Operasyon 84! Antalya'daki teleferik kazasında ön rapor ortaya çıktı: Bağlantı elemanları yetersiz ve korozyon var! Dikkat çeken yanık kokusu detayı

Antalya'daki teleferik kazasında devlet, tüm imkan ve kabiliyetlerini kullandı. Hemen 84 dağcı evlerinden alınıp bölgeye götürüldü. 2 bin kişilik tim, sahaya sürüldü. Mahsur kalanlar canhıraş bir mücadele sonucu sağ salim kurtarıldı. Bir yandan da kazada ihmali olanların hesabı kesiliyor... Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, Antalya'daki teleferik kazasıyla ilgili 13 kişi hakkında gözaltı kararı verildiğini bildirdi. Uzmanlar, tesisin yıllık ağır bakımının 14 günde tamamlanmasının mümkün olmadığını ifade ederken facianın yaşandığı bölgeden gelen yeni görüntüler ortaya çıktı. Öte yandan yanık kokusundan bahsedildiğine dikkat çeken Antalya Makina Mühendisleri Odası Başkanı ve Akdeniz Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İbrahim Atmaca "Çelik çeliğe sürtme gibi bir alevlenme, bir ısınma oldu mu? Yanık kokusu bunu gösteriyor. Bir sıkışma olmuşsa tabii ki halat gerilmiştir" dedi.

Giriş Tarihi 13 Nisan 2024, 19:31 Güncelleme 14 Nisan 2024, 21:25
Operasyon 84! Antalya’daki teleferik kazasında ön rapor ortaya çıktı: Bağlantı elemanları yetersiz ve korozyon var! Dikkat çeken yanık kokusu detayı

İÇİNDEKİLER

Antalya'daki teleferik kazasında devlet, tüm imkan ve kabiliyetlerini sahaya sürdü.

OPERASYON 84!
Hemen 84 dağcı evlerinden alınıp bölgeye götürüldü. 2 bin kişilik tim, sahaya sürüldü. Helikopterler göründü. Kahramanlar havada süzüldü! 174 vatandaşın kurtarılması biraz olsun yüz güldürdü.



TAKVİM Gazetesi 14 Nisan 2024 tarihli manşetinde teleferikteki kurtartma operasyonuna "Operasyon 84" başlığıyla yer verdi.

Öte yandan teleferik kazasında ihmali olanların hesabı kesilmeye başlandı...

Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, Antalya'daki teleferik kazasıyla ilgili 13 kişi hakkında gözaltı kararı verildiğini bildirdi.

Bakan Tunç, bir kişinin hayatını kaybettiği Antalya'nın Konyaaltı ilçesinde faaliyet gösteren Sarısu-Tünektepe teleferik hattındaki kazaya ilişkin sosyal medya hesabından açıklama yaptı.

Kazayla ilgili Antalya Cumhuriyet Başsavcılığınca başlatılan adli soruşturmanın titizlikle sürdürüldüğünü belirten Tunç, olayın nedeni ve sorumlularının tespiti için bir Cumhuriyet Başsavcıvekili ve bir Cumhuriyet Savcısının koordinasyonunda, 2 iş sağlığı ve güvenliği uzmanı, 2 makine uzmanı ve bir elektrik uzmanı bilirkişisinden oluşan heyetin olay yeri inceleme ve keşif çalışması yaptığını aktardı.

Tunç, açıklamasında şunları kaydetti:

"Bilirkişi heyetinin hazırladığı ön raporda olayın teleferiğin taşıyıcı direklerinin bağlantı noktalarında yer alan bağlantı elemanlarının yetersiz olması/korozyona uğraması ve taşıyıcı direklerde yer alan makara sistemlerinin hasarlı olması nedenleriyle taşıyıcı direğin bağlantı noktasından kırıldığı değerlendirilmektedir. İlgili işletmenin acil eylem ve tahliye planının mevcut olmadığı tespit edilmiş, bahsi geçen teleferik hattını işleten firma ile yine teleferik hattının bakım ve onarımından sorumlu firmanın sorumlu ve çalışanlarının da aralarında yer aldığı 13 şüpheli hakkında gözaltı kararı verilmiştir."

