Mega kente mega proje

İstanbul'un tarih yazan mega projelerine 'Büyük İstanbul Tüneli' eklendi. İstanbul Boğazı'na yapılacak geçiş tüneli, 5 yıl içinde tamamlanacak. Dünyanın ilk 3 katlı tüneli olacak proje ile, Hasdal Kavşağı'ndan Ümraniye Çamlık Kavşağı'na araçla 14 dakikada geçilecek

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 28 Şubat 2015 Güncelleme 28 Şubat 2015, 02:16
Mega kente mega proje

İÇİNDEKİLER

3'ÜNCÜ havalimanı, 3'üncü köprü ve Marmaray gibi dev projeleri ile tüm dünyanın dikkatini çeken İstanbul, '3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli' projesi ile de şaha kalkacak. İstanbul'un yeni mega projesi, hem metro hattı hem de çift yönlü karayolunu içeren, dünyanın ilk 3 katlı tüneli olacak. Proje ile İncirli'den Söğütlüçeşme'ye hızlı metroyla 40 dakikada ulaşılacak; Hasdal Kavşağı'ndan Ümraniye Çamlık Kavşağı'na araçla 14 dakikada geçilecek. İstanbul'daki 9 raylı sistem birbiriyle irtibatlanacak. Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Boğaziçi Köprüsü ve Yavuz Sultan Selim Köprüsü, birbirine bir ring halinde bağlanmış olacak. Proje, 5 yıl içinde tamamlanacak ve 3.5 milyar dolara yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirilecek. Projenin devlete herhangi bir maliyeti olmayacak.



CUMHURBAŞKANI'NIN MESAJI

İstanbul Boğazı'na yapılacak 3 katlı geçiş tüneli, Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun katıldığı toplantıda tanıtıldı. Toplantıda, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın gönderdiği mesaj da okundu. Cumhurbaşkanı Erdoğan, mesajında, '3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli' projesinin, ülkenin kalkınması, gelişmesi ve sanayiden kültüre her alanda büyümesine öncü rol oynayan, İstanbul için hayalleri gerçeğe dönüştüren projelerden biri olacağını belirtti.



'DÜNYA İSTANBU'U İZLEYECEK '
Başbakan Davutoğlu ise konuşmasında,
İstanbul'u, dünyanın en büyük projelerinin merkezi haline getirdiklerini belirterek, "İstanbul dünyayı izlemeyecek. Dünya İstanbul'u izleyecek" dedi. Projeyle zaman tasarrufunun en iyi şekilde değerlendirileceğini kaydeden Davutoğlu, projenin 7 Haziran seçimlerinden önce ihale işlerinin tamamlanacağını ifade ederek, şöyle devam etti: "5 yıl içinde de 2020'ye gelmeden inşallah 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli, İstanbul'a, Türkiye'ye, dünyaya hizmete hazır hale gelecek." Ulaştırma Haberleşme ve Denizcilik Bakanı Lütfi Elvan da, "Dünyada bir ilki başarıyoruz. Sizlere İstanbul'un trafiğini rahatlatıp toplu ulaşımına neşter vuran, bir omurgaya oturtan metro hatlarını ve karayolu
akslarını birleştiren proje sunuyoruz" dedi.

3 KATLI KESİM 6.5 KİLOMETRE
3 katlı tünel kesiminin çapı 16.8 metre, deniz yüzeyinden derinliği 110 metre, geçtiği bölgede boğaz su derinliği 60-65 metre olacak. Metro ve karayolunun birlikte olduğu 3 katlı kesimin uzunluğu ise 6.5 kilometre olacak. Otomobil ve minibüsler tarafından kullanılacak karayolu kesiminin günde 120 bin araç kapasitesi bulunuyor. Şerit sayısı da '2x2' şeklinde olacak. Metro araçları normal metrolardan yüzde 25 daha hızlı olacak.



ÇEVRE DOSTU
Çevre dostu projenin metro geçişinde 1 yılda atmosfere salınan karbondioksit emisyonundaki azalma 175 bin ton olacak. Ayrıca 1 yılda akaryakıt tüketiminde 54 milyon litre tasarruf sağlanacak. Karayolu kısmı ise Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün kapasitesini yüzde 50 artırırken, yeni bir arazi kullanmayacak. Proje, yerleşim alanlarıyla kesişmeden TEM aksını destekleyecek.

GEÇİŞ ÜCRETİ EN FAZLA 3 DOLAR
Ulaştırma Bakanı Elvan, tüp geçitten geçiş ücretlerine yönelik çalışmaların devam ettiğini söyleyerek, "Avrasya tünelinde 4 dolar, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde 3 dolar civarında. Bunların altında olacağını düşünüyorum. 2019 seçimlerine yetiştirmek için çaba sarf edeceğiz" diye konuştu.