Sigara içmek haram mı, günah mı, mekruh mu? Tek tip sigara paketi nasıl olacak?

Sigara haram mı? Başkan Erdoğan Rize Valiliği himayesinde gerçekleştirilen Rize Tanıtım Günleri’ne katıldı. Başkan Erdoğan etkinlikte sigara konusu ile ilgili açıklamalarda bulundu. Erdoğan, "Ben Cumhurbaşkanı olarak sevdiklerime diyorum ki; inanın bu haramdır. Kasaya, emanet-i ilahi olan bu vücuda zararı var mı? Var. Doktorlar da burada. Öyleyse haram." dedi. Sağlımız için oldukça zararlı olan sigarada oldukça fazla zehir bulunmaktadır. Sigara yalnızca bir sağlık sorunu değil, aynı zamanda sosyal ve ekonomik bir sorundur da. Peki sigara içmek haram mı, günah mı, mekruh mu? Tek tip sigara paketi nasıl olacak? İşte tüm detaylar

Giriş Tarihi 21 Ekim 2019, 14:35 Güncelleme 21 Ekim 2019, 14:35
Sigara içmek haram mı, günah mı, mekruh mu? Tek tip sigara paketi nasıl olacak?

İÇİNDEKİLER

Sigara haram mı? Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan,Rize Tanıtım Günleri'ne katıldı. Erdoğan,sigara konusunda açıklama yaptı.Sigara konusuna değinen Erdoğan'ın açıklamaları sonrasında detaylar araştırılmaya başlandı. Peki sigara haram mı? Detaylar haberimizde... Sigara içinde en tehlikelileri arsenik (fare zehiri), benzin, kadmiyum (akü metali), hidrojen siyanid (gaz odaları zehiri), toluen (tiner), amonyak ve propilen glikol olmak üzere 4000'in üzerinde kanserojen ve toksik madde bulunmaktadır. Sonuç olarak ciğerlerimizde katran (asfalt) oluşmaktadır. Sigara bağımlılığının 2 yönü vardır. Fiziksel ve psikolojik bağımlılık. Fiziksel bağımlılığı yapan sigaradaki nikotindir. Psikolojik bağımlılık ise kişiye göre değişir.

DETAYLAR İÇİN BİR SONRAKİ SAYFAYA GEÇİNİZ

'BIRAKALIM SİGARAYI, İÇELİM RİZE ÇAYINI'

"Benim hemşehrilerim aynı zamanda son derece zeki ve esprilidir. Rize günlerinin bu seneki temasında, Rize'nin o ince zekasına, pratikliğine bir kez daha şahit oluyoruz. 'Bırakalım sigarayı, içelim Rize çayı'. Ama bugün burada bir karar vermemiz lazım. Bu melaneti bırakalım, kendi kendimize zarar veriyoruz. Hem kasaya, hem keseye, hem vücuda. Yazıktır, günahtır. Bu israf. Ben Cumhurbaşkanı olarak sevdiklerime diyorum ki; inanın bu haramdır. Diyanet İşleri Başkanımız da söyledi. 'Haramdır' dedi. Niye kasaya, emanet-i ilahi olan bu vücuda zararı var mı? Var. Doktorlar da burada. Öyleyse haram."

'SİGARANIN ELEKTRONİĞİ Mİ OLURMUŞ?'

"Kimi biz zenginleştiriyoruz O malumlar var ya Adamlar geliyor bize, yok elektronik sigara… Sigaranın elektroniği mi olurmuş Bunun için bizden özellikle yer istiyorlar, müsaade istiyorlar. Vermedim, vermem. Marka olarak da söyleyeyim, radyo Philips değil, sigaranın da bir Philips'i var. Bunlar Türkiye'de yatırım yapacakmış. Adını da böyle koyuyorlar. 'Yatırım yapacağız.'. O yatırımı siz başka yerde yapın. Ama şimdi ne yapıyorlar? Kaçak olarak bunu ülkeme sokuyorlar. Ticaret Bakanı'ma da söylüyorum, bunları asla ülkemize sokmayacağız. Çünkü bunlar benim vatandaşımı zehirleyerek zengin oluyorlar. Bunlara fırsat vermeyeceğiz."

'TEK TİP PAKET UYGULAMASINA GEÇİYORUZ'

"Şimdi tek tip paket (sigara) uygulamasına geçiyoruz. Duman odaları diye tarif edilen sigara içme ortamlarını biz de devreye alacağız. Devlet ne kadar kararlı olursa olsun, sivil toplumun omuz vermediği bir mücadelenin başarıya ulaşma şansı yoktur. Bizim topraklarımızın mahsulü ve bizim milletimizin alın teri olan ürünler, başkalarının değil ülkemizin zenginleşmesine hizmet etmelidir. Bizim çayımız, artık sadece Rize'yi değil, bütün Türkiye'yi temsil edecek küresel bir markaya dönüşmelidir."

SİGARA İÇMEK HARAM MI?

Dinimizin evrensel helal ve haramları Kur'an-ı Kerim'de ve onun açıklaması olan sünnette belirtilmiştir. 'Evrensel helal ve haram' derken kastettiğimiz şey, her zaman ve her mekana göre genel geçer olan helal ve haramlardır. Sigara içmek konusu gerek sünnette, gerekse Kur'ân-ı Kerim'de yer almaz. Çünkü Kur'an'ın indiği zaman sigara denen bir şey yoktu. Sigara XV. asırdan sonra ortaya çıkmıştır. İslam'ın temel kaynaklarında adı geçmeyen bir şeyin hükmünü anlamak için İslam'ın bazı genel kuralları vardır. Bunlardan birisi şudur:

"Eşyada aslolan, ibahadır."