12 KİŞİ ADLİYEYE SEVK EDİLDİ
Antalya'nın Konyaaltı ilçesinde 1 kişinin hayatını kaybettiği, 7 kişinin de yaralandığı teleferik kazasına ilişkin gözaltına alınan 12 şüpheli adliyeye sevk edildi.

Öte yandan teleferik faciasıyla ilgili ön rapor ortaya çıktı. Raporda şu ifadelere yer verildi:

BİLİRKİŞİ HEYET ÖN RAPORU
Antalya İl Özel İdaresi'nin uhdesinde bulunan teleferik tesisinin 2016 yılında Büyükşehir olan illerden Antalya Büyükşehir Belediyesinin yönetimine geçmiştir. Dosyaların incelenmesi neticesinde Antalya Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Dairesi Başkanlığınca tesisin projesinin yaptırıldığı ve işletmeye 2017 yılında Antalya Büyükşehir Belediyesi Fen İşleri Dairesi tarafından teslim alındığı dosya incelemesi sonucu edinilen belgelerden anlaşılmıştır.

MEKANİK AÇIDAN DEĞERLENDİRME
Tesisin işletmeye alındığı tarihten bugüne kadar 7 yıl sürenin geçmiş olduğu anlaşılmıştır. 12.04.2024 tarihinde saat 17.20 sularında 5 nolu teleferik direğinin flanş bağlantılarını sağlayan cıvataların koptuğu sebebinin ise direk üzerindeki kabin taşıyıcı halat sisteminin üzerinden geçtiği makaralardaki nedeni anlaşılamayan deformasyonlardan dolayı makaranın metal aksamına sıkışması sonucu sistemin hareket yükünden dolayı meydana gelen kuvvetli çekme yüküne dayanamayıp direk üzerindeki flanşların bağlı olduğu cıvataların kopması sonucu direğin üst bölümünün çekme kuvveti sonucu kabinin alt kısmına çarparak çelik konstrüksiyonu koparttığı dolayısıyla kabin içerisindeki insanların aşağıya düştüğü keşif esnasındaki incelemelerimizden anlaşılmıştır. 5 nolu direğin toplam 7 adet flanştan ve toplam 10 parça boru direkten oluştuğu alttan üçayak yükseldiği üstteki yedinci flanşta üçayağın birleşerek tek sütun olarak devam ettiği tespit edilmiştir.



Flanş bağlantılarını oluşturan 22 mm (M22), 8.8 BOLT marka cıvataların yerlere saçıldığı ve deforme oldukları tespit edilmiştir. Cıvatalardaki deformasyonun çekme-kesmeye bağlı deformasyon olduğu anlaşılmıştır. Direği oluşturan parçaları birleştiren flanşlarda deformasyon görülmemiştir.
Devrilmiş olan direk yanına gidildiğinde taşıyıcı-çekici halatları tutan makaralardan birisinin halatın etkisiyle deforme olduğu, halatın makaranın içerisine girdiği (sıyırdığı) tespit edilmiştir. Olaya sebep olan faktörler iki grupta incelenmiştir.

1.Devrilmiş olan direğin çekici ya da taşıyıcı halatların makara içerisine sıkışması ile kesici anahtarın (emniyet sivici) görevini yapamaması sonucu halatın çekmeye bağlı olarak direğe moment uyguladığı ve direğin alttan ikinci katındaki flanşların cıvatalarının kopması ile birlikte direğin devrildiği tespit edilmiştir.

