Çayda dram

61 yıllık Filyos Çayı Köprüsü çöktü, 15 kişi azgın sulara gömüldü. Oysa facianın gelişi, çok daha önceden görülmüştü. Ancak ihmal büyük, alınan tedbirler ise çok küçüktü...

Zonguldak'ta 15 kişinin kaybolduğu köprü faciası, adeta "Geliyorum" dedi. Çaycuma ilçesinde, Bolu, Karabük ve Devrek'ten gelen sularla beslenen Filyos Çayı üzerindeki 255 metre uzunluğundaki betonarme köprü, 1951 yılında Almanlar tarafından yapıldı. Tam 61 yıldır kullanılan köprü, artık yıpranmıştı. Bunun üzerine eski köprünün yanına yeni bir köprü yapıldı ve geçen yıl hizmete açıldı. Ancak Karayolları 15. Bölge Müdürlüğü, yıkılma riski olduğu bilinen eski köprüyü kapatmak yerine onardı.
HABERİNİ YAPMIŞTI
Köprü ayaklarındaki aşınmayı önlemek için setler yaptırıldı. Diğer kısımları da elden geçirilen köprü, yeniden ulaşıma açıldı. Ama karların erimeye başlamasıyla, köprüden yaklaşık 50 kilometre yukarıdaki Karabük Hidroelektrik Santrali barajının su seviyesi yükselmeye başladı. Bu nedenle baraj kapakları açıldı. Kapakların açılınca debisi artan su, köprü ayaklarındaki setleri söküp götürdü. Vatandaşlar, köprünün yıkılmasından korkuyordu. Olayda babası, amcası ve yeğeni kaybolan Çaycuma Belediye Başkanı Mithat Gülşen, birkaç gün önce inceleme yaptığı köprüdeki aşınmayı gördü. İlçedeki "Çaycuma Sanat" isimli gazetenin editörlüğünü yapan emekli öğretmen Mevlüt Kırnapçı da, 15 gün önce yıkılma tehlikesiyle ilgili haberler yapmaya başladı. Kırnapçı, 20 ve 26 Mart'taki haberinde köprünün çökme tehlikesiyle karşı karşıya kaldığını yazdı. Ancak bu uyarılar işe yaramadı.
BARAJ KAPAĞI AÇILDI
Baraj kapakları 2 gün önce tekrar açılınca, facia yaşandı. Köprünün çökmesiyle suya düşen 5 yaya ile bir minibüste bulunan 10 kişi, dün de tüm aramalara rağmen bulunamadı. Köprünün beton bloklarının altında kaldığı tahmin edilen minibüs ve yayaların çıkartılması için ek ekipmana ihtiyaç olduğu açıklandı. Çünkü çöken 200 ton ağırlığındaki beton bloğun kaldırılamadığı belirtildi.
KAYIPLARIN LİSTESİ
Minibüs şoförü İsmail Örenba (58), Mehmet Başören ve eşi Meryem Başören, Tayir Özkara, Kadun Saraç ve oğlu Serdar Saraç (32), Çaycuma Belediye Başkanı Mithat Gülşen'in babası Kemal Gülşen (79), amcası Aziz Gülşen (64), yeğeni Sezgin Gülşen (19), Alim Başören, Hayriye Güner, Necati Adaklıoğlu, Veli Kaya, Ali Rıza Kaya ve Nazife Kabuk (40)
SON MESAJ!
Korkunç olayda kaybolan 2 çocuk annesi Hayriye Güner (34), oğlu Tolga için yazlık okul üniforması almak üzere Çaycuma'ya gitmişti. Güner, eve dönerken saat 15:25'te, kızı Gülden'e cep telefonuyla "Köprüdeyim kızım, geliyorum" diye mesaj attı. Ve ne yazık ki bu son mesajı oldu. Güner'in kızı hastanede fenalaşırken eşi ve oğlu gözyaşlarına boğuldu. Çaycuma Belediye Başkanı Mithat Gülşen'in babası Kemal Gülşen ile TTK'dan emekli 4 çocuk babası amcası Aziz Gülşen de o gün Çaycuma pazarına gitmişti. Akdeniz Üniversitesi Ekonomi Bölümü öğrencisi olan yeğeni Sezgin Gülşen (19) ise sınavları bitince, 10 günlük tatil için ailesinin yanına gelmişti. Üçü de aynı minibüse binerek köylerine dönmek üzere yola çıkmıştı. Olayı duyunca fenalaşan Belediye Başkanı Mithat Gülşen dün hastaneneye kaldırıldı.
TABURCU OLMUŞTU
3 çocuk annesi Nazife Kabuk (40) ile TTK'dan emekli 6 çocuk babası Necati Adaklıoğlu da yine pazardan dönüyordu. Kadun Saraç ise fizik tedavi görüyordu. O gün taburcu edilince tek başına Çaycuma'ya geldi. Oğlu Serdar Saraç'la ölüm minibüsüne bindi.
O ARABADAN ÇIKANLAR ANLATTI: İKİNCİ HAYATIMIZ
Faciada bir de mucize yaşandı. Çaycuma Belediyesi'nden emekli olan Suat Özcan ve arkadaşı Seyfi Baysal, Özcan'ın arabasıyla seyir halindeydi. İkili tam köprünün üzerindeyken hareketlenme başladı. Sol bacağından engelli olan Suat Özcan, olayın devamını şöyle anlattı: "Köprünün yıkılacağını anlayınca, 'Geçebilirim' düşüncesiyle gaza bastım. Bu sırada köprü yıkıldı. Arabayla suya düştük. Sağlam ayağımla vitese basıp çıktım. Benden önce çıkan Seyfi, dönüp beni de aldı. Öleceğiz diye düşündüm. Şimdi ikinci hayatımızı yaşıyoruz.
KATİL BARAJLAR
Türkiye son zamanlarda üst üste baraj faciaları yaşadı. Erzurum Aşkale'deki Karasu baraj göletine bir elektrik arızasını gidermek üzere giden 5 TEDAŞ görevlisi, bindikleri deniz bisikletinin alabora olması sonucu yaşamını yitirdi. Adana Kozan'da da yapımı süren Köprü Barajı inşaatında felaket yaşandı. Seyhan Nehri üzerindeki Köprü Barajı ve HES inşaatının kapaklarında çatlaklar meydana geldi. Kapaklar tazyikli suya dayanamayıp patladı. 10 işçi suya kapıldı, 5'inin cesedine ulaşıldı, 2 işçi yaralı kurtarıldı.
Erdoğan YAPIK


X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.