Kâbe'nin esansı Isparta'dan

Eklenme Tarihi 31 Mayıs 2015
İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) organizasyonuyla bu yıl 11. kez gerçekleştirilen Beautyworld Middle East 2015 Fuarı için Dubai'deydik.
İstanbul'dan 4 saatlik bir yolculuktan sonra ulaştığımız Dubai'de, alışık olduğumuz Ortadoğu manzarasının ötesinde modern mimari ve görkemli yüksek binalar bizi karşıladı. 2008 yılındaki küresel finans krizini derinden hisseden Dubai, krizin etkilerini tam olarak atlatamasa da son 5 yıla göre toparlamanın devam ettiği görülüyor. Özellikle krizin olduğu dönemde birçok inşaat durma noktasına gelirken, projeler tekrar hızla yükselmeye devam ediyor.
2010 yılında krizin ortasında açılan 828 metreyle dünyanın en yüksek binası olan Burj Halife'yi neredeyse şehrin her noktasından görebiliyorsunuz. Son dakikaya kadar bina için başka bir isim düşünülürken Dubai Emiri Şeyh Maktum, Dubai'ye 10 milyar dolarlık sağladığı destek ile Abu Dabi Emiri Şeyh Halife'ye jest yaparak binanın adı Burj Halife konulmuş.
Takside, çarşı da pazarda kimle karşılarsınız Türkiye'yi çok iyi tanıyor. Filipinli Otel resepsiyon görevlisinin sizi "Merhaba" diyerek karşılaması, bindiğiniz takside önce Tarkan sonra Müslüm Gürses'in şarkılarının çalması siz sakın şaşırtmasın. Dubai'de yaşayan yaklaşık 6 bin Türk var. Yıl boyunca iş ve turistlik amaçlı seyahat edenlerin sayısı ile bu sayı 10 binleri aşıyor.

YÜKSELEN YILDIZ

Çoğumuz için kozmetik denildiğinde ilk akla gelen ülkeler arasında Fransa, İtalya ve ABD geliyor. Bu alanda da ezber bozmaya başlamışız. Türkiye bu sektördeki payı en hızla artan ülkeler arasında gösteriliyor. 11 yıl önce başlayan fuara 10 firma katılırken bu yıl bu rakam 100'e ulaşmış. İKMİB Başkanı Murat Akyüz ile yaptığım sohbette sektörün son 10 yıldaki mucize büyüme hikayesini anlattı.
Türk kozmetik sektörünün dünyada geldiği durum itibariyle çok çarpıcı rakamlar paylaştı. Sektörün 10 yılda ihracatı yüzde 170 artarken, sektör firmaları ise 190'ın üzerinde ülkeye ihracat yapar duruma gelmiş. Sektör her yıl yüzde 10'nun üzerinde oranlarda ihracatı artırıyor.
Akyüz: "Beautyworld Fuarı, ülkemizin yurtdışındaki en yüksek katılımlı fuarı. Türkiye'nin bu fuardaki etkinliği o kadar güçlü ki artık diğer ülkeler Türkiye'nin yanındaki stantlarda yer alabilmek için neredeyse yarışır duruma geldiler. Firmalarımızın 2 bin metrekarelik bir alanda ürün sergileyebilecek hale gelmesi oldukça sevindirici.
Türkiye'nin kozmetik ihracatı 1.3 milyar dolar civarında.
Ortadoğu kozmetik ihracatında yüzde 70 gibi ciddi bir paya sahip. Bu da fuarın önemini ortaya koyuyor.
Avrupa'daki durgunluğun aksine kozmetik firmalarımız ihracatı artırıyor."

ÜNLÜLERE SİTEM

Akyüz, sektörde bine yakın ihracatı olduğunu ve ihracatın yüzde 40'nın Ortadoğu olduğunu, Irak İran Rusya Azerbeycan ve Balkan Ülkeleri'nin, Türkiye için önemli pazarlar olduğunu söyledi. Akyüz fuarlarda Brezilya Türkiye rekabetine dikkat çekti. Akyüz, Irak'a yapılan ihracatta engellemeler ile karşılaştıklarını bu nedenle Türkiye'nin İran ve Kuzey Irak için Dubai üzerinden ihracat yaptığını söyledi.
Akyüz'ün bir de sitemi var. "Ortadoğu pazarında pozitif on yargı var. Arap ülkelerinin kültürünü iyi biliyoruz. Türk ürünlerini tercih ediyorlar" diyen Akyüz, Türk dizi yıldızlarının Ortadoğu'da çok sevildiğini ve bu yüzleri kozmetik alanında tanıtım yüzü olmaları için teklifler götürdüklerini ancak çok yüksek para talep etmeleri nedeniyle bu projelerini gerçekleştiremediklerini söyledi. Bu konuda tek Tarkan'ı ayrı tuttu. Tarkan bu proje için para dahi talep etmemiş.


BAŞARI HİKAYELERİ

Fuarda birçok önemli başarıya imza atmış ürün ve firma var. Bunlarda biri 2013 Yılı Kimyevi Maddeler ve Mamulleri sektöründe Ar-
Ge Proje Pazarı Etkinliğinde ödül alan ve ticarileşen portakal özlü krem. Fatih Karabey, Ege Üniversitesi'nde doktora yapıyor ve aynı bölümde doktora yapan eşi Burçin Karabey ile birlikte geliştirdikleri ürün ilk kez bu fuarda tanıtıldı. Karabey çifti portakal kabuğundan geliştirdikleri ürün ile cilt lekeleri gidermeyi başarmışlar.
Bütün turunçgiller familyasını taramışlar. Daha sonra en etken madde olarak portakalı bulmuşlar. TÜBİTAK'tan da aldıkları destek ile şirketlerini kurmuşlar.
Başka bir başarı hikayesi de Erdoğmuş ailesi Erdoğmuş parfümerinin kurucusu Hüseyin Erdoğmuş Ispartalı bir girişimci. Erdoğmuş grubu Türkiye'nin en büyük parfümeri hammaddesi üreticileri arasında gösteriliyor. 26'dan fazla ülkeye ihracat yapıyorlar. Erdoğmuş, 2 milyon gülden 1 kg gül yağı üretildiği ve bu alanda dünyada en önemli firmalardan biri olduklarını söyledi.
Erdoğmuş ailesinin çok önemli manevi bir de sorumluluğu var. Kabe iç kokusu için her yıl Ramazan ayından önce özel bir koku kullanılıyormuş. Bu esans kokusu 1981 yılından 3 kg olarak Erdoğmuş parfümeri tarafından hazırlanıyor.