29 Ekim'de dünyanın en büyük havalimanlarından biri olan İstanbul Havalimanı görkemli bir törenle açıldı. Peki Türkiye'nin havacılık tarihi nereden nereye geldi? İşte Türkiye Gazetesi'nde yayınlanan o yazı.
YEŞİLKÖY TAYYARE MEYDANI'NDAN İSTANBUL HAVALİMANI'NA
29 Ekim'de dünyanın en büyük havalimanlarından biri olan İstanbul Havalimanı görkemli bir törenle açıldı. Peki Türkiye'nin havacılık tarihi nereden nereye geldi? İşte Türkiye Gazetesi'nde yayınlanan o yazı.
"Yıl 1912. Harbiye Nezareti ordumuzun balon ve tayyare ihtiyacı için bir tesise lüzum duyar. 'Kitaat-ı Fenniye ve Mevakii Müstahkeme Müfettiş-i Umumi'sine bağlı bir hava komisyonu kurar. İşte bu teşkilat Hava Kuvvetlerinin temeli sayılır ki, cumhuriyete 11 yıl vardır daha.
Yeşilköy Hava Mektebinde yetişen havacılarımız Balkan Harbi ve Çanakkale müdafaasında vazife alırlar. Hatta "Bahr-i Tayyare Mektebi" de eğitime başlar.
Şimdi gelelim sivil havacılığa... 1933'te Amerika'dan iki King Bird alınır, Yeşilköy'e bir hangar yapılır, yanına da kâgir bina. Bilet satışı ofisi, bekleme salonu bir arada. Uçaklar Eskişehir'de yakıt ikmali yapar, Ankara Gazi Eğitim yanındaki bir tarlaya inip kalkarlar.
İlk asfalt pisti ve dişe dokunur yolcu terminali 1942 yılında inşa edilir ki, ayaktadır hâlâ.
NUR DEMİRAĞ'IN HAYALLERİ
Nuri Demirağ adını duymuş olmalısınız, bu iş adamımızın tayyare imali, gök okulu gibi hayalleri vardır ve bütün servetini bu uğurda harcar. Beşiktaş'ta bir AR-GE merkezi kurar (şimdiki Deniz Müzesi). Çekoslavak teknolojisi ile yaptığı Nu.D. 38 hatasız bir uçaktır, testleri başarıyla tamamlar. THK'dan yüklü bir sipariş alır ve imalata başlar. Ancak pilotluk tecrübesi olmayan bir mühendis yaptığı izinsiz uçuşta inmeyi beceremez uçağı kırar. THK da tek taraflı olarak sözleşmeyi bozar. Mahkeme Nuri Demirağ'ın aleyhine karar verir, emekleri zayii olur hiç yoktan. Yeşilköy'deki arazisine de el koyulur ayrıca.