2.Devrilmiş olan direğin devrilme aşamasında makaranın arasına halatın girmesiyle makaranın deforme olduğu dolayısıyla halatın sıkışması ile değil cıvataların yükü taşıyamayıp kopması yüzünden direğin devrilmiş olduğu tespit edilmiştir. 2017 yılından itibaren tesise ait iş emri formlarının günlük tutulduğu 2024 yılına ait Ocak, Şubat, Mart aylarına ait iş emri form belgelerinde yapılan işlemler görülmüştür. Ancak direklere ait cıvataların torkunda boşluk olup olmadığının kontrolü, cıvataların korozyona uğrayıp uğramadığının tespiti ve kontrolü, malzeme yorulmasının dikkate alınarak belli zaman aralıklarında cıvata, rondela, rulman vs. gibi makine elemanlarının değişimlerinin yapılmadığının tespit edildiği, tesiste bulunan dokuz adet 2
teleferik direklerinin üzerindeki traverslerde çalışan lastikli makara gruplarının hangi periyotlarda değiştirildiğine dair tutanak ve kontrol formlarının bulunmadığı görülmüştür. 19.04.2017 tarihinde Makine Mühendisleri Odası Bursa Şubesi tarafından İnsan Taşımak için tasarlanan Halatlı Taşıma Tesisi İşletme Teknik Ruhsatı Kontrol Raporu verildiği dosya incelemesinde görülmüştür. Rapor içeriğinde Antalya Tünektepe 8 kişilik Gondol tipi Otomatik Klemli teleferik Tesisinin bağlantı elemanlarının, klemlerin, taşıyıcı ve askı kollarının elektrik sistemlerinin haberleşme ve uyarı takip sistemlerinin güvenlik ve izleme tertibatlarının halat bağlantılarının uç bağlantıların, halat gerdirme kılavuzlarının destekleme ve gerdirme tertibatlarının statik hesapların montaj planları ve bakım dokümanlarının kaldırma teçhizatı ve halatların tesis için gerekli miktarda yedek parçaların depolandığının fren deneylerinin testlerinin yapıldığı, tesisin günlük muayene prosedürünün yapıldığının, tesisin günlük deney sürüş prosedürünün yapıldığının işletme sırasındaki talimatlara uygun davranıldığının 13.12.2016 16.10.2017 tarihlerinde yapılan ön saha incelemesi sonucunda TMMOB
Makine Mühendisleri Odası Bursa şubesi Mühendisleri tarafından konu işletme için uygunluk ruhsatı raporu verildiği görülmüştür. Teleferik sisteminde her direğinde halat taşıyıcı makaralarında meydana gelebilecek lastik hasarlarında tüm sistemin enerjisi kesip frenleyen tertibatı sağlayan koruma elemanı 2 adet EMNİYET SWİTCH bulunduğu, olay anında emniyet sviçlerinin bağlı olduğu direk üzerinde bulunan panoya gelen kumanda kablosunun direğin ilgili kısmının yerinden kurtularak devrilmesi ile koptuğu ve hareket enerjisini sağlayan devreleri kestiği , bu nedenle kabin taşıyıcı halat ile birlikte kabinlerin asılı kalmış oldukları görülmüştür.



İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ AÇISINDAN DEĞERLENDİRME
Dosya içerisinde Anet A.Ş. ye ait risk değerlendirme ekibi tarafından Kasım 2023 tarihinde 5x5 matris yöntemi ile hazırlanan Risk Değerlendirmesinin tesise uygun hazırlanmadığı ve ortam gözetimi esnasında tesisteki risklerin tespitinin tam yapılmadığı görülmüştür. Ancak risk değerlendirmesi içerisinde 31. Maddede işletme geneli alanda paratonerlerin mevcut olmadığı tespiti yapılmış ve raporlanmıştır. Risk Değerlendirmesi içerisinde yer alan mesleki yeterlilik belgesine ithafen işletmeye belgelerin teslim edilmesi istenmesine karşılık dosya içerisinde bakım personellerinden bazılarının
mesleki yeterlilik belgelerinin bulunmadığı görülmüştür. Anet A.Ş. ile Megatower A.Ş. ile yapılan tesisin bakım ve işletme sözleşmesi incelenmiş olup
sözleşmede birçok bakım işi Megatower firmasına Anet A.Ş. tarafından yapılması için verilmiştir. Sözleşme içeriğinde maddeler halinde yapılacak işler listelenmiştir. Liste içeriği incelendiğinde K-bendinde Direk Bağlantı Elemanları Kontrolleri, Eksikliklerin Giderilerek Uygun sıkılıkların Sağlanması Kontrolü, Direklerdeki Bileşenlere Ait (Platform, Merdiven, Boyunduruk) Durum Tespitlerinin yapılması ve uygunluklarının kontrolü, Direk Ankıraj Cıvatalarının Torklanması işleri Anet A.Ş. tarafından Megatower A.Ş. firmasına yaptırılmak üzere verilmiştir. Ancak Anet A.Ş. firmasında çalışan kontrol ve kesin kabul mühendislerinin kesin kabulleri ve kontrolleri nasıl yaptıklarına ilişkin herhangi bir evraka dosyalarda rastlanmamıştır.
Megatower ve Anet A.Ş. firmalarının tehlike sınıflarına uygun iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi atamaları İSG KÂTİP programı üzerinden yapıldığı görülmüş olup, MegaTower çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri, kişisel koruyucu donanım tespit tutanakları, iş sağlığı ve güvenliği işyeri
çalışma talimatnameleri güncel olmasına karşılık güncel Acil Durum Planları ile Risk Değerlendirmesine rastlanmamıştır.

