Haberler


Rasim Ozan

Forma üreticilerinin sorunu nasıl çözülür?

Dün okullarda serbest kıyafete geçiş reformuyla beraber, forma ve önlük işinde olanların zarara uğrayacağını ve dertli olduğunu yazmıştım... Sektörden benimle irtibata geçenler şöyle söylüyor... "2012-2013 öğretim yılı başında gündeme gelen serbest kıyafet konusu bilahare gündemden kalkmış ve ilgili sektör üreticileri de yürütmenin gündeminde en azından sonraki öğretim yılı için, yani 2013-
2014
öğretim yılı için hükümetin gündeminde böyle bir uygulamanın yapılmayacağı şeklinde algılanmıştır.
Yani sıra bu öğretim yılı başında uygulamaya konan 4+4+4 eğitim sistemi nedeniyle çesitlenen ve artan okul sayısı ve okula başlama yaşının erkene alınması nedeniyle üreticiler yeni yaş grubuna ve çesitlenen okulların taleplerine yanıt verip tüm öğrencilerin giysilerini hazır edebilmek için daha fazla bir çeşitlilikte ve sayıda giysi imal etmek zorunda kalmışlardır. Dolayısıyla bu yıl sektörde geçmiş yıllardan daha fazla bir elde stok kalmasına sebep olmuştur.

STOKLARIN SEKTÖRDEKİ DAĞILIMI
* Fabrikaların elindeki okul kıyafetlerinde kullanılabilecek olan örme ve dokuma kumaşlarla bu kumaşları üreten makineler.
* Bu kumaşlar için üretilmiş iplikler.
* Trikocuların ellerindeki iplik, yarı ve tam mamul stoklar; triko makineleri.
* Toptancıların elindeki kumaş stokları.
* Okul kıyafeti konfeksiyon üreticilerinin elindeki kesilmemiş örme ve dokuma stokları ile bitmiş ürün stokları.
* Perakendecilerin ve manifaturacıların elinde hazır okul kıyafeti stokları.
* Fason atölyelerdeki sadece bu iş için design edilmiş makine parkuru.
Bu stokların, 16 milyon öğrenci olduğu varsayıldığında, sektörün arta kalan % 40 stok ile öbür sezona hazırlanılan yeni mallarla birlikte stoğunun maliyetinin milyar dolardan aşağı olmayacağını varın siz hesaplayın.
Tüm bu stoktaki ürünler % 100 yerli üretimdir.
Sektöre iş yapan her türlü üreticinin ve sağladığı istihdamın ne kadar zarar göreceğini siz hesaplayın. Sektörün 8-10 aylık vadeli çeklerle çalıştığı düşünülürse, stokların paraya dönmemesi ile yaşanacak kriz ve iflaslar kaçınılmaz olacaktır."
Şu yukarıda anlatılan tablo vicdan sahibi herkesin dikkate alması gereken tablodur...
Gerçekten bu haklı reformla birlikte eski düzene dayalı iş yapan onbinlerce aile mağdur olacak...
Peki çözüm ne?
O konuda şöyle söylüyorlar...
"Özel okullara tanınan, velilerin en az % 60'ının muvafakatiyle okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde 4. maddede yer alan sınırlamalara uyulmak kaydıyla, okul yönetimlerince okul kıyafeti belirlensin ve uygulansın."
Dün Milli Eğitim Bakanlığı'nın üst düzey birkaç bürokratı beni aradı, bilahare Bakan Bey'le de bu konuyu görüşeceğim...
Açık söyleyeyim...
Uygulamanın 2-3 yıl ertelenme ihtimali YOK...
Eylül 2013'te serbest kıyafet dönemi başlıyor...
Fakat özel okullara tanınan "Velilerin % 60'ı okul üniforması ile devam diye imza toplarsa, üniforma uygulaması devam eder" kuralının devlet okullarına da yanısıtılması mantıklı bir çözümdür...


DİĞER YAZILAR İLERİ
DİĞER
Ateş Kuşları'nda Ali ve Mercan bebeklerinin cinsiyetini öğreniyor!
Görenler şoke oldu “Güzeller güzeli Semra Hoca’ya ne olmuş böyle” Hababam Sınıfı'nın Semra Hoca’sı yıllar sonra ortaya çıktı!
Benzine zam mı geldi?
İstihdam Ne Demek? İstihdam Kelimesi TDK Sözlük Anlamı Nedir?
Jigolo Ne Demek? Jigolo Kelimesi TDK Sözlük Anlamı Nedir?
Tok tutan kahvaltılıklar listesi açıklandı! Diyet yapmadan iştaha kilit vuruyor
GELİNİM MUTFAKTA PUAN DURUMU | 2 Mayıs 2024 Gelinim Mutfakta çeyrek altını kim kazandı? Aleyna, Damla, Yeşim, Seda...
GÜNÜN MANŞETLERİ
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.