Batan gemide mürettebat 6 saat boyunca neden yardım istemedi? O görüntü savcılığı harekete geçirdi! Telefon kayıtları incelenecek

Marmara Denizi'nde 15 Şubat'ta batan "Batuhan A" adlı kargo gemisinin mürettebatından 5 kişiyi bulmak için deniz yüzeyinde ve su altındaki tarama faaliyetleri devam ederken yeni ayrıntılar da gün yüzüne çıkmaya devam ediyor. 4 savcının yürüttüğü soruşturmada, GSM şirketlerinden, geminin 6 mürettebatının telefon görüşmeleri ve mesajlarına ilişkin HTS kayıtları istendi. Gemideki işinden kazadan 2 gün önce ayrılan Doğuşcan Yaylak "Geminin patlayan yerlerini her hafta kaynak yapıyorduk. Kendi aramızda bu gemi yakında batar diyorduk." sözleriyle göz göre göre gelen faciayı anlattı. Öte yandan Deniz Kuvvetleri personeli, 51 metre derinlikteki batık gemiye 9'uncu dalışı gerçekleştirdi. Arama çalışmaları geminin makine dairesi kısmında yoğunlaştırıldı.

Giriş Tarihi 19 Şubat 2024, 08:08 Güncelleme 19 Şubat 2024, 16:46
Batan gemide mürettebat 6 saat boyunca neden yardım istemedi? O görüntü savcılığı harekete geçirdi! Telefon kayıtları incelenecek

İÇİNDEKİLER

Marmara Denizi'nde, İmralı Adası'nın güneybatısında su alarak batan ve bir kişinin cansız bedenine ulaşılan "Batuhan A" adlı kargo gemisindeki diğer 5 denizci için arama kurtarma çalışmaları hız kesmeden devam ediyor.

TCG AKIN'DAN 9'UNCU DALIŞ

Marmara'da batan geminin kayıp 5 mürettebatını 5'inci günde 573 personel arıyor. Marmara Denizi açıklarında seyir halindeyken Bursa'nın Karacabey ilçesinin 4 mil açığında, İmralı Adası'nın güneybatısında batan 'BATUHAN A' isimli geminin kayıp 5 mürettebatını arama çalışmaları 5'inci gününde sürerken, Deniz Kuvvetleri personeli, 51 metre derinlikteki batık gemiye 9'uncu dalışı gerçekleştirdi. Arama çalışmaları geminin makine dairesi kısmında yoğunlaştırıldı.

VALİ DEMİRTAŞ: MAKİNE DAİRESİNDE BİR UMUDUMUZ VAR

Çalışmaları Karacabey ilçesi Kurşunlu Mahallesi'nde kurulan kriz merkezinden koordine eden Bursa Valisi Mahmut Demirtaş, Bursa Cumhuriyet Başsavcısı Ramazan Solmaz ile birlikte kayıp mürettebatın yakınlarıyla görüştü. Aileleri, çalışmalarla ilgili bilgilendiren Vali Demirtaş, "Makine dairesinde titizlikle çalışma yapılıyor. Makine dairesinde bir umudumuz var" dedi.

Gemide, kaptan Hasan Mehmet Uyanık (69), başmühendis-makinist Murat Çalışkan (33), usta gemici ve aynı zamanda geminin sahibi olan Murat Altıntaş (51), gemici olarak kayıtlarda yer alan aşçı Zeynep Kılınç (33), makine stajyeri Ahmet Atav'ın (22) olduğu öğrenilirken 6. kişinin ise 2 gün önce yağcı olarak gemiye gelen Hüseyin Tutuk olduğu ortaya çıktı.

NEDEN YARDIM İSTEMEDİLER?
Tutuk'un ailesine gönderdiği son görüntülerde, geminin su aldığı net bir şekilde görülürken, "5'inci, 6'ncı elbisem bu gece saat 01.00'den bu yana. Allah'ım sen yardım et ya Rabb'im. 6 saattir aynı yerdeyiz. Gemi batıyor. Ya Rabb'im gemi batıyor" demesi dikkat çekmişti. Bursa Valiliği'nden yapılan açıklamada da Tutuk'un, eşiyle saat 06.09'da internetten, içinde bulundukları durum hakkında mesaj yazdığı ve saat 06.19'da video paylaşımında bulunduğu kaydedilip, gemiden ilk yardım talebinin ve geminin battığına dair ilk bilginin ise saat 06.28'de Türk Radyo'ya iletildiği, saat 06.32'de EPIRB sinyalinin geldiğinin tespit edildiği ve en yakın konuş yerindeki Sahil Güvenlik unsuru olan TCSG 313'ün saat 06.50'de EPIRB sinyalinin geldiği bölgeye intikale başladığı vurgulandı.

TELEFONLARI İNCELENECEK
Bu bilgiler ışığında başlatılan incelemede, gemideki mürettebatın 6 saat boyunca neden yardım istemediği ve bu süreçte kimlerle telefon görüşmesi yaptığı HTS kayıtlarıyla ortaya çıkacak.

Ekipler, İnsansız Su Altı Robotu (ROV) ile görüntüleme ve tarama yapıyor.

BULGUYA RASTLANAMADI

Geçtiğimiz günlerde deniz üstünden 4 bot ile gün boyu keşif yapan ekipler, İnsansız Su Altı Robotu (ROV) ile görüntüleme ve tarama yapıyor. ROV, üstünde takılı mekanizmadaki tutucu kol yardımıyla su altında tespit edilen unsurları deniz üstüne çıkarabiliyor.

Deniz polisinin kurbağa adamlar ve gemi adamları ise ihtiyaç halinde 42 metreye kadar dalış gerçekleştirebiliyor.

