Sebze-meyve ürünleri fiyatı üreticiden tüketiciye ulaşana kadar
kat kat artıyor. Tarladan
1 liraya çıkan bir ürün, market rafında
3 liraya satılıyor. Gıda fiyatlarını
aracı, hal ve market üçlüsünün yüksek kârı uçuruyor. Ürünler market rafına gelene kadar birçok kez el değiştiriyor. Her aşamada da fiyata kâr ekleniyor. Örneğin; üreticiden 80 kuruşa çıkan bir ürünü aracı,
yüzde 20 kâr ve lojistik masrafı ekleyerek
96 kuruşa hale gönderiyor.
HERKES CEBİNİ DÜŞÜNÜYOR
Ürün, halden yüzde 25 kâr eklenerek
1.20 liraya ikinci aracıya, buradan da
yüzde 20 kâr eklenerek
1.44 liraya toptancıya gönderiliyor. Toptancının
yüzde 20 kâr ekleyerek
1.73 liraya verdiği ürünü alan market,
yüzde 45 kâr ekleyerek
2.5 liraya tüketiciye sunuyor. Böylece üreticiden
80 kuruşa çıkan ürün, kâr dizisinin eklenmesiyle 2.5 liraya tüketicinin sofrasına geliyor.
Özge YAVUZ