Kartal'da seyir halindeki İETT otobüsü duman saçarak yoluna devam etti!

Son dakika haberleri... CHP'li İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu göreve geldiğinden bu yana İstanbullunun yüzü özellikle ulaşımdan gülmedi. Hemen hemen her gün İETT'de yeni bir arıza ya da kaza haberleri geliyor. Bu kez İETT skandalının adresi Kartal. Kartal'da seyir halindeki bir İETT otobüsünden yoğun duman çıktığı görüldü. O anlar kameralara böyle yansıdı.

Giriş Tarihi 23 Aralık 2023, 08:55 Güncelleme 23 Aralık 2023, 09:22
Kartal’da seyir halindeki İETT otobüsü duman saçarak yoluna devam etti!

İÇİNDEKİLER

Kartal'da seyir halindeki İETT otobüsünün arkasından yoğun duman saçarak ilerledi.

O anlar bir vatandaşın cep telefonu kamerasına yansıdı.



D-100 Kartal mevkiinde seyir halindeki İETT otobüsünün arkasından dumanlar çıktığı görüldü.

Otobüsten duman çıkarken şoförün yoluna devam etmesi görenleri şaşkına çevirdi.

"İETT İLE İLGİLİ 17, İSKİ İLE İLGİLİ DE 21 USULSÜZLÜK TESPİT EDİLMİŞTİR"
Öte yandan İBB Meclisinde konuşan AK Parti'li Meclis Üyesi Mustafa Kaynar, Sayıştay'ın, İBB hakkında hazırladığı denetim raporuna işaret ederek, "Sayıştay, İBB'nin 2022 yılı içindeki işlemleriyle ilgili 125 usulsüzlük tespit etmiş. Bağlı kuruluşlardan İETT ile ilgili 17, İSKİ ile ilgili de 21 usulsüzlük tespit edilmiştir." dedi.

Kaynar, rapordaki diğer tespitlere ilişkin, "Belediye bünyesindeki araç envanterinin gerçekleri yansıtmadığı tespit edilmiştir. Araç Yönetim Sistemi'ne kayıtlı olmayan 1258 aracın olduğu da ortaya çıkmıştır. Geçici kabul tutanağıyla kabul edilen, Dudullu-Bostancı metrosuyla ilgili yapılan incelemede tutanak eki olan 245 sayfalık kusurlu işler listesinde 21 bin 601 eksik ve kusurlu iş yer aldığı görülmüştür. Yüzde 17'lik kısmı tamamlanmayan işin açılışı gerçekleştirilmiştir." ifadelerini kullandı.

Metronun 1 yıl önce açılmış olmasına rağmen halen inşaatın devam ettiğini belirten Kaynar, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Sayıştay raporuna göre, ihale yapılacak, önce bir firmaya gidiliyor. 'Sen bu iş için bir fiyat teklifi ver.' deniliyor. Firma, 'Ben bu işi 19 milyon 478 bin liraya yaparım.' diyor. Daha sonra diğer firmalardan da teklifler alınarak 21 milyon liralık yaklaşık maliyet oluşturuluyor. Buradan cüzi bir indirim yapmış gibi gösterilerek, tek katılımcı olan belediye şirketine 20 milyon 789 bin liraya ihale veriliyor. Belediyenin bu şirketi, yaklaşık maliyet belirleme sırasında teklif aldığı firmaya gidiyor. 'Kaç liraya yaparsın?' diye soruyor. O şirket de 3 ay sonra '15 milyon 396 bin liraya yaparım.' diyor. Yaklaşık maliyet belirlenirken 3 ay önce 'Bu iş 20 milyon liraya yapılır.' diyen firma, belediyenin şirketi yüksek miktardan ihaleyi aldıktan sonra iş yapılma zamanına geldiğinde '15 milyona yaparım.' diyor. Hakikaten de 15 milyona yapıyor. Aradaki 5 milyon bir yerlere gidiyor. Biz de tam o 5 milyonun peşindeyiz. Bu, İstanbul'un, kamunun hakkı olan para, finans olarak gidiyor."

"3,5 YILDA, 35 YILDA YAPILAN BORCUN 2 KATI BORÇ YAPILDI"

3,5 yılda, 35 yılda yapılan borcun 2 katı borç yapıldığını ifade eden Kaynar, "İBB'nin 2022 yılı borç stok tutarı 74 milyar 147 milyon liradır. Kanuna göre 2022'de en fazla 61 milyar 498 milyon lira borçlanma hakkınız varken senin borcun 74 milyar 147 milyon lira olmuş. Yani '13 milyar 100 milyon lira sınırı aşmışsın.' diyor. 'Borçlanamaz hale gelmişsin, bundan sonra da borçlanamazsın.' diyor. Bunu Sayıştay söylüyor." diye konuştu.

Kaynar, 2019'da İBB'nin 30 şirketinin 359 yönetim kurulu üyesi bulunduğunu, bu kişilerin bürokratlardan oluştuğunu belirterek, Ekrem İmamoğlu yönetimindeki İBB'de yönetim kurulu üye sayısının 486'ya yükseltildiğini, eklenen bu kişilerin CHP'nin eski ilçe başkanları, seçimi kazanamayan belediye başkan adayları, halihazırdaki milletvekillerinin akrabaları olduğunu söyledi.

