Kerahat vakti namaz kılınır mı? Kerahat vakti nedir, Kerahat vaktinde neler yapılmaz?

Güneşin doğuş, batış ve tam tepede bulunduğu vakte kerahat vakti denir. Kafa karışıklığı yaratan konulardan biri olan keharet vaktinde dikkatli olunmalı ve bazı ibadetlerin yapılmaması gerekir. İbadetlerin kabul olmayacağı keharet vakti hakkında merak edilen bilgiler haberimizde yer alıyor. Kerâhet vaktinde okunan secde âyetinin secdesi, daha sonraya bırakmak efdal olsa da bu vakitte yapılabilir.

Giriş Tarihi 23 Nisan 2020, 11:23 Güncelleme 23 Nisan 2020, 17:06
Kerahat vakti namaz kılınır mı? Kerahat vakti nedir, Kerahat vaktinde neler yapılmaz?

İÇİNDEKİLER

İslam dinine göre kerahat vaktinde bazı şeylerin yapılması yasaklanmıştır. Müslüman aleminin en çok merak ettiği konular arasına kerahat vaktinin ne zaman olduğu ve bu vakitte nelerin yasaklandığı yer alıyor. Diğer bir merak edilen soru ise keharet vaktinde namaz kılınıp kılınmayacağı, namazın da yasaklanıp yasaklanmadığı oluyor.

KERAHAT VAKTİNDE NAMAZ KILMAK YASAK MIDIR?

Ukbe b. Âmir el-Cühenî'den şöyle nakledilmiştir: "Resûlullah (s.a.s.) bize üç vakitte namaz kılmayı ve ölülerimizi defnetmeyi yasakladı: Güneşin doğmasından itibaren bir veya iki mızrak boyu yükselmesine kadar, güneşin gökyüzünde tam dik oluşundan batıya yönelmesine kadar ve güneşin sararmasından itibaren batmasına kadar." (Müslim, Müsâfirîn, 293; Ebû Dâvûd, Cenâiz, 55; Tirmizî, Cenâiz, 41)



Bu üç vakti kapsayan kerahat vaktinde hiçbir namazın kılınmaması gerektiği yukarı hadiste anlatılmaktadır. Kerahat vaktinden önce hazırlanan cenazenin de namazı kılınamaz fakat bu vakitlerde hazırlanmışsa kılınabilir. Daha önce okunmuş bir secde ayetinden dolayı "tilâvet secdesi" yapılamaz. Ancak kerâhet vaktinde okunan secde âyetinin secdesi, daha sonraya bırakmak efdal olsa da bu vakitte yapılabilir. Güneşin batmasından önceki kerâhet vaktinde, sadece o günün ikindi namazının farzı kılınabilir.

KERAHAT VAKTİNDE UYUMAK YASAK MI?

Sık sorulan sorulardan biridir. Kerahat vaktinde uyumak da iyi değildir, bu kişi hem sağlık hem de dini yönden olumsuz etkilenir.

Hadis-i Şerifte:"İkindiden sonra, uyuyup da aklını kaybeden kimse, yalnız kendini kınasın."(Kenzu'l-Ummal, h. No. 41362) buyrulmuştur.

Uykunun üç zamanı var ve üç ayrı hükmü vardır:

Gaylule: Bu uykunun zamanı; sabah namazının girmesiyle başlar, kerahet vaktinin bitiş zamanı olan güneşin doğmasından yaklaşık 45 dakika sonrasına kadar devam eder.

Bu vakit, günlük çalışmanın hazırlığını yapma zamanıdır. Güneş'in doğmasından sonra bir rehavet olup, çalışmanın şevkini azalttığından ve bereketsizliğe sebebiyet verdiğinden, hadiste "hilaf-ı sünnet(sünnete aykırı) olarak değerlendirilmiştir.

Feylule: Bu vakit, ikindi namazından sonra başlar, akşam namazına kadar devam eder. Bu uyku, insanda sersem bir hal oluşturduğundan, adeta insanın ömrünün kısalmasına sebebiyet vermiş olur, aklın kaybolması meselesi, bu sersemliğin şiddetine işarettir. Yapılan işlerin sonucunu görmek genellikle o vakitte olacağı için, o esnada uyuyan kimse, sanki o günü yaşamamış ve o günün manevî neticesini görmemiş gibidir. Bu sebeple, bu uyku da mekruh sayılmaktadır.

Kaylule: Bu uyku sünnettir. Kuşluk vaktinden başlar, öğleden biraz sonraya kadar devam eder. Yarım saat kaylule, iki saat gece uykusuna denktir. Bu uyku, teheccüd namazının rahatlıkla kılınmasına yardımcı olduğu gibi, insana kazandırdığı zindelik sayesinde çalışma enerjisini arttırır.(Nursi, Lem'alar/28. Lema).