Ara zam vurgunu

Sebze meyvede üretici değil aracı kazanıyor. Kaybeden ise 80 kuruşluk ürünü 2.5 liraya satın alan vatandaş oluyor

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 16 Nisan 2014 Güncelleme 16 Nisan 2014, 00:29
Ara zam vurgunu

İÇİNDEKİLER

Sebze-meyve ürünleri fiyatı üreticiden tüketiciye ulaşana kadar kat kat artıyor. Tarladan 1 liraya çıkan bir ürün, market rafında 3 liraya satılıyor. Gıda fiyatlarını aracı, hal ve market üçlüsünün yüksek kârı uçuruyor. Ürünler market rafına gelene kadar birçok kez el değiştiriyor. Her aşamada da fiyata kâr ekleniyor. Örneğin; üreticiden 80 kuruşa çıkan bir ürünü aracı, yüzde 20 kâr ve lojistik masrafı ekleyerek 96 kuruşa hale gönderiyor.



HERKES CEBİNİ DÜŞÜNÜYOR
Ürün, halden yüzde 25 kâr eklenerek 1.20 liraya ikinci aracıya, buradan da yüzde 20 kâr eklenerek 1.44 liraya toptancıya gönderiliyor. Toptancının yüzde 20 kâr ekleyerek 1.73 liraya verdiği ürünü alan market, yüzde 45 kâr ekleyerek 2.5 liraya tüketiciye sunuyor. Böylece üreticiden 80 kuruşa çıkan ürün, kâr dizisinin eklenmesiyle 2.5 liraya tüketicinin sofrasına geliyor.

Özge YAVUZ