E-ticarette yeni dönem

Yürürlüğe 1 Mayıs'ta girecek Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile ret bildirimi imkanının gönderilen her ticari elektronik iletide yer alması zorunlu olacak.

Gümrük ve Ticaret Bakanı Nurettin Canikli, yazılı açıklamasında Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun'un 1 Mayıs'ta yürürlüğe gireceğini anımsatarak, ilgili kamu kuruluşları ve özel sektör temsilcileriyle yapılan toplantılar sonucunda hazırlanan yönetmelik taslaklarının tamamlandığını bildirdi.
Yeni yönetmeliklerle ticari elektronik iletileri reddetme hakkının ücretsiz ve kolay bir şekilde tanınmasının sağlanacağını kaydeden Canikli, ret bildirimi imkanının gönderilen her bir ticari elektronik iletide yer almasının zorunlu olacağını, gönderenin, ret talebini müteakip 3 iş günü içinde alıcıya elektronik iletiyi gönderme işlemini durduracağını belirtti.
Elektronik Ticarette Sözleşme ve Siparişler Hakkında Yönetmelik Taslağı ve Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik Taslağı ile elektronik ticarette kapsamlı düzenlemelerin hayata geçeceğini belirten Canikli, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Yönetmelikler kapsamında, elektronik ortamda bir mal satımı veya hizmet sunumuna ilişkin sözleşme ve siparişlerdeki yükümlülükleri, telefon ve bilgisayar gibi elektronik iletişim araçlarıyla gönderilen SMS, e-posta ve telefon araması yoluyla gerçekleştirilen her türlü ticari iletişimin ve bunların yapılmasına elektronik ortam sağlayan aracı hizmet sağlayıcıların yükümlülüklerinin düzenlenmesi amaçlanıyor.
Elektronik ortamda ticari faaliyette bulunanlar, kendilerine ait Mersis numarası ve kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi gibi güncel ve tanıtıcı bilgilerini sunmak zorunda olacak. Elektronik ticaret işletmeleri, alıcıların hangi aşamalarla sipariş ve sözleşme yapacağı ile siparişteki hatalarını ne şekilde düzeltebileceğine ilişkin bilgilere de ana sayfalarında yer verecek."
Canikli, elektronik ticaret işlemlerinde ödeme bilgilerinin verilmesinden önce vergi ve kargo masrafları dahil toplam bedelin görülebileceğini, veri giriş hatalarının belirlenebilmesi için "geri al, değiştir ve sipariş özeti" gibi uygun teknik araçların sunulmasının zorunlu olacağını ifade etti.
ŞEFFAFLIK VE GÜVENLİK TESİS EDİLECEK
Canikli, e-ticarette yeni dönemdeki uygulamalara ilişkin şunları kaydetti:
"E-ticaret işletmelerinin, faaliyette bulundukları alan adlarını ticaret veya esnaf siciline tescil ettirmeleri gerekecek. Yönetmelikte belirlenen uygun güvenlik düzeylerini ve standartlarını sağlayanların bilinmesi sağlanacak. Böylece e-ticarette şeffaflık ve güvenlik tesis edilecek.
Elektronik ortamda yapılan ticari iletişimi gerçekleştirenin belirlenebilir olması için bu iletişimde gerekli bilgilerin yer alması zorunlu olacak. Promosyon ve hediye gibi hususların da açık ve anlaşılabilir olması sağlanacak.
Ticari amaçla gönderilen elektronik iletiler, alıcılara ancak önceden onayları alınmak kaydıyla gönderilebilecek. Bu onay, yazılı veya her türlü elektronik iletişim araçlarıyla alınabilecek."
Alıcının iletişim bilgisini vermesi halinde, temin edilen mal ve hizmetlere ilişkin değişiklik, kullanım ve bakıma yönelik olanlarda ayrıca onay alınmayacak. Ayrıca esnaf ve tacirlere önceden onay alınmaksızın gönderilebilecek. Ayrıca ticari elektronik iletilerde, göndericinin tanınmasını sağlayan bilgiler ile haberleşmenin türüne bağlı olarak telefon numarası ve elektronik posta adresi gibi erişilebilir durumdaki bilgiler yer alacak."
15 BİN LİRAYA KADAR PARA CEZASI
Elektronik ticaret faaliyetinde bulunanların elde ettiği kişisel verilerin saklanmasından ve güvenliğinden sorumlu olacağının ve bunları üçüncü kişilerle paylaşamayacağının altını çizen Canikli, kanunda öngörülen yükümlülüklere aykırı hareket edenlere bin liradan 15 bin liraya kadar değişen idari para cezalarının uygulayabileceğini belirtti. Canikli, alıcıların onayı alınmaksızın bir defada birden fazla kimseye ileti gönderilmesi halinde ceza üst limitinin 50 bin liraya kadar artırılabileceğini de kaydetti.
X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.