šŸ™ŒOruƧluyken kusunca ne yapmalı? Kusmak orucu bozar mı? šŸ™Diyanet'e gƶre kustuktan sonra oruca devam edilir mi?

MĆ¼slĆ¼man vatandaşlar Kusmak orucu bozar mı? šŸ™Diyanet'e gƶre kustuktan sonra oruca devam edilir mi? sorularının yanıtlarını sıklıkla araştırır oldu. 11 ayın sultanı Ramazan ayı idrak edilirken oruƧ ibadetini yerine getiren Ä°slam dĆ¼nyası orucu bozan durumların neler olduğunu Ć¶ÄŸrenmek istiyor ve hataya dĆ¼ÅŸmemek iƧin araştırmalarını hızlandırıyor. Peki oruƧluyken kusunca ne yapmalı? Diyanet'e gƶre kustuktan sonra oruca devam edilir mi?

Giriş Tarihi 30 Nisan 2022, 08:04 GĆ¼ncelleme 22 Mart 2023, 09:39
šŸ™ŒOruƧluyken kusunca ne yapmalı? Kusmak orucu bozar mı? šŸ™Diyanetā€™e gƶre kustuktan sonra oruca devam edilir mi?

İƇİNDEKİLER

MĆ¼slĆ¼man vatandaşlar Kusmak orucu bozar mı? šŸ™Diyanet'e gƶre kustuktan sonra oruca devam edilir mi? sorularının yanıtlarını sıklıkla araştırır oldu. 11 ayın sultanı Ramazan ayı idrak edilirken oruƧ ibadetini yerine getiren Ä°slam dĆ¼nyası orucu bozan durumların neler olduğunu Ć¶ÄŸrenmek istiyor ve hataya dĆ¼ÅŸmemek iƧin araştırmalarını hızlandırıyor. Peki oruƧluyken kusunca ne yapmalı? Diyanet'e gƶre kustuktan sonra oruca devam edilir mi?

KUSMAK ORUCU BOZAR MI?

Miktarı ne olursa olsun kendiliğinden gelen kusuntu orucu bozmaz. Aynı şekilde mideden ansızın ağza yĆ¼kselip tekrar mideye dƶnen şeyler de oruca zarar vermez. Kişinin kendi isteği ile ağız dolusu kusması hĆ¢linde ise oruƧ bozulur.

Hz. Peygamber (s.a.s.), "OruƧlu kimse kendisine hĆ¢kim olamayarak kusarsa ona kaza gerekmez. Her kim de kendi isteği ile kusarsa orucunu kaza etsin." (EbĆ» DĆ¢vĆ»d, Savm, 32; TirmizĆ®, Savm, 25) buyurmuştur.

Bununla birlikte, kustuğu iƧin orucu bozuldu zannıyla yemeye iƧmeye devam eden kimsenin orucu bozulur. Bƶyle bir kimseye keffĆ¢ret değil, gĆ¼nĆ¼ne gĆ¼n kaza gerekir (Ä°bnĆ¼'l-HĆ¼mĆ¢m, Feth, II, 332; el-FetĆ¢va'l-Hindiyye, I, 226).

ORUCU BOZAN VE BOZMAYAN DURUMLAR NELERDÄ°R?

1. OruƧlu iken bilerek bir şey yiyip iƧmek ve isteyerek ağız dolu kusmak orucu bozar.
2. Unutarak yiyip iƧmek, kan vermek. Peygamber Efendimiz,
Bir kimse oruƧlu olduğunu unutarak yer, iƧerse orucunu tamamlasın, bozmasın. Ć‡Ć¼nkĆ¼ onu, Allah yedirmiş, iƧirmiştir buyurmuştur. Unutarak yiyen iƧen kişi, oruƧlu olduğunu hatırlarsa hemen ağzındakileri Ƨıkarıp ağzını yıkar ve orucuna devam eder. OruƧlu olduğunu hatırladıktan sonra boğazından aşağıya bir şey geƧerse orucu bozulur.
3. Kendiliğinden kusmakla oruƧ bozulmaz. Ancak kişinin kendi isteği ve mĆ¼dahalesiyle meydana gelen kusma, ağız dolusu olması halinde, orucu bozar. Nitekim Hz. Peygamber OruƧlu kimseye kusmak gelir de kendisine hakim olamazsa ona kaza gerekmez. Her kim de kendi isteği ile kusarsa orucunu kaza etsin buyurmuştur.

