Cumhur İttifakı İBB Başkan Adayı Murat Kurum ulaşım projelerini açıkladı: Bitsin artık bu çile! | Hangi metro hatları açılacak? | Öğrencilere müjde

Son dakika haberleri... Cumhur İttifakı İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Murat Kurum İstanbul'un çilesi haline dönen ulaşımı rahatlatacak projelerini açıkladı. 5 yılda raylı sistemi 2 katına çıkaracaklarını velirten Kurum planlanan metro ve tramvay hatlarını duyurdu. Kurum ilköğretim öğrencilerine ulaşımın ücretsiz olacağını diğer öğrencilere ise yüzde 40 indirim uygulanacağını açıkladı. İşte Murat Kurum'un ulaşım projeleri...

Giriş Tarihi 27 Şubat 2024, 10:59 Güncelleme 27 Şubat 2024, 17:38
Cumhur İttifakı İBB Başkan Adayı Murat Kurum ulaşım projelerini açıkladı: Bitsin artık bu çile! | Hangi metro hatları açılacak? | Öğrencilere müjde

İÇİNDEKİLER

İstanbullunun ulaşım çilesi son 5 yılda tavan yaptı. CHP'li Ekrem İmamoğlu yönetimindeki İBB'ye bağlı İETT otobüsleri kaza ve arızalarla gündemden düşmedi. Metro ve metrobüs duraklarında vatandaşlar perişan oldu.

Cumhur İttifakı İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan Adayı Murat Kurum İstanbul'un çilesi haline dönen ulaşımı rahatlatacak projelerini açıkladı.

Mevcut İBB yönetiminin ulaşım konusunda da sınıfta kaldığını belirten Murat Kurum, "35 vaadin 4'ünü yerine getirebildiler" dedi.

Kurum, "Çilesiz İstanbul" programının tanıtımı dolayısıyla bir otelde düzenlenen toplantıda, İstanbul'un en büyük sorunlarının başında trafik çilesinin geldiğini söyledi.

İstanbulluların trafik çilesinden bıktığını belirten Kurum, "İstanbul'u yönetenlere baktığımızda, insanımızın çektiği bu eziyetlerden dolayı tek bir an bile rahatsız olmadıklarını görüyoruz. İnsanımızın bu sıkıntısına çözüm bulmak için en ufak bir irade ortaya koymadılar. Üzülerek söylüyorum ki İstanbul'umuz 5 yıldır, Türkiye Yüzyılı hedefinden sapmıştır. Ülkemizin lokomotifi olan İstanbul her açıdan geride kalmıştır. İBB, insan odaklı belediyecilikte sınıfta kalmıştır. 5 yıldır bu şehirde yapılan her iş, günü kurtarma eyleminden ileriye gidememiştir." şeklinde konuştu.

Murat Kurum ulaşım projelerini anlattıMurat Kurum ulaşım projelerini anlattı

Kurum, mevcut İBB yönetiminin ulaşım alanında da her alanda olduğu gibi başarısız olduğunu ifade ederek, "Seçilmeden önce millete 35 ulaşım vaadi verdiler. Bu vaatlerin bugün 4'ünü bitirebildiler. Ulaşımda tam yüzde 89 oranında başarısız oldular." dedi.

Trafik nedeniyle bir kişinin yılda 288 saat kaybettiğini, her İstanbullunun ömründen 3 yılın çalındığını aktaran Kurum, "Biz, İstanbul'u yavaşlatan, halkımızı bezdiren bu trafik çilesini bitireceğiz. Bunun için de milletimiz için 'Uğraştıran değil, Ulaştıran İstanbul' diyoruz ve 1 Nisan'da İstanbul'un yolunu açmaya geliyoruz." ifadesini kullandı.

Kurum, İstanbul'da 1000 kişiye 209 araç düştüğünü, her geçen gün Avrupa ortalaması olan 582 araç sayısına yaklaşıldığını, ayrıca kentte her gün 984 yeni aracın trafiğe çıktığını aktardı.

