Bugünkü
Takvim

Doğruları BELle fıtık ağrısı çekme

Fazla kilo, sigara, ağır yük kaldırma ve duruş bozukluğu gibi nedenler yapıyor. Dayanılmaz ağrılar yaşatan rahatsızlıkta doğru tedavi önem taşıyor. Prof. Dr. Aytaç Akbaşak, tedavide doğru bilinen yanlışları anlatıyor...

ABONE OL
Doğruları BELle fıtık ağrısı çekme
Genç-yaşlı ayırt etmeyen kadın-erkek herkesi vuruyor. Tek veya her iki bacağa vuran ağrılar, ayaklarda uyuşmalar, hareket kısıtlılıkları, yürüme ve oturmada güçlük gibi veren bel fıtığının ilerlemesi halinde iktidarsızlık, çabuk yorulma, idrarını tutamama, yürüyememe gibi sıkıntılar baş gösteriyor. Bel fıtığı tedavisinde doğru sanılarak yapılan yanlışlar yarardan çok zarar getiriyor. Hastane Derindere Beyin ve Sinir Cerrahisi Uzmanı Prof. Dr. Aytaç Akbaşak, tedavide doğru bilinen yanlışları şöyle anlatıyor...

Yanlış: Sert yerde yatmak bel ağrılarına iyi gelir.
Doğru: "Sert yer" betimlemesi ortası çökmeyen bir yatak anlamına gelir. Bazı kişiler taş ya da tahta zeminde yatılması gerektiğine inanırlar ki bu yanlış ve gereksizdir.

Yanlış: Mutlaka sırt üstü yatılmalıdır.
Doğru: Hastaların rahat ettikleri pozisyonda yatmaları uygundur.

Yanlış: Ameliyat sonrası 20 gün yatak istirahati gerekir.
Doğru: Ameliyattan sonra devamlı yatılması gerekmez ve uygun değildir.

Yanlış: Sürekli korse takılır.
Doğru: Füzyon operasyonu yapılan ameliyatlar dışında, korse önerilmez.

Yanlış: Bel çektirme, bel fıtığı tedavisinde iyi bir yöntemdir.
Doğru: Bel çekilmesi hiçbir faydasının olmamasının yanı sıra ciddi sakatlıklara yol açabilen bir yöntemdir. Kesinlikle önerilmez.

Yanlış: Bağlık bağlama, bardak çekme, masaj uygulanabilir.
Doğru: Masaj, bel fıtığı dışındaki bazı kas spazmlarında faydalı olabilir. Ancak, eğitimli kişilerce yapılmalıdır. Diğer yöntemler zararlı girişimlerdir.

Yanlış: Aşırı kilolu kişiler bel fıtığı ameliyatı olamazlar.
Doğru: Doğal olarak, aşırı kilolu insanların ameliyatları zorlayıcıdır. Ancak gerektiği durumlarda kilo göz önüne alınmadan bu ameliyatlar yapılır.

SİGARAYI BIRAK EGZERSİZ YAP
Hareketsiz yaşam, egzersiz yapmama gibi durumlarda kaslar yeterince güçlü olmadığından, kasların taşıması gereken vücut ağırlığı omurganın üzerine ek yük getiriyor. Bu yük, disklerin üzerine binerek fıtıklaşmalarına neden oluyor. Sigara da disklerde bozulmaya yol açtığı gibi ve ameliyat sonrası iyileşmeyi geciktiriyor.

MESLEKİ FAKTÖRLER
Uzun süre oturma veya ayakta durmayı gerektiren meslekler, inşaatlarda çalışanlar gibi ağır fiziksel aktivite ve ağır kaldırma gerektiren işler, şoförler, futbol, halter, kürek ve güreş sporlarıyla uğraşan kişilerde bel ağrısı ve bel fıtığı sıklığı artmaktadır.

KİLOLAR ETKİLİ OLUYOR
Bel fıtığının en bilinen nedeni fazla kilo... Vücudumuzun ağırlığını omurga taşır. Omurganın esnekliğini sağlayan ve bir tür destek yastığı gibi görev gören diskler aşırı kilo ile birlikte baskıya maruz kalarak deforme olur, şekli bozulur. Normal şeklini kaybederek dışarıya doğru kabaran, fıtıklaşan disk, baskı yaptığı siniri etkiler.

AĞIR YÜK KALDIRMAYIN
Günlük hayatta yük kaldırma, eşyaları itme, çekme gibi yapılan hareketler omurgayı bozuyor. Yerden bir şey alınacaksa mutlaka dizler kırılarak çömelmek gerekiyor. Ayrıca çamaşır asma, dolap yerleştirme gibi işlerde de yukarı uzanmak risk yaratıyor. Masa başında, tam dik pozisyonda oturmalı ve sandalyenin bel girintisini destekleyecek biçimde seçilmesi önem taşıyor. Yataktan kalkarken de önce yan dönüp destek almak gerekiyor.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan TAKVİM veya takvim.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Turkuvaz olarak kişisel verilerinizi işliyor, aynı zamanda kanunlarda öngörülen teknik ve idari tedbirleri alarak bu verilerinizin korunması için elimizden gelen tüm çabayı gösteriyoruz. İşlenen kişisel verilerinize ilişkin aydınlatma metnine veri politikası sayfasını ziyaret ederek ulaşabilirsiniz.