Google'ın Avrupa'daki telif kararı sonrası uzmanlardan flaş yorum: "Türkiye dijital telif yasası çıkarmalı"

Son dakika haberi! Google, Almanya, Fransa ve diğer dört Avrupa Birliği (AB) ülkesindeki 300'den fazla yayıncıya telif ücreti ödemeyi kabul etti. ABD merkezli şirketin haber ve yayın ortaklarından sorumlu direktörü Sulina Connal, önümüzdeki aylarda diğer AB ülkelerinde de yayıncılara telif ücretleri ödeneceğini duyurdu. Arama motoru Google'ın Avrupa'daki 300 medya kuruluşuna 'telif hakkı' çerçevesinde ödeme yapmayı kabul etmesinin ardından benzer bir sistemin Türkiye'de de uygulanması gerektiğinin önemi bir kez daha gözler önüne serildi. İnternetten yapılan her aramadan gelir elde eden Google, Türkiye'de telif yasası imzaladığı zaman haber ve içerikler için medya kuruluşlarına ödemeler yapacak. Konuya ilişkin açıklama yapan Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik Eğitim Araştırma Merkezi (SODİMER) Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan Türkiye'nin de telif konusunda harekete geçmesi gerektiğini vurguladı.

Giriş Tarihi: Güncelleme Tarihi:
Takvim Logo

Google, Almanya, Fransa ve diğer dört Avrupa Birliği (AB) ülkesindeki 300'den fazla yayıncıya telif ücreti ödeyeceği belirtildi. Reuters'in haberine göre, teknoloji şirketi diğer yayıncıların da kaydolmasını kolaylaştıracak adımlar atacak.

ABD merkezli teknoloji şirketinin bu kararı, üç yıl önce Google ve diğer çevrimiçi platformların müzisyenlere, sanatçılara, yazarlara, medya kuruluşlarına ve gazetecilere çalışmalarını kullanmaları için ödeme yapmasını gerektiren AB telif hakkı yasalarının kabul edilmesinin ardından geldi.

AB, 2019 yılında yeni telif hakkı yasasını çıkararak, Google gibi arama motorlarının haber içeriğine bağlantı vermesi ve önizlemeler kullanması durumunda, yayıncılara telif hakkı doğduğunu güvence altına almıştı.

Avrupa haricinde dünyanın diğer bölgelerindeki medya organları da, uzunca bir süredir hükümetlere çevrimiçi platformların içerikler için adil bir ücret ödeme yapmasına dair yasalar çıkarma bulunuyor. Bu kapsamda, Avustralya geçen yıl bu tür ödemeleri zorunlu kılarken, Kanada da geçen ay benzer bir yasa çıkardı.

Takvim Logo

3'TE 2'Sİ ALMANYA'DA
Konuya ilişkin değerlendirmelerde bulunan Google'ın haber ve yayın ortaklarından sorumlu direktörü Sulina Connal, "Şimdiye kadar Almanya, Macaristan, Fransa, Avusturya, Hollanda ve İrlanda'da 300'den fazla ulusal, yerel ve uzman haber yayınını kapsayan anlaşmalarımız var. Almanya ve Macaristan'da başlayan ve önümüzdeki aylarda diğer AB ülkelerinde kullanıma sunulacak binlerce haber yayıncısına teklif sunmak için yeni bir çözümü duyuruyoruz" dedi.

Connal'ın duyurduğu yeni hizmetin, yayıncılara, Google'ın bir lisans ücreti karşılığında 'snippet'leri ve küçük resimleri göstermesine olanak tanıyan genişletilmiş bir haber önizleme sözleşmesi sunacağı belirtiliyor.

Google'ın Avrupa'da anlaşmaya vardığı yayın kuruluşlarının 3'te 2'sini ise Alman medya organları oluşturuyor. Bunlar arasında, Der Spiegel, Die Zeit ve Frankfurter Allgemeine Zeitung gibi yayın kuruluşları bulunuyor.

Takvim Logo

Yapay zeka, arama motoru, çevrimiçi reklamcılık, bulut bilişim, bilgisayar yazılımı, kuantum bilişim, e-ticaret ve tüketici elektroniğine odaklanan teknoloji şirketi Google, Avrupa'da 300'den fazla medya kuruluşuna ödeme yapmayı kabul etti.

AVRUPA'DAKİ MEDYA KURULUŞLARINA ÖDEME YAPACAK
Buna göre dev şirket, Almanya, Fransa, Macaristan, Avusturya, Hollanda ve İrlanda'daki yerel ve ulusal medya kuruluşlarına haberleri karşılığında ödeme yapacak.

