Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 'Hayalim' dediği
Kanal İstanbul hayata geçiyor. Dünyanın
gıptayla izlediği çılgın proje,
Türkiye'yi 2023 hedeflerine
taşıyan dev projelerin zirvesine
oturdu. Kanal İstanbul;
Marmaray, Yavuz Sultan
Selim Köprüsü, 3. Havalimanı, Osmangazi
Köprüsü gibi dev projeleri birbiri ardına hayata
geçiren Türkiye'nin geldiği ekonomik gücün
göstergesi. Bittiğinde çevresinde yaklaşık
7.5 milyon kişinin yaşayacağı Kanal İstanbul,
20 milyar dolara mal olacak ve yaklaşık
100 milyar dolarlık bir ekonomik büyüklük yaratacak. Kanal İstanbul'u 2011'de Başbakan
iken "Bir hayalimiz var. Göreve gelir gelmez, bu
projeyi hayata geçirmeyi düşündük" sözleriyle
kamuoyuna duyuran
Cumhurbaşkanı Erdoğan, "Türkiye, böyle büyük, çılgın ve
muhteşem bir projeyle 2023'e girmeyi hak
etmektedir dedik ve bunun adımını attık"
ifadesini kullanmıştı.
İHALE MARATONU BAŞLIYOR
45 kilometrelik bir güzergahta hayata
geçirilecek ve
453 milyon metrekare alanı
kapsayacak olan projenin ihalesi de bu yıl
içinde yapılacak. Projenin bazı kısımları için
yap-işlet-devret modeli, bazı kısımları için
ise kamu-özel işbirliği modeli ve diğer ihale
alternatifleri devreye sokulacak.
Ulaştırma, Bakanı Ahmet Arslan, Kanal İstanbul'a ilk
kazmanın bu yıl içinde vurulacağını belirterek,
"Proje etüt çalışmalarında son aşamaya geldik.
Yapılan çalışmalar sonucunda 5 alternatif
arasında '
Küçükçekmece-Sazlıdere-Durusu'
koridorunu Kanal İstanbul projesi için en uygun
güzergah olarak seçtik" dedi.
TÜM RİSKLER DÜŞÜNÜLDÜ
Kanal güzergahıyla entegre olarak yapılacak
liman, lojistik merkez, yapay
ada gibi projelerin planlama
çalışmalarının da devam
ettiğini anlatan
Bakan Arslan,
proje alanını belirlerken tüm
çevresel ve iklimsel faktörleri
gözden geçirdiklerini vurguladı.
Kanal güzergahının Baklalı ve
Dursunköy yerleşkeleri dışarda
kalacak şekilde belirlendiğini
ifade eden Arslan, "Böylece insanlarımızın da
olumsuz etkilenmesi önlenmiştir. Amacımız bu
projeyle Marmara Denizi'nin olumsuz değil, tam
tersine olumlu olarak etkilenmesi ve özellikle
yük taşımacılığından kaynaklı kazaların önüne
geçilmesidir" diye konuştu.
NASIL BİR YOL İZLENECEK?
Projenin ihalesi, Küçükçekmece- Sazlıdere-Durusu koridorunda yapılacak çalışmaların tamamlanmasının ardından bu yıl içinde gerçekleştirilecek.
Ön proje Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından, uygulama projesi ise yapım ihalesini kazanan yüklenici firma tarafından hazırlanacak.
Kanal İstanbul'un üzerinden geçmesi planlanan karayolu ve demiryoluna ait detaylar ise yapıma esas uygulama projesiyle netleşecek.
Projede yap-işlet-devret modelinin yanı sıra kamu özel işbirliği ve diğer alternatifler dahil olmak üzere karma modeller değerlendirilecek.
Türkiye'nin , suyolu taşımasından kaynaklı konumunu güçlendirecek ve cazibesini artıracak proje kapsamında geçen yıl başlatılan sondaj çalışmaları bu yılın başında tamamlandı.
Projede , Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme, Çevre ve Şehircilik, Orman ve Su İşleri, Gıda, Tarım ve Hayvancılık ile Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile Başbakanlık Toplu Konut İdaresi Başkanlığı gibi birçok kurumla birlikte çalışılıyor.
KANAL İSTANBUL'UN KÜNYESİ
Bütçesi: 20 milyar dolar
Ekonomik büyüklüğü: 100 milyar dolar
Uzunluğu: 45 kilometre
Genişliği: 145-150 metre
Kaplayacağı alan: 453 milyon metrekare
Derinliği: 25 metre
İstihdam: 7 bin kişi
Hafriyat miktarı: 1.5 milyar metreküp
Ekonomik ömrü: 100 yıl
YAPAY ADALAR KURULACAK
Kanal İstanbul içinde Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından inşa edilecek köprüler dışında acil durum rıhtımı yapılacak. Kanal inşaatından çıkacak hafriyat malzemesiyle Marmara Denizi'ne yapay adalar yapılması, kömür ocaklarındaki çukurların doldurulması, rekreasyon alanları oluşturulması planlanıyor. Söz konusu malzemenin ayrıca kıyı yapılarında kullanılması düşünülüyor. Dünyanın en büyük projelerinden biri olacak Kanal İstanbul, kendine özgü inşaat ve mühendislik tekniğiyle yapılacak. Çalışmalarda, Panama ve Süveyş gibi yapay kanalların yapımı sırasında elde edilen deneyimlerden de yararlanılacak.
YAVUZ KARAMAN