Geçen yılın 5 milyon araç sayısıyla kapatıldığını kaydeden Kurum, "Bu yılın sonunda ise 5,4 milyon sayısına çıkacağız. 2029'da bu şehirde tam 6,8 milyon araç olacak. 2004 yılında ortalama yolculuk sayımız sadece 1,54'tü. 2023'te 2,14'e ulaştı. Bu oran 2029 yılında 2,19'a ulaşacak. Avrupa ile Asya yakaları arasındaki yolculuk sayılarımız ise 2023'te 2,76 milyondu. 2029 yılında 3,71 milyona ulaşacak. Nüfusumuz, gelirimiz ve otomobil sayımız hızla artıyor. Bu yükseliş devam ederken, eğer doğru bir planlama yapamazsak bugünkü manzaranın çok daha kötü boyutlarını yaşayacağız." değerlendirmesinde bulundu.

"BU ŞEHRİN GELECEĞİ İÇİN TEK BİR YENİ METRO HATTI İHALESİ YAPMADILAR"
Kurum, İstanbul'da 2014'te ortalama yolculuk süresinin 49 dakika olduğunu, 2019 yılında bunun 45 dakikaya düştüğünü ancak mevcut İBB yönetiminin 5 yılda bu süreyi 64 dakikaya ulaştırdığını aktardı.

Kentte 2019'da yüzde 47 olan trafik yoğunluğunun bugün ortalama yüzde 64'e çıktığını kaydeden Kurum, yoğun saatlerde bu oranın yüzde 90'lara yaklaştığını, mevcut İBB yönetiminin verdiği metro sözlerini yerine getirmediğini anlattı.

Kurum, yüzde 99'unu tamamladıkları 18 kilometrelik Mecidiyeköy-Mahmutbey hattına mevcut yönetimin sadece 180 metre ekleyebildiğini belirterek, "Dudullu-Bostancı metrosunun yüzde 70'lik kısmını biz tamamlamıştık. Onlar bu hattın sadece yüzde 30'luk kısmını yapabildiler. Bu beceriksizlikle de yetinmediler. Üstüne bir de devam eden hatları iptal ettiler. Üstüne üstlük iptal ettikleri hatlara hafriyat doldurdular. Daha da acısı, 5 yılda bu şehrin geleceği için tek bir yeni metro hattı ihalesi yapmadılar." ifadelerini kullandı.

"İSTANBULLU EVİNDEN ÇIKTIĞINDA EN FAZLA 10 DAKİKADA RAYLI SİSTEME ULAŞACAK"
Murat Kurum, toplu ulaşımda yüzde 72 olan karayolu payını 2029'da yüzde 60'a düşüreceklerini, yüzde 26 olan raylı sistemlerin payını da yüzde 37'ye çıkaracaklarını söyledi.

Ulaşım Ana Planı'nı hayata geçireceklerini belirten Kurum, tüm projelerini sürekli olarak güncelleyecekleri bu plana uygun şekilde hayata geçireceklerin anlattı.

Kurum'un İstanbul'dan ulaşım krizini çözecek projeleri şu şekilde:

UĞRAŞTIRAN DEĞİL ULAŞTIRAN İSTANBUL
İstanbulluların ömründen 3,5 yıl çalan trafik çilesini bitirmek için 5 adımdan oluşan 'Ulaştıran İstanbul Strateji Planlaması' hayata geçirilecek.

HEDEF ORTALAMA YOLCULUK SÜRESİNİ 64 DAKİKADAN 39 DAKİKAYA İNDİRMEK

ULAŞIM ANA PLANI
Sürekli canlı verilerle beslenen, her an güncel olan 'ulaşım talep tahmin modeli' hazırlanacak.

Yük ve yolcu taşımacılığında geleceğe yönelik talep tahminleri hazırlanacak.

Sürdürülebilir ulaşım altyapısı hazırlanacak.

Kısa, orta ve uzun vadeli projeler belirlenecek.

YÜKSEK KAPASİTELİ TOPLU TAŞIMA SİSTEMİ
Raylı sistemler ilk 5 yılda 2 katına, 2034'te 1004 kilometreye çıkarılacak.