Ancak Megatower A.Ş. nin iş güvenliği uzmanının 14.09.2023 tarihinde iş güvenliği tespit ve öneri defterine risk değerlendirmesinin MegaTower A.Ş. ye teslim edildiğine dair tespiti görülmüştür.

Anet A.Ş. ye ait iş sağlığı ve güvenliği dosyası içerisinde 07.07.2022 tarihinde Antalya Çalışma İş Kurumu İl Müdürlüğüne onaylatılmış tespit öneri defteri bulunmasına karşılık içeriğinde herhangi bir bilgi ve tespitin mevcut olmadığı görülmüştür. Megatower A.Ş. bakım firmasına ait 07.04.2023 tarihli Antalya Çalışma İş Kurumu İl Müdürlüğünden onaylı İş Sağlığı ve Güvenliği tespit ve öneri defteri görülmüştür. İş Güvenliği Uzmanı ve İşyeri Hekimi tarafından düzenli işyeri ziyaretlerinin yapıldığı ve defter içeriğinde yazılı tespitler ve öneriler görülmüştür. Keşif esnasında kaza mahallinde bulunan kopmuş olan cıvatalar ve somunlar teknik olarak incelenmiş olup detaylı fotoğrafları rapor sonuna eklenmiştir.



MEVZUATA GÖRE DEĞERLENDİRME: 6331 SAYILI İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KANUNU
MADDE 1. Bu Kanunun amacı; işyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması ve mevcut sağlık ve güvenlik şartlarının iyileştirilmesi için işveren ve çalışanların görev, yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülüklerini düzenlemektir. İşverenin genel yükümlülüğü