Ekiplerin ROV ile yaptığı tarama çalışmaları ekibince görüntülendi.

Yapılan faaliyette Kurşunlu Limanı'ndan 4 mil uzağa kadar açılan ekipler, deniz üstünde bottaki özel kamera sistemi ve personel tarafından dürbünlerle tarama gerçekleştirdi.

Önceden belirlenen noktada robotu hazırlayan ekipler, denizin 60 metre derinliğine kadar bir personelin kumanda kontrolüyle inip görüntüleme yaptı.

Dalgıçlar sabah 08.45 itibariyle tekrardan dalış gerçekleştirerek arama çalışmalarına başladı.

MİDYE ÇİFTLİĞİ İHTİMALİ

Yapılan çalışmalarda herhangi bir bulguya rastlamazken, kayıp mürettebatın, dalgalarla kıyıya doğru sürüklenerek, midye çiftliğindeki ağlara takılma ihtimali değerlendiriliyor.

Dalgıçlar asansör yardımıyla denize inerek dalış gerçekleştirdi.

4 SAVCIYLA SORUŞTURMA

Marmara Denizi'nde batan gemiyle ilgili Bursa Cumhuriyet Başsavcılığından açıklama: Soruşturmanın 1 cumhuriyet başsavcıvekili, ilçe cumhuriyet başsavcısı ve 2 cumhuriyet savcısı tarafından yürütüldüğü ayrıca deniz kaza kırımında yetkin bilirkişi görevlendirildi.

Batuhan A gemisi

GEMİ NEDEN BATTI?

Geminin kayıp 4 mürettebatının batma anına kadar, fırtınada havalanıp tehlike meydana getirdiği brandayı düzeltmeye çalıştıkları tahmin ediliyor. 1300 tonluk yük miktarı ticari geminin, 1250 tonluk normal yükle seyir halindeyken batmasının nedeni olarak gemide taşınan mermer tozunun üzerinin kapatılması, sabitlenmeyen brandanın fırtınada havalanarak yükün üzerine deniz suyu taşıdığı, yağışla yükün artan ağırlığının düzeni bozduğu gösterildi.

Geminin Badalan Limanı'ndan ayrılmadan önce çekilen son fotoğrafı.

FACİAYI TEK TEK ANLATTI
Diğer yandan batan gemiden 2 gün önce ayrılan elektrikçi ve yağcı Doğuşcan Yaylak (23) yaşanan faciaya ilişkin konuştu.

Gemiden 2 gün önce ayrılan Doğuşcan Yaylak ve Ahmet Atav



Geminin her hafta patlayan yerlerini kaynak yaptıklarını söyleyen Yaylak, "Ben tehlikenin farkına vardım ve gemiden 2 gün önce ayrıldım. İşten ayrılmasaydım ben de hayatta olmayabilirdim. Aşçı Zeynep Kılınç ve kaptan Hasan Mehmet Uyanık kalmam için ısrar ettiler. 'Bu sefere de katıl, daha sonra ayrılırsın' dediler. Ancak kabul etmedim.

Cansız bedeni bulunan Zeynep Kılınç

Gemiden ayrıldıktan sonra İzmir'e geldim. Yol yorgunu olduğum için uyudum. Uyandığımda geminin battığını televizyondan gördüm. Çok üzüldüm. Geminin patlayan yerlerini her hafta kaynak yapıyorduk. Kendi aramızda bu gemi yakında batar diyorduk. Sürekli tamir ediyorduk. O geminin sefere çıkmaması gerekiyordu. Hurdaya ayrılması gerekiyordu. Gemi kaptanı bile bu geminin yakında batacağını söylüyordu. Düşündüğümüz şey maalesef kısa sürede gerçekleşti" dedi.

Yağcı Yaylak'ın yerine geldiği tahmin edilen Hüseyin Tutuk



"O KİŞİYİ TANIMIYORUM"
Gemide yağcı ve elektrikçi olarak çalıştığını anlatan Yaylak, "Gemide bir ay çalıştım mürettebatın hepsini tanıyorum. Beraber çalıştık.
Gemiden video çekip ailesine gönderen kişiyi ben de tanımıyorum. O benim yerime yağcı olarak başlayan kişi. Bir iki gün önce işe başlayan personel. Bir yandan arkadaşlarıma, beraber çalıştığım insanlara üzülüyorum. Kendim gemiden ayrılarak doğru bir karar vermişim. Verilmiş sadakam varmış. Kurtulduğuma sevinemedim. İçimde bir burukluk var"
dedi.

Havadan, karadan ve denizden arama çalışmaları devam ediyor.


Sabah'ta yer alan habere göre; Marmara Denizi'nde 15 Şubat sabahı batan 'Batuhan A' isimli gemiden 2 gün önce ayrılan Doğuşcan Yaylak'ın daha iyi bir iş bulduğu için gemiden ayrıldığı ortaya çıktı.

CENAZESİ TOPRAĞA VERİLDİ

Gemide aşçı olarak çalışan mürettebat Zeynep Kılınç'ın cenazesi ise Bursa'da yapılan otopsinin ardından memleketi Adana'ya gönderildi.Kılınç'ın 3 yıldır gemilerde çalıştığı, aşçılığın yanı sıra birçok işe de yardım ettiği belirtildi. Geminin dümeninde de olabileceği öne sürülen Kılınç'ın cenazesi, helallik alındıktan sonra kılınan cenaze namazının ardından gözyaşları arasında toprağa verildi.

Zeynep Kılınç, memleketi Adana'da son yolculuğuna uğurlandı.

TAKVİM UYGULAMASINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYIN