İş hayatında bazen her şey istediğimiz gibi gitmeyebiliyor. Özellikle maaşını zamanında alamamak çalışanlar için büyük bir sorun teşkil ediyor. Bir çalışan maaşını zamanında alamıyorsa ya da eksik alıyorsa iş kanununa göre kıdem tazminatı almaya hak kazanmak da dahil olmak üzere bazı hakları mevcut. Peki çalışanlar maaşını zamanında alamıyorsa ne yapmalı?
Çalışanların iş yaşamında karşılaştıkları en büyük problemlerden biri maaşını zamanında alamamak olarak ön plana çıkıyor. Hak ettiği ücreti zamanında alamayan ya da eksik alan işçilerin, ödeme dengesi bozulabiliyor ve büyük sıkıntı içerisine girebiliyorlar. Hürriyet'te bugün yer alan haberde bu durumdaki işçilerin iş kanunundaki haklarıyla ilgili bilgi verildi. İşte maaşını zamanında alamayan ya da tam alamayan işçilerin yapması gerekenler...
"Önce, okuyucunun yazdıklarını paylaşayım, sonra konunun detayına gireyim. Okuyucum, özetle şöyle diyor: "Çalıştığımız işyerinde iki aydan fazladır maaş alamıyoruz. İşveren ile konuştuğumuzda, 'ben de piyasadan paramı alamıyorum' diyor. Bu şartlarda maaşımızı ne zaman alacağımız da belli değil. Bizler ne yapabiliriz, haklarımız nelerdir?" Bu ve benzeri soruları çokça alıyorum.
İş kanununa göre işveren, işçisinin ücretini her ayın başında ödemek zorundadır. Toplu sözleşme, özel iş sözleşmesi gibi durumları bir kenara bırakıyorum; ücret en geç ayda bir ödenir. İşveren, ücreti, geciktirebilir mi? Geciktirir. Kanuna göre, ücretin ödenme gününden itibaren 20 gün içinde çalışanın maaşının ödenmesi gerekir. Bu 20 günlük süre de kanunda zorlayıcı nedenle konmuştur ki, zorlayıcı nedenle kasıt; sel, yangın, deprem, hastalıktır. Bir anlamda işverenin kendi iradesi ve isteği dışında gerçekleşen ya da gerçekleşecek olaylardır.