 kuruş olan ıspanak 2 lira 51 kuruşa, 42 kuruş olan portakal 2 lira 25 kuruşa, 5 lira 50 kuruş olan kuru incir 23 lira 80 kuruşa, adedi 50 kuruş olan marul 2 lira 8 kuruşa markette satılıyor. Bu kadar fiyat farkı oluşmasının mantıklı hiçbir açıklaması yok. Tarla ile market arasındaki herkesi sorumlu davranmaya davet ediyorum. Bu durumun sürdürülebilir olmadığı açık. Çiftçi zararına satarken, tüketicinin çiftçinin sattığının 5-6 katına mal almasının izahı yok."
1 AYDA17 ÜRÜN ZAMLANDI
Kasım'da marketlerdeki fiyat değişimleri belli oldu. TZOB'a göre; 39 üründen 17'sinin fiyatı arttı, 2'sinin değişmedi, 20'sinin fiyatı düştü. En çok fiyat artışı yüzde 49.81 ile salatalıkta görüldü. Kuru incirde yüzde 25.58, kabakta yüzde 20.64, maydanozda yüzde 15.11, patlıcanda yüzde 11.69, lahanada yüzde 8.04, fındıkta yüzde 7.25, fasulyede yüzde 6.89, patateste yüzde 5.58, Antep fıstığında yüzde 5.41, havuçta yüzde 3.54, nohutta yüzde 2.94, sivri biberde yüzde 2.27, domateste yüzde 2.01, zeytinyağında yüzde 1.95, dana etinde yüzde 0.69, toz şekerde yüzde 0.06 artış oldu.