CHP'li İBB yönetiminin, hak edişlerini almak isteyen firmaların ödemelerini sıraya göre değil, kendileriyle iyi geçinip geçinmediğine göre belirlediğini ifade eden Kaynar, şunları kaydetti:

"31 Aralık 2022 itibarıyla 775 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilmek üzere boş tutulan konut sayısı 873'tür. Dar gelirli ailelerin ihtiyacını karşılamak için bulunan konutlar boş tutulmuştur. Bu evlere 2022 yılı içinde aidat ve ortak gider olarak 1 milyon 319 bin lira gider yapılmıştır. Hak sahiplerine bu evler verilmemiş. Kime verildiğinin tespit edilmesini istemiyorlar."

Kaynar, 2019'da park alanı olarak karar alınan taşınmazın 2021'de 176 milyon 500 bin liraya satıldığını, Sayıştay'ın İBB yönetiminin park alanını sattığını raporladığını belirterek, şöyle devam etti:

"İdare tarafından Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığının sosyal hizmet modellerinden yararlanan çocuklardan reşit olanların hiç istihdam edilmediği, ilgili mevzuatlar gereği istihdam sağlanması gereken engelli kişilerin öngörülen oranda istihdam edilmediği tespit edilmiştir. 657 sayılı Kanun kapsamında istihdam edilen personel sayısının 271 olması gerekirken 159 olduğu, işçiler arasındaki engelli personel sayısının 886 olması gerekirken 426 olduğu tespit edilmiştir. Yani sosyal hizmetler kapsamında çalıştırılması gerekenler hiç çalıştırılmamış."

Meclis kararı olmaksızın bazı otoparkların İSPARK tarafından işletilmesine değinen Kaynar, "2 bin 341 araç kapasiteli 11 otoparkın ihalesiz ve Meclis kararı olmaksızın İSPARK'a usulsüz olarak kullandırıldığı tespit edilmiş. Belediye sisteminde görülmediği için buralardan elde edilen gelirin ne olduğu da belirsiz. İlçe belediyelerinin tahsil etmesi gereken ancak İBB tarafından tahsil edilen 47 milyon 87 bin 804 liralık otopark bedeli, ilçe belediyelerinin hakkı olduğu halde gönderilmemiştir. Sosyal tesislerin ücret tarifesi Büyükşehir Belediye Meclisi yerine Başkanlık oluruyla belirlenmiştir.'' ifadelerini kullandı.

CHP'NİN USULSÜZLÜKLERİ BİTMEK BİLMİYOR

Her fırsatta kendilerini iyi belediyeciliğin adresi olarak gösteren ve AK Partili belediyeleri suçlayan CHP'nin usulsüzlükleri bitmek bilmiyor.

İETT'deki usulsüz ihaleler Sayıştay raporuna yansıdı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) yönetimi tarafından CHP İstanbul Milletvekili ve CHP Mali İşlerden Sorumlu Genel Başkan Yardımcısı Özgür Karabat'ın Mali Müşavirliğini yaptığı Ulaşım İç ve Dış Ticaret A.Ş'ye İETT otobüslerinin 4.1 milyar TL'lik bakım ve onarım ihaleleri verildi.



SAYIŞTAY RAPORUNA YANSIDI
2019 yerel seçimlerinden sonra vatandaşın can ve mal güvenliğinin tehdit etmeye başlayan İstanbul'un çöken toplu ulaşım sistemindeki en büyük problemin ihalelerin peşkeş çekilmesi olarak gösterilmesi Sayıştay'ın 2022 yılı raporuna da yansıdı.



Sayıştay idareye ait otobüslerin bakım ve onarımlarına ilişkin yapılan ihalelerde, kilometre üzerinden birim fiyat teklifi alındığı, birim fiyatı oluşturan unsurlara ilişkin detaylı fiyat ve miktar araştırması yapılmadığı, isteklilerden teknik şartname ve eklerinde yer alan düzenlemelere göre teklifte bulunmalarının istenildiğini tespit etti.



'GİZLİLİK VE GÜVENİRLİK İLKELERİ KORUNABİLMELİ'
Sayıştay konuya ilişkin sonuç bildirgesinde "ihalelerde rekabet ve ihtiyaçların uygun şartlarla zamanında karşılanması, gizlilik ve güvenirlik gibi temel ilkelerin korunabilmesi için, yaklaşık maliyetin hizmet gereklerine ilişkin her bir unsurun ayrıntılı olarak belirlenerek oluşturuldu.

İhale dokümanının istekli olabileceklerin fiyatlarını gerçekçi ve sağlıklı bir şekilde oluşturabilmelerine imkan sağlayacak şekilde hazırlanması, birim fiyata dâhil unsurların hesaplamaya imkan sağlayacak şekilde detaylı unsurları ile birim fiyat tanımında ve iş kalemi analizinde gösterilmesi gerekmektedir"
dedi.


İETT BORÇLANMA LİMİTİNİ AŞTI
Sayıştay ayrıca İETT'nin 2021 ve 2022 yıllarında borçlanma yasal üst sınırını da aştığını tespit etti.


Sabah'ta yer alan habere göre; Sayıştay, "İBB'den sonra İETT'yi de uyararak İdarenin 2022 yılı itibariyle sahip olduğu borç stoku, mevzuatında belirtilen borçlanma sınırını geçtiğinden mevcut borç stoku borçlanma sınırının altına çekilene kadar yeni bir borçlanmaya gidilmemesi ve mevcut borçların ödenmesi gerekmektedir" ifadelerine yer verdi.

TAKVİM UYGULAMASINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYIN
>