Bankalar hizaya geliyor

Mahkemelere rağmen ücret almaya devam eden bankalara 'dur' diyecek tasarının detayları belli oldu. Ücretleri BDDK belirleyecek

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 19 Mayıs 2013 Güncelleme 19 Mayıs 2013, 01:47
Bankalar hizaya geliyor

İÇİNDEKİLER

Bankaların vatandaştan aldığı 60'dan fazla haksız, mahkemeler ve Yargıtay tarafından 'hukuksuz' bulunan ücret ve komisyonlara çeki düzen geliyor. Bu konuda hazırlanan yasa taslağının detayları da belli olmaya başladı. Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, bankaların ücret, komisyon ve hizmet gelirlerinin, işletme giderlerini karşılama oranının geçen yıl itibariyle yüzde 63,9 olduğunu, bu durumun bankaların söz konusu gelirlerden neden vazgeçmediğini açıkça gösterdiğini belirtti.

60 ÇEŞİT ÜCRET
Bankaların, değişik isimler altında tüketicilerden 60 çeşit ücret ve komisyon aldığına dikkati çeken Yazıcı, bunların arasında kredi kartı aidat ücreti, hesap işletim ücreti, kredi kartı yenileme ücreti, hesap özeti ücreti, ipotek fek ücreti, nakit çekme ücreti, ortak ATM'den nakit çekme ücreti, işlemsizlik ücreti gibi ücretlerin yer aldığını belirtti. Bu konulardaki şikayetlerin giderilmesine ilişkin düzenlemelerin de yer aldığı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Tasarısı Taslağı'na son halinin verildiğini ifade eden Yazıcı, düzenlemeleri şöyle sıraladı:

İŞTE YENİLİKLER
* Sözleşmeler en az 12 punto büyüklüğünde, anlaşılabilir bir dilde, açık, sade ve okunabilir bir şekilde düzenlenecek.
* Öngörülen koşullar, sözleşme süresi içerisinde tüketici aleyhine değiştirilemeyecek.
* Bankalar temettü hali de dahil tüketici işlemlerinde bileşik faiz uygulaması yapmayacak.
* Bankaların tüketicilerden aldığı faiz dışı, komisyon ve masraf ücreti artık Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) tarafından belirlenecek.
* Tüketiciden alınan masraflar için ek bir bedel talep edilmeyecek.
* Masraf bilgileri sözleşmenin eki olarak tüketiciye verilecek.

HAK ARAYAN YANDI
Bankalara gittiğinde her adımda para ödemek zorunda bırakılan tüketiciler hak aradıklarında da hedef oluyor. Bankalar kendilerine dava açan müşterilerini, karşı davalarla hak aramaktan vazgeçirmeye çalışıyor. İstanbul'dan Adnan Köstekli adlı vatandaş da bankalarla mahkemede uğraşan tüketicilerden biri. Köstekli, iki ayrı bankadan kredi kullandığında kendisinden kesilen dosya masrafının 'haksız' olduğu gerekçesiyle Hakem Heyeti'ne şikayet ettikten sonra yaşadığı olayları şöyle anlattı: Çok ihtiyacım vardı 5 bin lira kredi cektim biri 210 lira diğeri 390 lira masraf aldı. Kredilerimi düzenli ödüyorum, hem de onların belirlediği faizle, daha neyin masrafı bu? Hakem Heyeti benim iki banka için de yaptığım müracaatları inceleyerek lehimde karar verdi. Heyet, iki bankanın da benden aldığı dosya masraflarını haksız bulunarak tarafıma iade edilmesine karar verdi. Bankalardan biri bana bu ödemeyi yaptı ancak daha sonra hem bana verdiği parayı hem de avukat ve mahkeme masraflarını almak için karşı dava açtı. Diğeri ise, parayı vermeden karşı dava açtı. Üstelik ödedikleri parayı faiziyle birlikte geri vermemi istiyorlar."

AİDATSIZ KART ZORUNLU OLACAK
Bakan Hayati Yazıcı bankaların aidatsız kredi kartı çıkartmaları ile ilgili de şunları söyledi: "Kart çıkaran kuruluşlar yıllık üyelik aidatı ve benzeri isim altında ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartı türünü tüketicilerin kullanımına sunmak zorunda olacaklardır. Kart çıkaran kuruluşlar bu kartlara serbest rekabet ortamı içerisinde isterlerse ilave hizmetleri de ücretsiz olarak sunabilme imkanına sahip olacaklardır. Ayrıca, söz konusu ücretler hakkında tüketicilerin önceden, bilgilendirilmesi önem arz etmektedir."

KREDİ KAPATMA CEZASI KALKSIN
İzmir Ticaret Odası (İZTO) Başkanı Ekrem Demirtaş, kredilerini erken kapatmak isteyen üyelerinden bankaların komisyon adı altında yüksek ücretler alındığına yönelik şikayetlerin arttığını belirterek, "Kredisini erken kapatan üyelerimizden, ceza gibi ücret alınmamalı" dedi. Yıllık faiz oranlarının tarihin en düşük seviyesine gerilediğine dikkat çeken Demirtaş, "Ancak iş dünyası, üyelerimiz hala rakiplerine göre daha yüksek oranlarla borçlanıyor. Başta KOBİ'ler olmak üzere iş dünyasına daha iyi kredi imkanları sağlanmalı" dedi.

'KORKMAYIN BAŞVURUN'
Uzmanlar bankaların aldıkları ücret ve komisyonlarla ilgili gerek Yargıtay'ın gerekse mahkemelerin verdiği çok sayıda karar olduğunu belirterek, "Genelde kararlar tüketicilerin lehine çıkıyor. Bu yüzden bankalarda bir haksızlığa uğradığınız zaman mutlaka hukuki yollara başvurun. Bunun için ilçelerdeki kaymakamlıklarda bulunan Tüketici Hakem Heyetleri'ne müracaat edebilirsiniz. Buralara başvurmak ücretsiz. Elinizdeki belgelerle başvurup hakkınızı arayabilirsiniz" dedi.

BURÇİN GÖKTAN