Yani, her şey insanlar için yaratılmıştır. Bazı şeylerin ise haram olduğu açıklanmış, böylece hükmü bildirilmeyen şeyler de helal olarak kalmıştır, demektir. Bir diğeri de şudur:

"Temiz ve güzel olan şeyler helaldir, pis ve zararlı şeyler ise haramdır."

Bu iki genel kural, beraberce düşünüldüğü zaman sigara için karşımıza şöyle bir sonuç çıkar: Sigara hakkında kaynaklarda bir şey söylenmediğine göre, onun hakkında hüküm verebilmemiz için onun pis ve zararlı olup olmadığına bakmalıyız: Eğer onun pis ve zararlı olduğunu söyleyebileceğimiz özellikleri varsa haram olduğuna, yoksa, helal olduğuna hükmetmeliyiz.

İşte bu metodik anlayış sebebiyle tarihte bazı İslam alimleri sigaranın helal/mubah olduğu hükmüne varmışlardır. Çünkü, demişlerdir, biz sigaranın bir zararını görmüş değiliz, şu halde onun haram olduğunu söyleyemeyiz. Eğer bir gün zararlı olduğu ortaya çıkarsa biz de ona göre hüküm veririz. Oysa bu gün sigaranın 2.000 civarında zehir içerdiğini, pek çok hastalığın sebebi olduğunu, içenlerin sadece kendilerine değil, içmeyenlere dahi zarar verdiklerini bilim kesin olarak ortaya koymuştur.

Bununla birlikte Hanefî gelenekte şöyle bir anlama metodu vardır: "Kıyasa/kurallara göre haram olan, ancak Kur'an-ı Kerim'de ve sünnette adı ve hükmü açıkça zikredilmeyen şeylere haram yerine, tahrîmen mekruh demek daha uygundur. Gerçi bununla kastedilen de haramlıktır, ancak bir şeye haram ya da helal hükmü vermek sadece Allah'a (cc) ait bir hak olduğu için, haram olduğu kesinkes anlaşılsa bile, Kur'an'da haram denmeyen şeylere nezaketen, tahrimen mekruh demek daha güzeldir." Bu sebeple son dönem Hanefîler sigara için"tahrimen mekruh" hükmünü tercih etmişlerdir. "Tahrîmen mekruh",kanun hükmünde kararname gibi, haramhükmünde mekruh demektir.

Ayrıca sigara insanın kendisini tehlikeye atmasıdır. Oysa Allah (cc): "Kendinizi kendi ellerinizle tehlikeye atmayın." buyurmaktadır. Bu sebeple sigara, insanın kendisini tehlikeye atması demektir. Sigara içmek ayrıca çok önemli bir kul hakkıdır, çünkü içenler içmeyenlere zarar vermekte ve onları rahatsız etmektedirler. Kul hakkının affedilmesi de ancak, hakkı olan insanların bağışlamasına bağlıdır. Bunu temin etmek ise çok zordur.

Sigaranın hükmü?

Tütün, XV. asırdan sonra, İslâm ülkelerine girmiştir. O zamandan beri, İslâm uleması onu içmenin hükmü üzerinde durmuşlardır. Şöyle ki:

a. Bâzı âlimler, tütünün mubah olduğunu söylemişlerdir. Bunu söyleyenler, tütünün zararı olmadığını ve Şâri' (Şeriatı koyan, yani Allah) tarafından yasaklanmadığını ileri sürmüşlerdir.

Halbuki, bugün tütünün zararları ilmen kesin şekilde ortaya çıkmıştır. Zararsız olduğu söylenemez. Şâri'nin yasaklamadığını söylemek de doğru olmasa gerektir. Zira Şâri', her haramı ismen tek tek zikretmemiştir. Hüküm, sadece sarih ve hususî naslarla değil, naslarda geçenlerin haram kılınış illetlerine bakarak yapılan kıyas ve istidlal yollarıyla da verilebilmektedir. Bu bakımdan hakkında sarih nas olmayan bir nesne hakkında kıyas ve istidlal yoluyla bir hüküm verilmesinde hiçbir mâni yoktur.

b. Bâzıları da sigara içmek mekruhtur, demişlerdir. Bunlar, kıyasla sabit bir hükme, haram demekten çekinmeleri ve sigaranın zararları hakkında kesin bilgi sahibi olmamaları yüzünden bu hükmü vermişlerdir.

c. Bâzıları da sigara içmek, özellikle tiryakisi olmak haramdır,demişlerdir. Bunların mesnedi ise, sigaranın vücuda zarar vermesi, israf olması ve nafaka mükellefiyetinde darlığa yol açması gibi sebeplerdir.

Bu üç sebepten biri gerçekleştiği yer ve durumda, sigara içmek haramdır. Bunlar gerçekleşmez ise, mekruhtur.

Özellikle dindar ve uzman bir hekimin vereceği karar çok önemlidir. Böyle bir doktor bir kimseye sigarayı mutlaka terketmesini söylerse, onun sigarayı içemesi dinen de helal olmaz.