Haberler


BÜLENT ERANDAÇ

Geleceği düşünmeyenin geleceği olmaz

Dünyadaki teknolojik gelişmeler, gelecek 15 yılda dünyanın oyun kurallarını büyük ölçüde değiştireceğe benziyor. Genetik, nanoteknoloji, robotik ve bilişim alanındaki yeniliklerin ortak etkisi, 18. Yüzyıl'da buhar gücünün ekonomide yarattığı değişime benzer bir devrimi, yakın gelecekte yaratmaya aday görünüyor.
Küresel dönemde gerekli olan strateji, geçen yüzyıldakinden çok farklı gelişmelere işaret ediyor. Eskiden strateji eldeki imkânların amaca en uygun şekilde kullanımı olarak tanımlanırdı.
Günümüzde ise önce iddialı bir hedef belirleniyor ve daha sonra bu hedef için hangi araçlar ve girdiler gerektiği araştırılıyor.
Yeni stratejilerde, eldeki imkânlar son noktasına kadar zorlanıyor veya yeni imkânlar yaratılıyor.
Gelecek için hazırlık yapanların muhakkak belirli bir stratejiye sahip olması gerekir. "Geleceği beyinde kurmak" olarak da tanımlanan strateji, hedefleri olan bir ülkenin siyasi beyin kadroları için bir pusula görevini yapar, onların hazırladıkları planlar sonucu ülkenin hedeflerine daha kısa sürede ulaşmalarını kolaylaştırır.
HEDEF 2023
Biz geleceği düşünmeyi oldum olası pek sevmezdik. Geleceği düşünmek bizi huzursuz eder, hatta korkuturdu.
Geleceğe bakacak kadar cesur olanlar ise zamanlarının büyük bölümünü geçmişi tartışarak geçirirdi.
Kısa vadenin esir aldığı iş insanlarının gözlerine inen perde geleceği görmeyi engellerdi. Olayların günlük trafiğinin üstüne çıkarıp geleceğe bakma fırsatı bulanlar ise en çok bir-iki ya üç yıl sonrası için planlar yapardı.
Hep kısa vadeli sorunlarla boğuştuğumuz için geleceği yakalayacak bir atılımcı siyasi irade ve girişimcilik ruhu ortaya koyamayızdık. Gelecek için iddialı ama gerçekçi hedefler koyamadığımız için, özellikle uluslararası olayların ortasına düştüğümüz zaman, bocalardık. "Geleceği düşünmeyenin geleceği olmaz" gerçeğini gördük. Türkiye, artık kaderini değiştirme noktasında bulunuyor.
Türkiye yeni bir ruhla, 2023'e kilitlenmiş durumda.
Türkiye Cumhuriyet'inin 100. Yılına yönelik, "2023 vizyonu" bir atılım programı olarak düşünsel ve kurumsal yapımızı yeniden kurgulama şansını yaratmaya başladı. Türkiye, 100 yıl sonra yalnız teknolojik gelişmeleri değil, demografik yapının, makroekonomik tahminlerin, siyasi ve sosyal trendlerin de araştırmasına kafa yoruyor. 15 yıl sonra nerede olacağız, ana başlıklar halinde gözden geçirelim:
100 milyon sınırına dayanan Türkiye nüfusu. 20-25 milyonluk bir İstanbul.
Dünyanın 10'uncu ekonomisi. Milli geliri 2 trilyon dolar. İhracat 500 milyar dolara, dış ticaret hacmi ise 1 trilyon dolara ulaşacak.
Çalışan nüfus 30 milyona çıkacak. Üniversite sayısı 250-300'e çıkacak.
Toplam 8.5 milyon hektarlık sulanabilir alan suyla buluşacak.
Turist sayısı 50 milyon, gelirde 50 milyar dolara çıkacak. 11 bin kilometre olan demiryolu ağı 2 katı olacak.
2023 vizyonu, bir düşünsel devrime yol açarken, yeni Türkiye'nin geleceğine kafa yoran siyasi beyinlerin, riskleri daha erken algılama, fırsatları daha kolay yakalayabilme şansını yaratacaktır. Ufka bakıp düşünürken, senaryolar kurarken, zihnimizde oluşan "gelecek belleği" zor günlerde imdadımıza yetişecektir.

DİĞER YAZILAR İLERİ
DİĞER
Üç kişilik heyet evi inceleyecek! Kaya Çilingiroğlu’nun eski eşi Feraye Tanyolaç'ın Bebek'te ödediği kira gündemdeydi!
Petek Dinçöz'ün annesi Esra Süay yüz gerdirme ameliyatı olmuştu! Esra Süay Toğuş'un son hali gündem oldu! Bakan dönüp bir daha baktı!
İltica Ne Demek? İltica Kelimesi TDK Sözlük Anlamı Nedir?
İhsan Ne Demek? İhsan Kelimesi TDK Sözlük Anlamı Nedir?
90.110 TL maaşla hostes alımı! 15-17-19-31 Mayıs'a kadar ACİL lise mezunu kabin memuru aranıyor! İstanbul, Ankara, Antalya...
51 gün alkali beslenin 11 kiloya veda edin! 4-8 haftada sımsıkı bir karın ve sağlıklı bağırsaklar için...
FED FAİZ KARARI sonrası ALTIN ve DOLAR ne olacak?
GÜNÜN MANŞETLERİ
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.