TCDD'de tarihi değişiklik!

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık Anonim Şirketi (TCDD Taşımacılık A.Ş.) kurulmasını öngören tasarı, TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilerek yasalaştı.

Türkiye Demiryolu Ulaştırmasının Serbestleştirilmesi Hakkında Kanunla; TCDD, demiryolu altyapı işletmecisi olarak yeniden yapılandırılıyor, mevcut hukuki statüsünde hiçbir değişiklik yapılmıyor. TCDD'nin tren işletmesi ile ilgili birimleri ise ayrılarak Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Taşımacılık Anonim Şirketi (TCDD Taşımacılık A.Ş.) kuruluyor.
TCDD, ulusal demir yolu altyapı ağı içinde yer alan ve devletin tasarrufundaki demir yolu altyapısının kendisine devredilen kısmı üzerinde demir yolu altyapı işletmecisi olarak görev yapacak.
TCDD'nin; yüksek hızlı ve hızlı tren taşımacılığı için yaptığı demir yolu altyapı yatırımları, hatların çift veya çoklu hat haline getirilmesi ile demir yolu altyapısının yenilenmesine ve iyileştirilmesine ilişkin yatırımları için Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nda gerekli ödenek öngörülecek.
İltisak hattı yapımı talep edilmesi halinde; yapılacak iltisak hattının gerektirdiği taşınmazlar, kamulaştırma bedeli talep edenden tahsil edilerek TCDD tarafından kamulaştırılacak ve 49 yılı geçmemek üzere talep edenin lehine bedelsiz olarak irtifak hakkı tesis edilecek. Kullanım süresinin sonunda söz konusu taşınmazlar üzerinde inşa edilen bütün varlıklar başka bir işleme gerek kalmaksızın TCDD'nin mülkiyetine geçmiş sayılacak. Bu varlıklar için TCDD tarafından herhangi bir bedel veya tazminat ödenmeyecek.
Kamu tüzel kişileri ve şirketler; kendilerine ait demir yolu altyapısı inşa etmek, bu altyapı üzerinde demir yolu altyapı işletmecisi olmak, ulusal demir yolu altyapı ağı üzerinde demir yolu tren işletmecisi olmak üzere Bakanlıkça yetkilendirilebilecek.
TCDD Taşımacılık A.Ş. tüzel kişilik kazandıktan sonraki bir yıl içerisinde; TCDD'nin ilgili hizmet birimlerinden TCDD Taşımacılık A.Ş.'ye devredilecek personel ile yük ve yolcu taşımalarıyla ilgili hizmetlerinde kullanılan çeken ve çekilen araçlar ve bunlarla ilgili her türlü diğer araç, gereç ve cihazlar TCDD Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek.
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın (TCDD ) tarihinde en köklü değişimi getiren düzenlemeyle, kamuya ait demiryolu ağı üzerinde özel şirketler taşımacılık yapabilecek. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım , taşınmaz ve envanterindeki araçlarla TCDD'nin bugünkü değerinin 100 milyar lira olduğunu söyledi.
Yasa ile TCDD, demiryolu altyapı işletmecisi olarak yeniden yapılandırılacak. TCDD'nin tren işletmesi ile ilgili birimleri ayrılarak, TCDD Taşımacılık A.Ş. kuruldu. TCDD, ulusal demiryolu altyapı ağı üzerinde işletmeci olacak. Özel şirketler, kendilerine ait demiryolu altyapısı inşa edebilecekler ve ulusal demiryolu ağı üzerinde işletmecilik yapmak üzere bakanlıktan izin alacaklar. Şirketlerin, demiryolu altyapısı kurmak istemeleri halinde yapacakları gerekli taşınmazlar kamulaştırma bedeli ilgili şirketten tahsil edilerek devlet tarafından kamulaştırılacak. Şirket lehine 49 yılı geçmemek üzere bedelsiz olarak kullanım hakkı tesis edilecek.
Ormanlar hariç olmak üzere, devlette bulunan taşınmazlardan TCDD'nin görev ve faaliyetlerinde kullanılanlar, Hazine adına tescil edildikten sonra üzerindeki yapı ve tesislerle birlikte TCDD'ye devredilecek. Bu taşınmazlardan Milli Savunma Bakanlığı'na tahsisli olanlar ile Türk Silahlı Kuvvetleri envanterinde olup TCDD ile ortak kullanılan taşınmazlar kapsam dışı olacak. Yeni yatırımlar yapması ve uluslararası borç alabilmesi amacıyla TCDD'nin bütün borçları Hazine'ye devredilerek tasfiye edilecek.
Muhalefet, TCDD'nin özelleştirilmesi ve taşınmazların satılacağı iddiasıyla yasaya tepki gösterdi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım ise eleştirileri şöyle yanıtladı: "Devlet Demiryolları varını yoğunu satıyor, geleceğini satıyor, bu durum ne olacak' diye soruluyor. DDY bütün altyapısıyla, gayrimenkulleriyle, envanterindeki araçlarıyla 100 milyar TL'nin üzerinde bir varlığa sahip. DDY mecbur kalmadan hiçbir arazisini satmıyor. Sadece şehirlerde belediyelerle yerel yönetimlerle veya bazı kamu kurumlarıyla ortak projeler yapıyor, buraları şehre kazandırmak, şehrin akciğeri haline getirmek için projeler üretiyor. Bu kanunla da herhangi bir satış söz konusu değil. Demiryollarının altyapısının özel sektöre açılması hedefleniyor."

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.