23 kızgın adam
Rekabet Kanunu'nu ihlal ettiği iddia edilen 23 dev otomotiv firması sorguya alındı. Otomobilciler, '12 Kızgın Adam' filmini göstererek kendilerini savundu
Giriş Tarihi:
Rekabeti ihlal ederek birlikte hareket ettikleri iddia edilen ve aralarında Honda, TOFAŞ, Hyundai, Mercedes, Toyota, Ford ve Mazda'nın da olduğu 23 dev otomotiv firmasının temsilcileri Rekabet Kurulu'nda savunma yaptı. Firmalar, hazırlanan raporda 2 ihlal ile suçlanıyor. Otomobil firmalarının bir araya gelerek hem stoklar hem de fiyat artışıyla ilgili ortak karar aldıkları iddia ediliyor.
1 DAKİKA İZLEDİLER
İddiaya göre; ÖTV indiriminden 3 gün sonra 19 Mart 2009'da 13 firma elektronik posta yoluyla ortak karar aldı. Bu karar da 'tüm markalar kısa vadede zam yapmayı planladı.' Ardından firmalar zam yaptı. Haziran 2009 tarihinde yine ÖTV'deki değişim üzerine 3 firmanın iletişimde olmaları, 2008 yılında euro kurundaki değişim üzerine toplam 15 firmanın katılımının olduğu 2 ayrı toplantıda fiyatlarda artışın olup olmayacağı tartışmaları ile çeşitli diğer fiyat, stok, hedef ve satış stratejisine ilişkin görüşmeler sebebiyle 19 teşebbüse ceza verilmesi raporda istendi. Dün Rekabet Kurulu'nun karşısına çıkan otomobil firmalarının genel müdürleri ve hukukçuları çok sert açıklamalar yaptı.
İddialara tepki gösteren otomobilciler, "Bu suçlamalar hakaret ve cezadır" ifadelerini kullandı. Öte yandan ALJ Otomotiv'in avukatı Şahin Ardıyok da, Hollywood yapımı '12 Kızgın Adam' filminin 1 dakikasını kurul üyelerine izlettirdi. Ardıyok, filmde de olduğu gibi tespitlerin aksinin de olabileceğini söyledi.
'Maliyetimiz arttı ama zam YAPMADIK'
ALJ Otomotiv Genel Müdürü Burak Beşer (Daihatsu): "Küresel krizin Türkiye üzerindeki ilk etkilerinden biri otomobil satışlarındaki düşüş oldu.
Özellikle 2008 yılının son çeyreğinde firmalar krize çok büyük bir stokla yakalandı. ÖTV indirimi sonrası elimizden geldiği kadar bu maliyetleri düşürmek amacıyla fiyatlarımıza artış yapmadık. Fakat TL bazındaki maliyetimiz de yüzde 50 arttı."
'2 şirket de ZARAR etti'
Çelik Motor Genel Müdürü Bora Koçak KİA): "Hiçbir şekilde şirketler arası bir bilgi paylaşımında bulunmadık. Şirketin 2009 yılında en yüksek stok seviyesinde olduğu dönemde bile 300 adet stoğu bulunuyordu. Şirket 2008 yılında ÖTV indiriminden bağımsız olarak çeşitli fiyat artışlarına gitti.
Ancak, stokların az olması nedeniyle Anadolu Araçlar Ticaret ve Çelik Motor olarak 2 şirket de zarar etti."
Neden geldim anlamadım'
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar: "Rekabet kurallarını ihlal etmedik. Eğer (ÖTV indirimi döneminde) ihlalin tarafı olsaydık en çok satan Megane ve Symbol'e zam yapardık. Ben bugün neden bu soruşturma ortamında, burada bulunduğumu anlamakta zorluk çekiyorum. Bu durum beni düşündürüyor."
'Burada olmak en büyük ceza'
Doğuş Otomotiv Başkanı Aclan Acar: "15 markanın temsilcisiyiz. Volkswagen bunlardan bir tanesi.
Dünya çapında başarı sağlıyoruz. Rekabete aykırı bir davranış içinde olmadık. Böyle bir soruşturmaya taraf olmamız dahi bizim için olacak en büyük cezaların başında geliyor. Otomotiv sektörü rekabetin en başında geliyor."
1 DAKİKA İZLEDİLER
İddiaya göre; ÖTV indiriminden 3 gün sonra 19 Mart 2009'da 13 firma elektronik posta yoluyla ortak karar aldı. Bu karar da 'tüm markalar kısa vadede zam yapmayı planladı.' Ardından firmalar zam yaptı. Haziran 2009 tarihinde yine ÖTV'deki değişim üzerine 3 firmanın iletişimde olmaları, 2008 yılında euro kurundaki değişim üzerine toplam 15 firmanın katılımının olduğu 2 ayrı toplantıda fiyatlarda artışın olup olmayacağı tartışmaları ile çeşitli diğer fiyat, stok, hedef ve satış stratejisine ilişkin görüşmeler sebebiyle 19 teşebbüse ceza verilmesi raporda istendi. Dün Rekabet Kurulu'nun karşısına çıkan otomobil firmalarının genel müdürleri ve hukukçuları çok sert açıklamalar yaptı.
İddialara tepki gösteren otomobilciler, "Bu suçlamalar hakaret ve cezadır" ifadelerini kullandı. Öte yandan ALJ Otomotiv'in avukatı Şahin Ardıyok da, Hollywood yapımı '12 Kızgın Adam' filminin 1 dakikasını kurul üyelerine izlettirdi. Ardıyok, filmde de olduğu gibi tespitlerin aksinin de olabileceğini söyledi.
'Maliyetimiz arttı ama zam YAPMADIK'
ALJ Otomotiv Genel Müdürü Burak Beşer (Daihatsu): "Küresel krizin Türkiye üzerindeki ilk etkilerinden biri otomobil satışlarındaki düşüş oldu.
Özellikle 2008 yılının son çeyreğinde firmalar krize çok büyük bir stokla yakalandı. ÖTV indirimi sonrası elimizden geldiği kadar bu maliyetleri düşürmek amacıyla fiyatlarımıza artış yapmadık. Fakat TL bazındaki maliyetimiz de yüzde 50 arttı."
'2 şirket de ZARAR etti'
Çelik Motor Genel Müdürü Bora Koçak KİA): "Hiçbir şekilde şirketler arası bir bilgi paylaşımında bulunmadık. Şirketin 2009 yılında en yüksek stok seviyesinde olduğu dönemde bile 300 adet stoğu bulunuyordu. Şirket 2008 yılında ÖTV indiriminden bağımsız olarak çeşitli fiyat artışlarına gitti.
Ancak, stokların az olması nedeniyle Anadolu Araçlar Ticaret ve Çelik Motor olarak 2 şirket de zarar etti."
Neden geldim anlamadım'
Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar: "Rekabet kurallarını ihlal etmedik. Eğer (ÖTV indirimi döneminde) ihlalin tarafı olsaydık en çok satan Megane ve Symbol'e zam yapardık. Ben bugün neden bu soruşturma ortamında, burada bulunduğumu anlamakta zorluk çekiyorum. Bu durum beni düşündürüyor."
'Burada olmak en büyük ceza'
Doğuş Otomotiv Başkanı Aclan Acar: "15 markanın temsilcisiyiz. Volkswagen bunlardan bir tanesi.
Dünya çapında başarı sağlıyoruz. Rekabete aykırı bir davranış içinde olmadık. Böyle bir soruşturmaya taraf olmamız dahi bizim için olacak en büyük cezaların başında geliyor. Otomotiv sektörü rekabetin en başında geliyor."