MADDE 4 – (1) İşveren, çalışanların işle ilgili sağlık ve güvenliğini sağlamakla yükümlü olup bu çerçevede; a) Mesleki risklerin önlenmesi, eğitim ve bilgi verilmesi dâhil her türlü tedbirin alınması, organizasyonun yapılması, gerekli araç ve gereçlerin sağlanması, sağlık ve güvenlik tedbirlerinin değişen şartlara uygun hale getirilmesi ve mevcut durumun iyileştirilmesi için çalışmalar yapar.
b) İşyerinde alınan iş sağlığı ve güvenliği tedbirlerine uyulup uyulmadığını izler, denetler ve
uygunsuzlukların giderilmesini sağlar
c) Risk değerlendirmesi yapar veya yaptırır.
ç) Çalışana görev verirken, çalışanın sağlık ve güvenlik yönünden işe uygunluğunu göz önüne
alır.
(2) İşyeri dışındaki uzman kişi ve kuruluşlardan hizmet alınması, işverenin sorumluluklarını
ortadan kaldırmaz.
(3) Çalışanların iş sağlığı ve güvenliği alanındaki yükümlülükleri, işverenin sorumluluklarını
etkilemez.
Risklerden korunma ilkeleri
MADDE 5 – (1) İşverenin yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde aşağıdaki ilkeler göz önünde
bulundurulur:
a) Risklerden kaçınmak.
b) Kaçınılması mümkün olmayan riskleri analiz etmek.
c) Risklerle kaynağında mücadele etmek.
ç) İşin kişilere uygun hale getirilmesi için işyerlerinin tasarımı ile iş ekipmanı, çalışma şekli ve üretim metotlarının seçiminde özen göstermek, özellikle tekdüze çalışma ve üretim temposunun sağlık ve güvenliğe olumsuz etkilerini önlemek, önlenemiyor ise en aza indirmek.
f) Teknoloji, iş organizasyonu, çalışma şartları, sosyal ilişkiler ve çalışma ortamı ile ilgili faktörlerin etkilerini kapsayan tutarlı ve genel bir önleme politikası geliştirmek.
ğ) Çalışanlara uygun talimatlar vermek. Dosya içerisinde yer alan Kasım 2023 tarihinde hazırlanan Acil Durum Planının 01.10.2021 tarihli İşyerlerinde Acil Durum Hakkındaki Yönetmeliğe uygun yapılmadığı görülmüştür. Dosya içerisinde yangın söndürme ve tahliye tatbikatlarına dair evraka rastlanmamıştır. Hazırlanmış olan Acil Durum Planının içerisinde birçok Acil Duruma değinilmesine karşılık tesisin özelliğinden kaynaklanan havada asılı kalmış teleferikden tahliye durumlarının anlatılmadığı ve tahliye planlarının yapılmadığı görülmüştür. Hukuki durum ve değerlendirme Sayın Cumhuriyet Başsavcılığına ait olmak üzere; meydana gelen teleferik kaza olayı, keşif esnasında elde edilen tespitler, tüm evraklar, yasal mevzuat hükümleri kapsamında teknik yönden incelenmiştir. Bu bilgiler doğrultusunda değerlendirmeler aşağıda verilmiştir. İşverenler, İşyerlerinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için gerekli her türlü önlemi almak, araç ve gereçleri noksansız bulundurmak, işyerinde alınan iş sağlığı ve güvenliği önlemlerine uyulup uyulmadığını denetlemek, risk değerlendirmesi yapmak, işçileri karşı karşıya bulundukları mesleki riskler, alınması gerekli tedbirler, yasal hak ve sorumlulukları konusunda bilgilendirmek ve gerekli iş sağlığı ve güvenliği eğitimini vermek gibi başlıca yükümlülükleri bulunmaktadır. İşverenler risklerden korunmak için işyerlerinin tasarımı ile iş ekipmanı, çalışma şekli ve üretim metotlarının seçiminde özen göstermelidir.



SONUÇ VE KANAAT:
Takdiri Sayın Cumhuriyet Başsavcılığınıza ait olmak üzere yukarıdaki yapılan incelemeler ve değerlendirmeler neticesinde; 5 numaralı teleferik direğinin devrildiği, Direğin devrilmesiyle bir adet teleferik kabininin zarar gördüğü ve kabin alt platformunun çıktığı, devrilmiş olan direğin çekici ya da taşıyıcı halatların taşıyıcı makara içine sıkıştığı kesici emniyet switch'in görevini yapamaması ile birlikte çekmeye bağlı olarak direğe moment uyguladığı ve direğin devrildiği, direk üzerindeki flanşlarda bulunan cıvataların üzerindeki yükü taşıyamayıp koptukları, cıvatalarda çekme-kesme kuvvetlerine bağlı deformasyon tespit edildiği, 02.01.2024 tarihli Antalya Sarısu- Tünektepe Teleferik Bakım, Onarım ve Teknik İşletme Hizmet
Alımı Sözleşmesinin 9. Sayfasının K Bendinde ''Direk Bağlantı Elemanları Kontrolleri Eksiklerin Giderilerek Uygun Sıkılıkların Sağlanması'' maddesinin görüldüğü, Sözleşmeye göre K Bendinde görülen bağlama elemanlarının kontrolünün yapılmadığı, eski ve eksikliklerin tespit edildiği,
Sözleşmenin Anet A.Ş. ile Megatower A.Ş. arasında ıslak imza ile gerçekleştiği ancak sözleşmeye uyulmadığı, Anet A.Ş. Genel Müdürünün işveren vekili olmasından dolayı kaza ile ilgili eksikliklerde ETKİSİNİN OLDUĞUNA, Anet A.Ş. nin Tünektepe Teleferik tesislerinden sorumlu Genel Müdür Yardımcısının kaza ile ilgili eksikliklerde ETKİSİNİN OLDUĞUNA, Anet A.Ş. şirketi bünyesinde Tünektepe teleferik tesislerinin teknik sorumlusu Makine Mühendisi nin ETKİSİNİN OLDUĞUNA, Anet A.Ş. şirketinin iş sağlığı ve güvenliğinden sorumlu iş güvenliği uzmanının kaza ile ilgili
bakım ve onarım işlerinin eksikliğinden kaynaklanan durumlar ile ilgili ETKİSİNİN OLDUĞUNA, MegaTower A.Ş. şirketi işveren veya işveren vekillerinin iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yükümlülüklerini yerine getirmemesinden dolayı ETKİSİNİN OLDUĞUNA, MegaTower A.Ş. şirketi bünyesinde çalışan Tünektepe teleferik tesislerinin bakım ve onarım işlerinden sorumlu teknik personellerinin ETKİSİNİN OLDUĞUNA, MegaTower A.Ş. şirketine tanımlı iş güvenliği uzmanının bakım ve onarım işlerinden dolayı eksikliklerin takibinin yapılmamasından ve risk değerlendirmesini ile acil durum planlarının mevcut olmamasından dolayı ETKİSİNİN OLDUĞUNA, Bilirkişilik Daire Başkanlığının " Bilirkişilerin Uyacağı Rehber İlkeler ve Bilirkişi Raporlarında Bulunması Gereken Standartlar " başlıklı yazısının 27. maddesinde "kusurun tespiti normatif bir değerlendirmeyle mümkündür ve sadece hakimin yetkisindedir. Bilirkişi münhasıran hâkimin yetkisinde olan kusurluluk konusunda (asli/tali kusurlu, kusursuz, yüzdelik kusur oranı) herhangi bir değerlendirme yapamaz" şeklinde açıkça belirtilmiş ve görüş bildiren bilirkişilere yaptırım uygulamaktadır. Bu nedenle kaza olay tarafımızca, Keşif, belgeler, Mevzuat yönünden incelenmiş olup, kusur yönünden değerlendirme Sayın Savcılığınızın yetkisindedir.