Takvim Logo

300'DEN FAZLA MECRA...
Google'ın haber ve yayın ortaklarından sorumlu direktörü Sulina Connal konuyla ilgili açıklama yaparak, "Şu ana kadar Almanya, Macaristan, Fransa, Avusturya, Hollanda ve İrlanda'da 300'den fazla yerel, lokal ve sektörel medya kuruluşuyla anlaşma imzaladık" sözlerine yer verdi.

Aynı zamanda platformun diğer medya kuruluşlarının da ödeme sistemine dahil olması için süreci kolaylaştıracak bir düzen geliştireceğini kaydetti.

Takvim Logo

GOOGLE'IN 3 YIL ÖNCE ALDIĞI KARAR
Google 3 yıl önce Avrupa Birliği'nin (AB) telif yasasına uyarak diğer çevrimiçi platformların müzisyen, yazar, gazeteciler, performans sanatçıları ve medya kuruluşlarına yönelik düzenlenen telif yasasına uyma kararı almıştı.

Medya kuruşuşları bir süredir Google'ı içerikleri ücretsiz kullanması nedeniyle suçluyor.

Takvim Logo

PEKİ TÜRKİYE TELİF KONUSUNDA NE YAPMALI?
Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik Eğitim Araştırma Merkezi (SODİMER) Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan yaptığı açıklamada, Google'ın geçtiğimiz Kasım ayında AFP ile yaptığı anlaşmanın tüm dünya için büyük bir örnek teşkil ettiğine dikkati çekerek, "Türkiye'de de bu regülasyonları uygulayan kurumların düzenlemeleri lazım" dedi.

Takvim Logo

SOSYAL MEDYA YASASI OLUŞTURULAN ALGIYI YIKTI
Sosyal medya yasasına vurgu yapan Levent Eraslan, sosyal medya kuruluşlarının Türkiye'ye gelmeyeceğine yönelik bir algının olduğunu, ancak ağır ceza ve düzenlemelerin ardından bu algının kırılarak sosyal medya kuruluşlarının Türkiye'ye geldiğini söyledi.

Takvim Logo

"Google, telif yasası imzaladığı zaman haber ve içerikler için para ödeyecek" diyen Levent Eraslan, Google'ın bu süreçten uzak durmak adına bunu gündeme getirmediğini ve sınırlı tuttuğunu ifade etti.

Takvim Logo

Eraslan, "Türkiye'de en çok kullanılan arama motoru Google. Elbette yapılan haberlerin, çalışmaların, verilen emeği mutlaka teliflendirilmesi gerekli" sözlerinin altını çizdi.

Takvim Logo

Levent Eraslan, dijital telif yasası tartışmalarının geçtiğimiz yıllarda da gündeme geldiğini, ancak yasanın halen çıkmadığı için de bu tartışmaların sürdüğünü söyledi.

Takvim Logo

Eraslan, "Düzenleyicilerin mutlaka telif yasasında çağın güncel gerekliliklerine yönelik, bir kurgu, bir güncelleme ve hatta yenileme yapması gerekir" dedi.

Takvim Logo

"ARATTIĞIMIZ HER ŞEYİN BİR BEDELİ VAR"
"SEARCH kısmına ilgili konuyu yazıp tıkladığımızda gelen her şeyin bir bedeli var" diyen Sosyal Medya ve Dijital Güvenlik Eğitim Araştırma Merkezi (SODİMER) Başkanı Prof. Dr. Levent Eraslan, "Google, Avrupa Birliği Telif Hakkı Kuralları'nı kabul etti. Avrupa Birliği'nin telif hakları Google'ı buna mecbur etti. Burada bir regülasyon/düzenleme var. AB'nin telif hakkı kuralları olmasaydı, Google, içeriklere para vermek için böyle bir sisteme gitmezdi. Bizim de bunu zorunlu hale getirmemiz gerekiyor. Avustralya, Kanada da bunları yaptı. Hükümetlerin, çevrimiçi platformların içeriklerine yönelik aracı olduğunu görüyoruz. Ama bizim yasalarımız da bunları tam karşılamıyorsa, Google ödeme yapmıyor" ifadelerini kullandı.

Takvim Logo

Levent Eraslan; İletişim Başkanlığı, Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Basın İlan Kurumu, BTK gibi kurumların bu sürece öncülük etmesi gerektiğinin altını çizdi.