4. OruƧlu kimselerin iğnelerini iftardan sonra yaptırmaları yerinde olur. OruƧlu iken iğne yaptırmak zorunda olanlar, tedavi ve aşı amaƧlı iğne yaptırabilirler; oruƧları bozulmaz. Ancak, oruƧlu iken gıda ve vitamin iğneleri yaptırmak, damardan serum ve kan almakla oruƧ bozulur. Daha sonra bu oruƧ kaza edilir.
5. Ağız veya burnundan su girip yutmadıkƧa, oruƧlu kimsenin yıkanması orucuna zarar vermez. Bu itibarla, ağız ve burnundan su kaƧırmamak şartıyla oruƧlunun yıkanmasında bir sakınca yoktur.
6. Sprey kullanmak zorunda olan astımlı hastalar oruƧ tutmayabilirler ve tutamadığı gĆ¼nler sayısınca fidye verebilir. Ä°leride sağlığına kavuşursa, fidye vermiş olsa da, tutamadığı orucunu kaza eder. Ancak bƶyle bir kişi oruƧ tutmak isterse, kullanmak zorunda kaldığı sprey orucunu bozmaz.
7. ParfĆ¼m veya kolonya sĆ¼rĆ¼nmek ve koklamak orucu bozmaz.
8. OruƧlu bir kimsenin morfinli veya morfinsiz olarak dişlerini tedavi ettirmesi veya Ƨektirmesi orucu bozmaz. Ancak tedavi esnasında, kan veya tedavide kullanılan maddelerden herhangi bir şeyin yutulması orucu bozar.
19. Diş fırƧalamakla oruƧ bozulmaz. Bununla birlikte, diş macunun, misvak parƧalarının veya suyun boğaza kaƧması halinde oruƧ bozulur. Orucun bozulma ihtimali dikkate alınarak, dişlerin imsakten ƶnce ve iftardan sonra fırƧalanması uygun olur.

10. GĆ¼nĆ¼mĆ¼zde Ć¼retilen sakızlarda, ağızda ƧƶzĆ¼len katkı maddeleri bulunduğundan, ne kadar itina edilirse edilsin bunların yutulmasından kaƧınılması mĆ¼mkĆ¼n değildir. Bu sebeple bu tĆ¼r sakız Ƨiğnemek orucu bozar.
Ancak kenger sakızı gibi katkısı bulunmayan sakızlarla daha ƶnce Ƨiğnenmiş olup iƧinde hiƧ katkı maddesi kalmamış olan ve Ƨiğnendiğinde hiƧbir eksikliğe uğramayan sakızların Ƨiğnenmesi orucu bozmaz. Bununla birlikte, oruƧlu iken bu tĆ¼r sakızları Ƨiğnemek mekruhtur.
11. Kan aldırmak orucu bozmaz. Nitekim Hz. Peygamber ihramlı iken ve oruƧlu bulunduğu sırada kan aldırmış ve ƜƧ şey vardır orucu bozmaz: Kan aldırmak, kusmak, ihtilam olmak buyurmuştur.
12. Gƶz ve buruna akıtılan ilaƧ, genze ulaşması halinde orucu bozar. Ć‡Ć¼nkĆ¼ genze ulaşan maddeler boğaza, oradan da mideye ulaşır. Bu durumda oruƧlu o gĆ¼nkĆ¼ orucuna devam eder. Ramazandan sonra bir gĆ¼n kaza eder. Kulak ile boğaz arasında da bir kanal bulunmaktadır.
Ancak kulak zarı bu kanalı tıkadığından, su veya kulak zarını geƧmeyecek nitelikteki ilaƧların kullanılması orucu bozmaz. Fakat kulak zarı delik olan kişinin kulağına herhangi bir sıvının akıtılıp boğazına ulaşması halinde orucu bozulur. Ayrıca kulak zarını geƧip boğaza ulaşabilecek nitelikteki ilaƧların kullanılması da orucu bozar.