Keşfetten sonra yapay zekalı darbe! Google'ın hedefinde haber siteleri var: Yıkıcı etkileri olacak | Gözler Dijital Telif Yasası’nda!

Google, geçtiğimiz yıl “çekirdek güncelleme” ile haber sitelerinin trafiklerini altüst etmişti, şimdi ise “Yapay Zeka Genel Bakış” (AI Overview) özelliğiyle dijital yayıncılığa bir darbe daha vuruyor. Arama sonuçlarında kullanıcıya doğrudan yanıt sunan bu sistem, içerik üreticilerinin "arama trafiğini" ciddi biçimde düşürüyor. Uzmanlara göre sistemin yaygınlaşması "yıkıcı etkiler" doğuracak... ABD'de büyük medya devlerinin bile trafik ve gelir kaybı yaşadığı süreçte gözler Türkiye'de hazırlıkları süren Dijital Telif Yasası’na çevrildi...

Giriş Tarihi: Güncelleme Tarihi:
Keşfetten sonra yapay zekalı darbe! Google'ın hedefinde haber siteleri var: Yıkıcı etkileri olacak | Gözler Dijital Telif Yasası’nda!

Google geçtiğimiz yıl "çekirdek güncelleme" diyerek keşfet sistemini altüst ederek haber sitelerini baltalamasının ardından bu kez yapay zeka ile benzer bir darbe daha vuracak.

ABD'li arama motoru Google'nin "Yapay Zeka Genel Bakış" (AI Overview) özelliği şimdiden internet dünyasında deprem etkisi yarattı.

HABER SİTELERİ VE İÇERİK ÜRETİCİLERİ ETKİLENECEK
ABD'de aktif hale gelen ve yakın zamanda Türkiye'de de kullanıma sunulması beklenen bu sistem, kullanıcıların arama sonuçlarında doğrudan yapay zeka tarafından üretilmiş özet yanıtlar almasını sağlıyor. Bu da haber siteleri başta olmak üzere içerik üreticilerinin en büyük gelir ve trafik kaynağı olan Google yönlendirmelerinin ciddi biçimde azalmasına yol açıyor.

Fotoğraf: AA, Takvim.com.tr ArşivFotoğraf: AA, Takvim.com.tr Arşiv

Yıllardır SEO'ya yatırım yapan içerik platformları için bu değişiklik adeta bir "oyunbozan" niteliğinde... Uzmanlar, bu sistemin mevcut haliyle devreye alınması durumunda dijital yayıncılık sektöründe "yıkıcı etkiler" yaratacağı uyarısında bulunuyor.

İŞTEN ÇIKARMALAR OLUYOR
Arama trafiği üzerine kurulu reklam gelir modelinin çökmeye başlamasıyla birlikte, birçok haber sitesi gelir kaybı yaşarken; işten çıkarmalar ve yeniden yapılanmalar da hız kazandı.

Google'ın yapay zeka özelliği haber sitelerine darbe vuracak (Fotoğraf: AA, Takvim.com.tr Arşiv)Google'ın yapay zeka özelliği haber sitelerine darbe vuracak (Fotoğraf: AA, Takvim.com.tr Arşiv)

DÜNYACA ÜNLÜ SİTELERDE DÜŞÜŞ
Wall Street Journal'ın haberine göre, Huffington Post, Washington Post, Business Insider ve New York Times gibi dünya çapında bilinen medya kuruluşları, arama motorlarından gelen trafiğin %50'ye varan oranlarda azaldığını rapor etti. Business Insider CEO'su Barbara Peng, yaşanan sert düşüşler nedeniyle çalışanlarının %21'ini işten çıkardıklarını duyurdu. Atlantic CEO'su Nicholas Thompson ise daha da ileri giderek "Google'dan gelen trafik sıfıra düşebilir" uyarısını yaptı. Thompson, Wall Street Journal ile yaptığı röportajda, "Google bir arama motorundan bir cevap motoruna dönüşüyor" dedi.

Benzer şekilde New York Times, OpenAI ve Microsoft'a telif davası açarken, Amazon ile içerik paylaşımı karşılığında bir anlaşmaya vardı.

Wall Street Journal'ın çatı şirketi News Corp da yapay zeka şirketleriyle hem iş birlikleri yapıyor hem de telif hakkı ihlalleri nedeniyle dava açıyor.

"GOOGLE CEVAP MOTORUNA DÖNÜŞÜYOR"
Google yöneticileri sistemin web sitelerine trafik göndermeye devam ettiğini savunsa da sektör temsilcileri aynı fikirde değil.

Google, "trend haberlerde" bu özet sisteminin gösterilmeyeceğini açıkladı ancak yaşam tarzı, sağlık, seyahat ve ürün incelemesi gibi alanlarda arama yapan kullanıcılar artık doğrudan özet yanıtlarla karşılaşıyor. Bu da içerik sitelerine olan yönlendirme ihtiyacını ortadan kaldırıyor.

Google'ın üst düzey yöneticisi Elizabeth Reid, "Bu, Google aramalarının geleceği" diyerek sistemin kalıcı olacağını vurguladı.

Amsive'de SEO stratejisinden sorumlu başkan yardımcısı Lily Ray ise bu modelin "milyonlarca içerik üreticisi için yıkıcı" olacağını belirtti. Ray BBC'ye yaptığı açıklamada, "Google, bu özelliği mevcut haliyle varsayılan yaparsa, internet üzerinde yıkıcı bir etkisi olacak" ifadelerini kulandı.

