Bankalar, mevduat ya da farklı yollarla fon toplar ve belirli kâr marjı ile müşterilerine kredi olarak satar. Ancak bankalar sadece kredi vermiyor; farklı bankacılık hizmeti verirken, birçok operasyonel maliyetlere katlanıyor. Bu nedenle bankaların bu tür hizmet bedellerini alması çok doğal.
Hata nereden kaynaklanıyor?
Bankaların aldıkları ücret ve komisyonlar konusunda gelinen noktadaki tartışmanın ana nedeni, bazı bankaların yaptığı hatalı uygulamalardır. Adil olmayan ve hatalı davranışlar, alınan ücret ve komisyonların meşruluğunu tartışmaya açmıştır. Daha açık ifade etmek gerekirse, ortada çok ciddi etik sorun vardır. Eğer banka olarak müşteri onayı olmadan müşterinizi sigorta yapıyor ya da kredi kartı gönderiyorsanız ve hesabından para çekiyor iseniz suç işliyorsunuz demektir. Müşterinize ücretler konusunda gerekli bilgilendirmeyi yapmıyorsanız, etik olmayan davranışlar içindesiniz demektir. Banka olarak farklı müşteri gruplarınıza adil masraf ve ücretlendirme yapmıyorsanız, yanlış ticari davranış içindesiniz demektir.
Yapılması gerekenler...
Bankalar her ticari kuruluş gibi kâr amacı güden işletmelerdir. Ancak bankalar özel bir piyasada ve farklı koşullarda hizmet verdiklerini unutmamalıdır. Bu nedenle, kârlılık ile müşteri memnuniyeti arasındaki dengeyi iyi kurmalıdır. Eğer bir banka kârlılığını artırmak için sadece müşterilerinin masraf listesini şişiriyorsa, ortada ciddi bir ticari başarısızlık var demektir. Burada müşterilerin dikkat etmesi gereken en önemli nokta, yeni düzenleme hangi şartlarda çıkarsa çıksın, çalışacağı bankayı seçerken ilgili şubeden alacağı hizmetleri ve bedelleri ile ilgili olarak gerekli bilgiyi talep etmesidir. Bankalar arasında kıyaslama yapılarak, çalışılacak banka seçilmelidir.