Tarihi 1 Kasım 2015

Bankacılıkta yapay zeka dönemi

Dünyanın 130 ülkesinden 3 bini yakın banka ve finans kurumunun üye olduğu Europan Financial Management Association (EFMA) ve yönetim danışmanlığı şirketi Accenture tarafından verilen ödüllerde DenizBank bu yıl da çok önemli bir başarıya imza attı. 2015 Yılı İnovasyon Ödülleri'nde, en prestijli kategori olan "Küresel Çapta İnovasyona Önderlik Eden Kurum" ödülüne DenizBank layık görüldü. Bu yıl Türkiye'den EFMA'ya 12 banka başvuru yapmış. Son 3 yılda Türkiye 169 başvuru ile dünyada en fazla yenilikçi ürün başvurusu yapan ülke olarak dünyada ilk sırada yer alıyor. Türk bankaları inovasyon fabrikası gibi sürekli yeni ürünler üretiyor. Ödül töreni sonrasında sohbet ettiğimiz DenizBank Genel Müdürü Hakan Ateş "DenizBank olarak dijitalle birlikte gelen çağ değişimini çok önceden öngördük ve iş yapış biçimimizi, sunduğumuz hizmetleri bu doğrultuda geliştiriyoruz. İnovasyon, bizim için DNA'mıza işlemiş bir gelenek anlamı taşıyor" dedi.

TÜKETİCİ KATKISI

Burada asıl önemli konu bankalarımızın teknolojiye yatırdığı paranın tüketiciye yansıması nasıl olacak? Ateş, bankaların dijitalleşmeye harcadığı paranın maliyetleri düşürdüğünü açıkladı. Bankalarda gelir-gider rasyosunun önemli olduğunun altını çizerek dijitalleşmenin bu rasyonun aşağıya çekilmesinde büyük avantaj sağlayacağın ifade eden Ateş, bu rasyonun anlamını,"1 lira kazanmak için kaç lira harcıyorsunuz" şeklinde açıkladı. Ateş, şöyle devam etti: "Bu rasyo yüzde 50 ise demek ki; 1 lira kazanmak için 50 kuruş harcıyorsunuz. Bankacılık sisteminde bu oran yüzde 45-55 bandındadır. Bizim yüzde 49-50 düzeyinde. Sektörün çağ değiştiren teknolojilerle bu oranı önce yüzde 40'lı, önümüzdeki birkaç yıl içerisinde de yüzde 30'lu seviyelere düşürme gibi bir önceliği var. The Internet of Things (IoT) dedikleri 'şeylerin interneti', makineler kendi aralarında konuşup kararlar verebiliyor. Böylece işlemler saniyeler içinde gerçekleşerek maliyetler düşüyor." Denizbank ödül alan teknolojilerini aynı zamanda ihraç ediyor. Denizbank'ın Intertech adında bir şirketi var. 23'ü yerli ve 20'si yabancı olmak üzere 43 tane müşterisi varmış. Yurt dışında Azerbaycan, Almanya, Dubai, Avusturya, Arnavutluk gibi ülkelere ürünler satıyormuş. Türkiye'de ise Ziraat Katılım, Albaraka Türk, Odeabank, Burganbank, Rabobank, Abank, Bank of Tokya ürünleri alan diğer müşteriler. Bu veriler bankaların giderek bir teknoloji şirketine dönüşmeye başladığını gösteriyor.

İZLEMEDEYİZ
Siber saldırılar ve kötü niyetli kişilerin yapacakları işlemlere karşı geliştirdikleri farklı bir ürün hakkında da bilgi veren Ateş, geliştirdikleri sistem sayesinde hem müşterilerinin hem de çalışanlarının hareketlerini takip ettiklerini ve sistemin oluşabilecek anomalileri önceden tesbit ettiğini ifade etti. Hakan Ateş, çalışanlarının borçluluk durumlarını an be an takip ettiklerini belirterek, "biz bizi biliriz" dedi. DenizBank Genel Müdür Yardımcısı Dilek Duman ise "Kendi çalışanlarınızı da ciddi izleyerek normalin dışına çıkan anomalileri yakalıyoruz. Müşterilerinin birbirleriyle para ilişkilerini bildiğimiz için buradaki anomalileri yakalıyoruz. Yakalayan tamamen bir sistem. Bir nevi yapay zeka" dedi.