İlk 5 yılda hayata geçirilecek projeler;

- 14,2 km'lik Yenikapı-İncirli-Sefaköy metro hattı

- 18 km'lik Sefaköy-Avcılar-Beylikdüzü-TÜYAP metro hattı

- 28 km'lik İncirli-Gayrettepe-Söğütlüçeşme metro hattı

- 17,4 km'lik Vezneciler-Sultangazi metro hattı

- 6,9 km'lik Şehir Hastanesi-Sarıgazi-Taşdelen-Yenidoğan metro hattı

- 5,4 km'lik Sultanbeyli-Kurtköy metro hattı tamamlanacak

- 6 km'lik Sabiha Gökçen-Kurtköy metro hattı

- 21,3 km'lik Üsküdar-Kadıköy-Maltepe-Kartal tramvay hattı

- 3,1 km'lik Eyüpsultan-Bayrampaşa tramvay hattı

- 62,4 km'lik Samandıra-İstanbul Havalimanı raylı sistem hattı

- 2 km'lik Eyüpsultan-Pierre Loti-Miniatürk teleferik hattı


METROBÜS HATTI UZATILACAK
Metrobüse yeni hatlar eklenecek. TÜYAP-Silivri metrobüs hattına kadar uzatılacak. 18 dakika kazanç sağlanırken, karbon emisyonu 202 ton azalacak

Her yıl 100 metrobüs ve 250 otobüs ulaşım filosuna kazandırılacak.

DENİZ ULAŞIMINDA 'ÜCRETSİZ AKTARMA' DÖNEMİ
İstanbul trafiğini rahatlatmak için deniz ulaşımının payı 2 kat artırılacak.

3 yeni hat;

- İstinye-Yenikapı arabalı vapuru

- Çubuklu-Yenikapı arabalı vapuru

- Çengelköy-Yenikapı arabalı vapuru projeleriyle karayoluna alternatif ulaşım imkanları eklenecek.

Deniz ulaşımında aktarma ücretsiz olacak.

MOTOSİKLET YOLLARI GELİYOR
İstanbul'da motosiklet kullanımı 2018 yılından 2023 yılına kadar %119 oranında artış gösterdi. Motosiklet kullanıcılarına özel motosiklet yolları kurulacak.

Moto kurye park alanları hizmete alınacak.

BİSİKLET YOLU UZUNLUĞU İKİ KATINA ÇIKARTILACAK
Yeni nesil mobilite ve akıllı ulaşımı teşvik etmek için; bisiklet cazip ulaşım aracı haline getirilecek.

Bisiklet yolu uzunluğu 2029 yılına kadar iki katına çıkartılıp 1000 kilometreye, 2034 yılına kadar ise 1500 kilometreye ulaştırılacak.

Yeni ve kullanışlı scooter park alanları kurulacak, paylaşımlı bisiklet yaygınlaştırılarak kullanımını teşvik edecek adımlar atılacak.

Yaya dostu şehir için 'Millet Yolları' yapılacak.

TAKSİ SORUNU ÇÖZÜLECEK
Bilimsel verilerle gerçek taksi sayısı ihtiyacı belirlenecek.

Dijital taksi uygulamaları tek merkezde toplanacak.

Taksicilere yönelik eğitim, denetim, ödül ve ceza uygulamaları işler hâle getirilecek.

TOPLU ULAŞIMDA TEŞVİK EDİCİ UYGULAMALAR HAYATA GEÇİRİLECEK
Aile Kart ile 0-6 yaş arası çocuk ve ebeveynlere ücretsiz ulaşım sağlanacak.

İlköğretim öğrencilerine toplu ulaşım ücretsiz olacak.

Toplu ulaşımda öğrencilere %40 indirim sağlanacak.

3- KARAYOLU ULAŞIM ALTYAPILARI
İki yakaya iki büyük tünel inşa edilecek. Avrupa'da 88.2 kilometre, Anadolu'da 34 kilometre olmak üzere toplam 122,2 kilometre yeni tünel hizmete alınmış olacak.


- İlk 5 yılda toplam 47,5 kilometre tünel inşa edilecek;

25,7 kilometrelik Çayırbaşı-Ayazağa-Levazım-Dolmabahçe tüneli ile 15 dakikalık kazanç sağlanacak, karbon emisyon 156 ton azalacak.

11,6 kilometrelik Kağıthane-Bayrampaşa (Hal) tüneli ile 10 dakikalık kazanç sağlanacak, karbon emisyonu 73 ton azalacak.

10,2 kilometrelik Yenisahra-Bostancı tüneli ile, 10 dakika kazanılacak ve karbon emisyonu yılda 62 ton azalacak.


