Faiz artışı AVM kiralarını etkilemez

AYD Başkan Yardımcısı Alkaş, "Faizlerin artmasının AVM kiralarında bir artış yaratmayacağını düşünüyoruz. İç pazar dinamikleri ve iç tüketim düzeyleri alışılagelen seyrini devam ettiriyor" dedi.

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği Başkan Yardımcısı Avi Alkaş, "Faizlerin artmasının AVM kiralarında bir artış yaratmayacağını düşünüyoruz. İç pazar dinamikleri ve iç tüketim düzeyleri alışılagelen seyrini devam ettiriyor" dedi.
Alkaş, AA muhabirine yaptığı açıklamada, alışveriş merkezlerindeki doluluk oranlarında seçim sonrası bir azalma yaşanmadığını belirterek, oranların normal seyirde devam ettiğini söyledi.
AVM kiralamacılarının piyasayı ve ekonomik göstergeleri nasıl okuduğuna değinen Alkaş, ABD Merkez Bankası'nın (Fed) muhtemel faiz artışının ekonominin önemli parametrelerinden AVM kiralarını doğrudan etkilemeyeceğini vurguladı.
Alkaş, daha fazla yabancı yatırımcı çekebilmenin önemli olduğunu belirterek, "Yurt dışından daha fazla yatırımcı cezbedebilmek için siyasi istikrarın oluşması bekleniyor. O yüzden de pazar hala yurtiçi oyuncular arasında oluşuyor. Faizlerin artmasının AVM kiralarında bir artış yaratmayacağını düşünüyoruz. İç pazar dinamikleri ve iç tüketim düzeyleri alışılagelen seyrini devam ettiriyor" diye konuştu.
İstanbul'da AVM kiralarından da bahseden Alkaş, "Sektör büyük ölçüde hasılat esaslı kiralamaya geçtiği için birçok yerde başarılı markaların asgari kiraların üzerine çıkan kira performansları söz konusu. Yılsonu için, büyüme doğrultusunda perakende de eş düzey bir büyüme gerçekleştirileceği beklentisindeyiz. Ciro artışlarından kira gelirlerinin kendilerini bulacağı yönünde bir beklentimiz söz konusu" ifadelerini kullandı.
SEÇİM SONUÇLARI DOLULUK ORANINI ETKİLEMEDİ
Denge Değerleme Genel Müdürü Devrim Kebabcı, seçim sonrası oluşan belirsizlik ortamı ve son dönemlerde yaşanan terör olaylarının yatırımcıları tedirgin ettiğini belirterek, "Seçim öncesi ve sonrasında AVM doluluk oranlarında gözle görülür bir değişiklik olmamasına karşın yeni yatırımcılar için davetkar bir ortam olmadığı söylenebilir" diye konuştu.
İstanbul genelinde AVM'lerin metrekaresinin ortalama 20-50 dolar aralığında bir bedelle kiralandığını dile getiren Kebabcı, kira bedellerinin lokasyon ve firmaların marka değerlerine göre farklılık gösterdiğini, şehir genelinde AVM'lerin ortalama doluluk oranının yüzde 70-75 arasında olduğunu bildirdi.
Kebabcı, iyi markaların bulunduğu AVM'lerde doluluk oranının yüzde 90-95'e çıktığını kaydederek, bu yılın mayıs ayında bir önceki yıla oranla AVM cirolarında artış görüldüğünü aktardı. Türkiye'de şehir planlaması ve vergi sisteminden kaynaklı yapısal sorunlar devam ettiği müddetçe AVM'lerde ciro artışının devam edeceğini dile getiren Kebabcı, tüketimin sürekli artış eğiliminde olmasının AVM'lerin cirolarındaki artışı açıkladığını söyledi.
Büyükdere-Levent aksında AVM kiralama bedellerinin metrekare bazında 30-50 dolar aralığında değiştiğini ifade eden Kebabcı, Pendik-Kartal ilçelerini kapsayan bölgede bu rakamın 20-35 dolar aralığında olduğu bilgisini verdi.
Kebabcı, AVM'lerde kiralamaların genelde dolar, gelirlerin ise lira üzerinden yapıldığını kaydederek, "Fed faiz oranlarının arttırılması durumunda yaşanacak olan dolar kurundaki artış, gelir-gider arasındaki makasın negatif açılmasına sebep olacaktır. Bu durum uzun vadede sürdürülebilir değildir. Bu nedenle AVM yatırımcıları uzun vadede bekle-gör şeklinde mevcut konjonktürü izleme modunda" ifadelerini kullandı.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.