GÖZLER TÜRKİYE'DEKİ DİJİTAL TELİF YASASI'NDA
Yapay zeka ile şekillenen yeni dijital düzen, içerik üreticilerini koruyacak yasal çerçevelerin hızla oluşturulmasını zorunlu hale getiriyor. Dijital Telif Yasası da işte tam da bu nedenle büyük önem taşıyor.

DİJİTAL MECRALAR KOMİSYONU BAŞKANI YAYMAN TAKVİM.COM.TR'YE AÇIKLAMIŞTI: BIÇAK KEMİĞE DAYANDI
Emek hırsızlığının önüne geçilmesini hedefleyen Dijital Telif Yasası'nda haberin eser olarak değerlendirilmesi, telifin eser sahibine ödenmesi öngörülüyor.

Bu bağlamda Dijital Mecralar Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman, 22 Mayıs'ta TBMM'de Takvim.com.tr'nin sorularını yanıtlamıştı.

Yasa hazırlıklarında sona geldiklerini ve Meclis tatil olmadan önce düzenlemeyi yapmak istediklerini dile getiren Yayman, "Bu yasayı artık çıkarmak istiyoruz. Çünkü dijital telifte bıçak kemiğe dayandı" demişti.

Öte yandan Sabah gazetesi yazarı Mevlüt Tezel de dün konuyu köşesine taşıyarak Türkiye'de haber sitelerinde trafik düşüşünün yaşandığını ve yasanın bir an önce çıkarılması gerektiğini vurguladı.

Tezel'in yazısının ilgili kısmı şu şekilde:

"Google'ın yeni devreye soktuğu yapay zeka destekli 'AI Modu' adlı arama modunun başta medya olmak üzere içerik üreticilerinin internet gelirini düşüreceği konuşuluyordu.
Korkulan senaryo çabuk gerçekleşti!

Fotoğraf: AA,Takvim.com.tr ArşivFotoğraf: AA,Takvim.com.tr Arşiv

GELENEKSEL ARAMA MOTORLARININ YÜZDE 10'UNU ELE GEÇİRDİ
Similarweb verilerine göre şu an yapay zekâ odaklı arama motorları geleneksel arama motorlarından giden referansların yüzde 10'unu eline geçirmiş durumda.

Google'ın hazırladığı yapay zeka 'AI Overview' modülünü barındıran sonuçlar mart ayına göre iki katına çıktı.
Çünkü 'AI Modu', kullanıcının istediği terime göre interneti tarayarak bilgileri listeleyebiliyor.
Böylece kullanıcı, site aramakla uğraşmıyor.
Bu gelişme, Google'ın basit bir bilgiye bile ulaşmayı zorlaştıran arama çöplüğüne dönüşmesinden sonra kullanıcılar için güzel bir gelişme, içerik üreticileri için ise felaket!
Google, 'AI Modu' arama özelliklerine içerik dahil edilmeden önce yayıncılardan izin istememe kararı almıştı.

Fotoğraf: AA,Takvim.com.tr ArşivFotoğraf: AA,Takvim.com.tr Arşiv

Eğer yayıncılar içeriklerinin 'AI' özelliklerine dahil edilmesini istemiyorsa, tüm arama sonuçlarından tamamen çıkmaları gerekiyor. Yapılan işlem aslında başta medya olmak üzeri üretilen içeriklerin kaynağından çalınıp özet halde kullanıcıya sunulması!+

HIRSIZLIK!
Zaten ABD'de büyük haber kuruluşlarını temsil eden News/ Media Alliance birliği, 'AI Modu'un yayıncıları hem trafikten hem de gelirden mahrum bırakacağını açıklamıştı:

"Bağlantılar, yayıncılara trafik ve gelir sağlayan aramanın son kurtarıcı özelliğiydi. Şimdi Google içeriği zorla alıyor ve geri dönüşü olmadan kullanıyor, bu da hırsızlığın tanımı."

ÜNLÜ SİTEDE İŞTEN ÇIKARMALAR BAŞLADI
'AI Modu'un yol açtığı zararlar şimdiden korkunç seviyede.
Örneğin ünlü Business Insider sitesi bile internet trafiği düşüşe geçtiği için işten çıkarmalara başladı.
Amerika'nın en büyük online dealing şirketi Schwab'ın sitesinin trafik akışı bile tarihinde ilk kez düştü.
Dört yıl önce 15 milyar dolar değerinde olan ama şimdi 144 milyona değerine düşen Chegg şirketi yöneticileri de Google AI Overview modülünün haksız rekabetinin kurbanı olduklarını açıkladılar.

Fotoğraf: AA,Takvim.com.tr ArşivFotoğraf: AA,Takvim.com.tr Arşiv

Türkiye'de de internet sitelerinin trafiğinde de büyük düşüşler yaşanıyor.
Kurtuluşumuz 'Dijital Telif Yasası'nın çıkmasıydı ama yasa bir türlü çıkmadı.

Gazeteciler işsiz kalıp, medya çökünce çıkar artık yasa!
İletişim Başkanlığı da bundan sonra sosyal medyadaki algı oyunları, kara propagandalar vs. için Google AI Overview modülüne açıklama yapar...
Okurlara da bir satır özet geçilir!"