YANIK KOKUSU DETAYI
Antalya Makina Mühendisleri Odası Başkanı ve Akdeniz Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İbrahim Atmaca, teleferik kazasına ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Atmaca, "Mahsur kalan vatandaşlarımızın kurtarılmasından sonra artık teknik olarak daha fazla konuşma vakti. Bu tip kaldırma iletme ekipmanlarında eğer bakımlar zamanında ve olması gerektiği şekliyle yapılmışsa ve yılda bir kez yapılması gereken periyodik kontroller de yapılmışsa, kaza yaşanma olasılığı hemen hemen yok denebilecek düzeye kadar düşüyor. Böyle bir kaza olduysa o zaman bakım da yapılmışsa ya bakımda eksik bir şeyler bırakılmıştır veya periyodik kontrol sırasında bu eksikliklerin bırakıldığı tespit edilememiş anlamı taşıyor" dedi.

'BAKIMDA NOKSANLIK OLMASAYDI, BU OLAY YAŞANMAYACAKTI'
Yanık kokusundan bahsedildiğine dikkat çeken Atmaca, "Bu bir sıkışma olasılığını gösteriyor. Metalin metale sürtünme olasılığını gösteriyor. Bu çelik halatlar üzerinde ilerleyen bir kabin. Hiçbir kabinin halattan çıkmadığını görüyoruz. Demek ki bir yerde bu makaralarda, makaraların üzerindeki kauçuk bir zemin var. Bunların yapısına bakmak lazım. Acaba bunlar duruyor mu? Çelik çeliğe sürtme gibi bir alevlenme, bir ısınma oldu mu? Yanık kokusu bunu gösteriyor. Bir sıkışma olmuşsa tabii ki halat gerilmiştir. Kesinlikle kesici tertibat kesmiştir. Ama o anda direğe binen yüksek ağır yük civataların kesilmesine ve tamamen kopmasına neden olabilir. Peki bu civatalar kopmalı mıydı? Bu civataların tahribatsız muayeneleri, olması gerektiği zaman yapıldı mı? Bilirkişiler bakım dosyalarını inceleyecek. Periyodik kontrolleri inceleyecek. Olay yerindeki bulguları birleştirecekler ve buna göre bir kanaate varacaklar. Ama gördüğümüz şu. Eğer bakımda herhangi bir noksanlık olmasaydı, kesinlikle bu olay yaşanmayacaktı" diye konuştu.