- 2034 yılında toplam 74,7 kilometre tünel inşa edilecek;
50,9 kilometrelik Bayrampaşa (Hal)-Büyükçekmece karayolu tüneli tamamlanacak. Araç başına 45 dakika kazanılırken, 280 ton karbon emisyon azalımı sağlanacak.

23,8 kilometrelik Harem-Çengelköy-Kavacık karayolu bağlantısı yapılarak sahil yoluna alternatif güzergâh sunulacak. Araç başına 20 dakika kazanılırken, karbon salınımı 141 ton azalacak.


KAVŞAK VE YOL DÜZENLEMELERİ
Trafik sıkışıklığının yaşandığı 151 kavşak düzenlemeye tabi tutulacak.

Trafik yoğunluğu üst seviyelerde olan TEM, E-5 ve birbirine bağlayan yan yollar düzenlenecek


ŞEHİR TRAFİĞİNİ RAHATLATACAK 2 BÜYÜK HAMLE
Esenler otogarı ve Harem otogarı şehrin dışına taşınacak. Avrupa Otogarı inşa edilecek.

Asya ve Avrupa Yakası'na 6 yeni lojistik merkezi ve Kuzey Limanı kurulacak. Bu projelerle şehir merkezine ağır vasıtaların girişi yeniden düzenlenerek trafik yükü azalacak.


OTOPARK SORUNU ÇÖZÜLECEK
'Yol Üstü Otopark Yönetim Sistemi' hayata geçirilecek.
5 yılda 250 bin araçlık otopark inşa edilecek. Bu alanların üstü park, altı otopark olarak hizmet verecek.

İSPARK ücretlerinde %25 indirim yapılacak.

4- AKILLI ULAŞIM
Akıllı Ulaşım Sistemleri, EDS Kontrol Merkezi, Tünel İşletim Merkezi, Toplu Ulaşım Hizmetleri Yönetim Merkezi, İETT Filo Yönetim Merkezi, Metro Hat Kontrol Merkezi, Lojistik Yönetim Merkezi, Dış Birimler hayata geçirilecek.


Dijİstanbul projesi ile şehre ait her veri tek merkezden ölçüp yönetilecek.

- Parket uygulaması ile İstanbul'un tüm otoparkları tek uygulamada elinizin altında olacak.

- Yol-açık uygulaması ile tüm ulaşım araçlarına cepten ulaşılacak. Bulunulan konumdan gidilmek istenen konuma kadar en verimli ulaşım araçları anlık olarak takip edilebilecek.


5- ULAŞIM AKADEMİSİ
Ulaşım Akademisi ile sürücü, yolcu ve yayalarda eğitim bilinci sağlanacak.

Mesleki teorik eğitim merkezinde; İstanbul'un trafiğinde direksiyon sallayan herkese özel eğitimler verilecek.

Uygulama eğitim merkezinde; kurulacak parkur ve simülasyonlarla şoförlere pratik öğrenme imkanları sunulacak.

Psikoteknik test ve ruh sağlığı merkeziyle; psikolojik destek imkanları sunulacak.

Ölçme değerlendirme ve sertifikasyon sistemiyle; uluslararası geçerliliği olan lisanslara dair hizmetlerden faydalandırılacak.

Stratejik planlama ile tüm İstanbullular ulaşımdaki iyileşmeyi gün be gün hissedecek, her anlamda tasarrufa şahit olacak.

Ulaşımda yapılacak yatırımlarla 64 dakika olan ortalama yolculuk süresi 2029 yılında 48 dakikaya, 2034 yılında ise 39 dakikaya düşürülecek.

Ulaştıran İstanbul Strateji Planı ile 3 milyon ton karbon emisyon azalımı ve 450 bin yetişkin ağaç kazanımı sağlanacak.

Açıklamanın detayları gelecek...

MURAT KURUM: BİTSİN ARTIK BU ÇİLE
Murat Kurum sosyal medyadan yaptığı paylaşımda projelerini bugün duyuracağını açıklamış ve "Uzun kuyruklar… Dakikalarca beklemeler… Yanan otobüsler… Saatler süren yolculuklar… İstanbullular trafik çilesinden bezdi. Bitsin Artık Bu Çile" ifadelerini kullanmıştı.