Avrupa'yı çıldırtan tablo

Türkiye ekonomisi, algı operasyonlarına rağmen güçlü duruşunu koruyor. Dış ticaret açığı azaldı, turizmde gelir ve doluluklar arttı

Her türlü saldırıya rağmen 2023 hedeflerinden taviz vermeyen Türkiye, ekonomide gıpta ile bakılan performansını sürdürüyor. Yılın ilk çeyreğinde yüzde 5 ile OECD ve AB ortalamasının iki katından fazla büyüyen Türkiye ekonomisine ilişkin olumlu sinyallere her geçen gün yenisi ekleniyor. Nisan ayında yüzde 11.87 olan, haziranda 10.9'a gerileyen enflasyonun, temmuzda tek haneyi görmesi beklenirken, ocakta yüzde 13 olan işsizlik nisanda 10.5'e indi. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) geçen hafta açıkladığı verilere göre ekonomik güven endeksi temmuzda 3.5 yılın zirvesine yükselirken, 14-21 Temmuz tarihleri arasında 2.1 milyar dolarla Türkiye piyasalarına son 38 ayın en yüksek yabancı girişi gerçekleşti. TÜİK'in dün açıkladığı iki veri de olumlu beklentileri güçlendirdi. Türkiye'nin dış ticaret açığı haziranda yüzde 9.1 azalırken, turizm gelirleri yılın ikinci çeyreğinde geçen yıl aynı döneme göre yüzde 8.7 artışla 5.4 milyar dolar oldu.
DIŞ TİCARET AÇIĞI YÜZDE 9.1 AZALDI
Türkiye'nin ihracatı, haziranda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 2.3 artarak 13 milyar 166 milyon dolara yükselirken, ithalatı yüzde 1.5 azalarak 19 milyar 177 milyon dolara düştü. Dış ticaret açığı ise yüzde 9.1 azalarak 6 milyar dolara geriledi. İhracatın ithalatı karşılama oranı ise yüzde 66.1'den 68.7'ye çıktı. Yılın ilk yarısında da Türkiye'nin ihracatı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8.2 artarak 77 milyar 453 milyon dolara, ithalatı ise yüzde 8.7 artışla 108 milyar 324 milyon dolara yükseldi. İhracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 71.5 oldu.
AB'NİN PAYI DÜŞTÜ
Türkiye'nin Avrupa Birliği'ne (AB) ihracatı, haziranda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 0.1 artarak 6 milyar 249 milyon dolar oldu. AB'nin ihracattaki payı yüzde 48.5'ten 47.5'e indi. Almanya, 1 milyar 301 milyon dolarla geçen ay en fazla ihracat yapılan ülke oldu. Bu ülkeyi 896 milyon dolarla Birleşik Arap Emirlikleri, 886 milyon dolarla ABD ve 808 milyon dolarla İngiltere takip etti. İthalatta ilk sırayı 1 milyar 924 milyon dolarla Çin aldı. Çin'i, 1 milyar 642 milyon dolarla Almanya, 1 milyar 385 milyon dolarla Rusya ve 1 milyar 64 milyon dolarla ABD izledi.
OTOMOBİL YENİ LİDER
Geçen ay fasıllar düzeyinde en büyük ihracat kalemi, 2 milyar 152 milyon 4 bin dolarla "Motorlu kara taşıtları, traktörler, bisikletler, motosikletler ve diğer kara taşıtları, bunların aksam, parça, aksesuarları" oldu. "Kazanlar, makineler, mekanik cihazlar ve aletler, bunların aksam ve parçaları" ise 1 milyar 149 milyon dolarla ikinci sırada yer aldı. Haziranda en fazla ithalat yapılan fasıl ise 2 milyar 533 milyon dolarla "Mineral yakıtlar, mineral yağlar" oldu.
TURİZMDE İBRE YUKARI DÖNDÜ, DOLULUK ARTTI
Terör örgütlerinin hain saldırıları, darbe girişimi ve yurtdışında yürütülen negatif algı operasyonlarına rağmen, turizm sektöründe de ibre yukarı döndü. Türkiye İstatistik Kurumu'nun (TÜİK) açıkladığı rakamlara göre, ikinci çeyrekte, turizm geliri bir önceki yıla oranla yüzde 8.7 artarak 5 milyar 413 milyon 48 dolar oldu. Geçen yılın aynı döneminde 7 milyon 495 bin 35 kişi tatilini Türkiye'de yaparken, bu yıl sayı yaklaşık yüzde 18 artarak 8 milyon 863 bin 391'e ulaştı.
DOLULUK YÜKSELİYOR
STR Global'in Türkiye Otelciler Birliği (TÜROB) için hazırladığı 'Haziran 2017 Ülke Performans Raporu'na göre Türkiye genelinde oda doluluk oranları da arttı. Buna göre yılın ilk altı ayında oda dolukları yüzde 50.8'den 53.3'e yükseldi. TÜROB Başkanı Timur Bayındır, doluluk oranlarındaki artışın sevindirici olduğunu belirterek, "Ancak güvenlik ve risk meselesi pazar fiyatlamasında koz haline geldi" dedi.
TALEP ARTIYOR
Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, Türkiye'nin son iki yıldır çok badireli bir dönem atlattığını belirterek, "Biz 2017'nin çıkış yılı olacağına inandık. Beklenen oluyor. Avrupa'ya rağmen Türkiye'ye dönük talep yükseliyor" dedi. Turist sayısındaki artışın gelire de yansıdığını aktaran Ayık, "Öncelikli hedefimiz kapasiteyi doldurmaktı. Bu başladı. Önümüzdeki yıllarda sayının daha da artacağına inanıyoruz" diye konuştu.
SABAH

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.