'PERİYODİK BAKIMLAR PİYASANIN VİCDANINA TERK EDİLMEMELİ'

19 Şubat-4 Mart arasında teleferiğe yapılan bakımın yeterli olup olmadığını da değerlendiren Atmaca, şöyle konuştu:

"Her türlü makinenin bakımı için yeterli süreyi tanımak gerekiyor. Kaldı ki teleferik gibi bir tesisat mekanik ve elektrik aksamı çok yüksek olan sistemler. Bu sistemlerin bakımlarının çeşitli periyotları var ve nasıl yapılacağı, TSE 1709'da tanımlı. Aylık bakımlar var. Yakın zamanda ağır bakımı dediğimiz yıllık bakımı da yapılmış. Yıllık bakımda civataların, kaynakların dayanımlarına da bakmak gerekiyor. Acaba bir gevşeme var mı? Bir deformasyon var mı? Bunun dışında paslanma veya korozyon var mı? Çelik halatlar üzerinde herhangi bir deformasyon var mı? Bakın bunların bir gözle tespiti var, bir de tahribatsız malzeme muayenesi dediğimiz yöntem var. Bunu bakımcı firma yapamaz. Bunu üçüncü taraf muayene kuruluşu dediğimiz, bu konuda akredite bir şirketin yapması lazım. Hepsinden öte yıllık periyodik kontrol lazım. Bu bakımların gerçekten olması gerektiği gibi yapılıp yapılmadığını gösteren yıllık muayeneler. Bunların da kesinlikle kamusal bir denetim mekanizması içinde olmasını öneriyoruz. Piyasanın vicdanına terk edilmemeli."

KAPIYA 'GİRİLEMEZ' ŞERİDİ ASILDI
Teleferik kazası sonrasında Tünektepe teleferik hattı girişine, emniyet ekipleri tarafından 'Girilemez' şeridi asıldı. Teleferik kazasından haberdar olmayıp gelen turistlerin ise durumun anlatılmasından sonra döndükleri görüldü. Rusya'dan tatil için Antalya'ya gelen Alexey Zhunda (35), "Denizi ve manzarayı izlemek için teleferiğe binmeye geldik. Teleferiğin bozulacağını beklemiyorduk, herhangi bir bildirim gelmedi ve biraz hayal kırıklığına uğradık. Şimdi gidip başka bir aktivite yapmayı düşünüyoruz" dedi.

TELEFERİK FACİASINDA SKANDALLAR ZİNCİRİ!
Teleferiği işleten Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki ANET A.Ş. verilerine göre ise tesislerin son yıllık bakımı 19 Şubat-4 Mart arasında yapıldı.

Uzmanlar, 605 metre rakıma, bin 706 metre uzunluğa, 3 bin 604 metre kablo uzunluğuna ve 36 kabine sahip tesisin yıllık ağır bakımının 14 günde tamamlanmasının mümkün olmadığını ifade etti.

Son bakımı 14 günde yapılan teleferiğin bakımlarının 2021'de 77, 2022'de 78, 2023'te 71 gün sürdüğü ortaya çıktı.

FACİANIN YAŞANDIĞI BÖLGEDE VİDA PARÇALARI
Teleferiğin periyodik bakımlarının da yapılmadığı öğrenilirken, Sabah gazetesinde faciaya ilişkin çok çarpıcı görüntüler yer verildi.

DİREĞİN TEPESİNDEKİ VİDA KIRIĞI
Afet ve Acil Durum Yönetimi (AFAD) Başkanı Okay Memiş, Antalya'daki teleferik kazasında havadaki kabinlerde mahsur kalan 174 kişinin kurtarıldığını belirterek, "Gözlemlerimize göre teleferik direğinin tepesindeki bir vida kırığı neticesinde bu kazanın meydana geldiğini ifade etmek isterim. Diğer detaylı çalışmayı adli merciler ayrıca yapacaktır." dedi.

Memiş, Sağlık Güvenlik Grup Komutanlığı'nda yaptığı açıklamada, AFAD'ın koordinasyonunda Antalya Valiliği, Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, jandarma, polis ve sivil toplum kuruluşlarıyla, yaklaşık 2 bin 202 kişilik ekiple dün saat 17.28'den itibaren yoğun çalışma yürütüldüğünü söyledi.

