'Cana geleceğine mala gelsin'

8 Avrupa ülkesinde yapılan bir araştırmaya göre Türk kazazedeler, acil durum anında özel eşyasını korumak yerine başkalarını uyarıyor, kurtarmaya çalışıyor.

Türkiye'nin de aralarında yer aldığı 8 Avrupa ülkesinden ilgili kurumların, kazazedelerle doğru iletişimin kurulabilmesi amacına yönelik olarak hazırladığı AB projesi kapsamında doğal afetler, terörist saldırılar, yangın gibi olaylarda kültürlere ve etnik gruplara göre davranış farklılıkları ortaya konuldu.
Türkiye'den Acil Ambulans Hekimleri Derneğinin (AAHD) katıldığı projeden çıkan sonuçlara göre, Türk kazazedeler başkalarını uyarma ve koruma davranışını daha fazla gösteriyor. Türk kazazedelerin acil durum esnasında özel eşyasını koruma eğilimi ise diğer ülkelere oranla daha düşük.
AAHD Yönetim Kurulu Üyesi Dr. Zeynep Ölmezoğlu, ''behavior'' (davranış), ''security'' (güvenlik) ve ''culture'' (kültür) kelimelerinden oluşan ''BeSeCu'' adlı projeyi ''Kriz Durumlarında İnsan Davranışları: Güvenlikle İlgili İletişim Oluşturmak İçin Kültürler Arası Araştırma'' şeklinde tanımladıklarını söyledi.
Türkiye'nin yanı sıra Almanya, İngiltere, Polonya, Çek Cumhuriyeti, İspanya, İsveç ve İtalya'nın yer aldığı projenin amacının doğal afetler, terörist saldırılar, yangın gibi olaylar karşısında insan davranışlarının kültürler arası ve etnik farklılıklarını araştırmak olduğunu anlatan Dr. Ölmezoğlu, ''Bu proje ambulans çalışanları, itfaiyeciler, polis gibi acil durumdaki kazazedelere ilk müdahale eden ekiplere farklı kültürlerdeki kişilerle doğru iletişimi kurabilmek için bilgi sağlayacak'' dedi.
Dr. Ölmezoğlu, bu kapsamda, Türkiye'de 52 şehirden 469 itfaiyeciden ve deprem, evde yangın, kamu binasında yangın, terörist saldırı yaşamış 173 kişiden bilgi toplandığını bildirdi.
Ölmezoğlu, Avrupa güvenlik politikasının başlıca hedeflerinin bina yetkinliğini artırarak vatandaşların tehditler karşısındaki güvenliklerini, toplumun ihtiyaçlarına yönelik güvenlik talimatları hazırlayarak teknolojilerin sivil Avrupa güvenliği yararına kullanılmasını, güvenlik müdahalelerinin Avrupa vatandaşlarınca kabul edilmesini sağlamak olduğunu dile getirdi.

PROJEDEN ÇIKAN ÇARPICI SONUÇLAR

Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye'deki itfaiyecilerin evde yangın deneyimleri diğer Avrupa ülkelerine kıyasla oldukça fazla.
İtfaiyeciler kazazedelerin olay esnasında panik davranışı gösterdiğine ve durumu yanlış anladıklarına şahit oluyor ama aynı zamanda kazazedelerin destekleyici davranış gösterdiklerini belirtiyor.
İtfaiyecilerin kazazedelerin ''fiziksel saldırısına'' maruz kalma durumu en fazla Türkiye'de yaşanıyor. Acil durumlarda en sık kullanılan iletişim biçimi ise ''yüz yüze sözlü iletişim ve beden dili''.
İtfaiyeciler için olay yerinde görevlendirilen itfaiye araçlarının sayısı, yangından etkilenen binaların sayısı ve tahliye olması gereken insanların sayısı ve kazazedeleri kurtarmak için gerek duyulan önlemin türü önemli.
Hem Türkiye'de hem de diğer ülkelerde yaşlılara, engelli insanlara ve göçmenlere, çocuklara ve genel ortalamaya göre daha az eğitim veriliyor.
Türkiye'deki kazazedelerin davranışlarına bakıldığında ise kazazedeler evde ve kamu binasında yangın, deprem, terörist saldırı gibi kötü bir olay yaşadıklarını fark ettikleri andan itibaren diğer ülkelere kıyasla daha fazla acil hizmetlerden yararlanma eğilimindeler.
Aynı şekilde Türkiye'deki kazazedeler başkalarını uyarma, onlara güven verme ve onları koruma davranışını daha fazla gösteriyorlar.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.