Operasyonun aralıksız sürdürülerek sonuçlandırıldığını dile getiren Memiş, "Tahliye bekleyen 174 vatandaşımızın tahliye operasyonu başarıyla tamamlanmıştır. Maalesef bir vatandaşımız hayatını kaybetti, 7 vatandaşımız da yaralanmıştır. Tahliye sırasında 11 vatandaşımız kontrol maksatlı hastaneye kaldırıldı ve hepsinin de durumu gayet yerinde." diye konuştu.

Memiş, çok riskli ama dengeli ve özenli müdahaleyle 174 kişiden 90'ının helikopterler aracılığıyla kurtarıldığını belirtti.

Kazanın sebebiyle ilgili çalışmaların devam ettiği bilgisini paylaşan Memiş, "Gözlemlerimize göre teleferik direğinin tepesindeki bir vida kırığı neticesinde bu kazanın meydana geldiğini ifade etmek isterim. Diğer detaylı çalışmayı adli merciler ayrıca yapacaktır." ifadelerini kullandı.

Direğin devrildiği noktada heyelan olduğu iddiasına ilişkin Memiş, şunları söyledi:

"O ifade doğru değil diyebilirim, orada bir heyelan olduğuna ilişkin bu yönde henüz bir tespit bulunmamaktadır. Sadece orada bir kaza var. Direk sapasağlam yerinde duruyor, heyelan söz konusu değil. Direğin üstündeki bir mekanizma kırılmış. Onu arkadaşlarımız tespit edecekler, ona göre de bir karar verilecek. Tabii takdir edersiniz ki bu operasyon kesintisiz olarak 24 saate yakın bir sürede hiç uyumadan gerçekleştirildi. İlk bilgileri yer yer revize etmek durumunda kalıyoruz ama en son sizlere arz etmiş olduğum bu bilgiler güncel ve son bilgilerdir."

Memiş, operasyonun tüm paydaşların katılımıyla başarıyla tamamlandığını vurguladı.

OPERASYON, 23 SAATİ AŞAN ÇALIŞMAYLA SONUÇLANDI
Antalya Valisi Hulusi Şahin, 23 saati aşan operasyon neticesinde 174 kazazedenin burunları dahi kanamadan başarılı şekilde tahliye edildiğini söyledi.

Operasyonda emeği geçenlere teşekkür eden Şahin, şunları kaydetti:

"Dünyada bu kadar süratle ve bu kadar başarıyla böyle bir operasyonu yapabilecek bir organizasyon bulunmuyor. Hava Kuvvetleri, Jandarma ve Sahil Güvenlik Komutanlığımıza bağlı hava unsurlarımız da bu çapta ve böyle bir coğrafyada böyle bir büyüklükte bir operasyonu ilk defa yapmışlardır ve ilk defa yapıyor olmalarına rağmen müthiş bir organizasyon, müthiş bir azim, büyük bir başarıyla hayatlarını tehlikeye atarak hem pilotlarımız hem de ekipleri büyük bir başarı elde ettiler."

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya'nın destekleri sayesinde film senaryolarında görülebilecek kadar büyük çaplı operasyon gerçekleştirdiklerinin altını çizen Şahin, "Bu sayede kazanın ilk olduğu andaki vefat dışında hiçbir kazazedemize ekstra bir zarar gelmedi ve 2 binin üzerinde personel hizmet verdi. Bu operasyonda onların da hiçbirine zarar gelmedi." diye konuştu.

Şahin, 13 kişi hakkındaki gözaltı kararıyla ilgili soru üzerine hem adli hem de idari soruşturma başlatıldığını, İçişleri Bakanlığınca iki mülkiye müfettişinin görevlendirildiğini dile getirdi.

Emniyet Müdürlüğünün savcıların talimatları doğrultusunda gözaltı işlemlerini yürüttüğünü vurgulayan Şahin, "Bu hususta çalışmalar devam edecektir. Adli süreç, idari süreç ve bunun teknik süreci devam edecektir. Bu hususta kimsenin en ufak bir şüphesi olmasın." dedi.

TAKVİM UYGULAMASINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYIN