Herkesi ilgilendiriyor! Ödediğiniz o paraları geri alabilirsiniz!

Bankaların tüketicilerden aldığı masraflar artık iade edilebiliyor. İstanbul Barosu Tüketici Hakları ve Rekabet Hukuku Merkezi Başkanı Avukat Şevda Şensoy, son dönemde bazı hakem heyetlerinin BDDK yönetmeliğinin Tüketici Kanunu'nun ruhuna uygun olmadığı gerekçesiyle bankaların aldığı masrafları iade etmeye başladığını söyledi.

Giriş Tarihi: Güncelleme Tarihi:
Takvim Logo

Finansal Tüketicilerin Bankalar Karşısındaki Hakları: Sorunlar ve Çözüm Önerileri başlıklı yuvarlak masa toplantısının katılımcılarından olan Şensoy, toplantıda, kredi kartı ve bankacılık sistemiyle ilgili dikkat edilmesi gerekenleri açıkladı...

Takvim Logo

1. Tüketici şikayeti üzerine haksız ve karşılıksız olduğu tespit edilen ücret ve komisyonlar benzer durumdaki tüm müşterilere toplu olarak iade edilmeli. Örneğin emekliye işsizlik sigortası yapıldığı tespit ediliyorsa, tüm emekli tüketicilere sigorta primleri faizi ile iade edilmeli ve bunu yapan bankaya ceza kesilmeli.

Takvim Logo

2. Bankalar BDDK'ya bildirmedikleri hiçbir masrafı tüketiciye yansıtmamalı. Diğer adı altında karşılığı olmayan ücret ve komisyon alınmasından vazgeçilmeli; Dosya masrafı gibi ne olduğu belli olmayan, haklı, makul ve belgeli olduğu ispatlanamayan hiçbir ücret alınmamalı.

Takvim Logo

3. Müşterinin onaylamadığı hiçbir komisyon, ücret, masraf vb. alınmamalı. (Sistem otomatik onay vermiş demek bankayı kurtarmamalı)

Takvim Logo

4. BES, DCD, borsa gibi belirli yaş veya ilgi alanını ilgilendiren konularda müşteriye detaylı bilgi verilmeli. 70 yaşındaki insana BES yapılmamalı Gurbetçilere bilgileri dışında DCD, BES yapılmamalı.

Takvim Logo

5. BDDK, karşılığı olmayan ücret ve komisyonları incelemek için tüketici şikayetini beklemeden resen harekete geçmeli.

Takvim Logo

6. Banka genel müdür ve yönetim kurulu üyeleri, bilanço kalemlerinden ve usulsüz işlemlerden sorumlu tutulmalı. Bunun için ABD'deki Sarbanes-Oxley yasası benzeri bir yasa hazırlanmalı. Benim haberim yok, ekip yapmış demek üst yöneticileri sorumluluktan kurtarmamalı.

Takvim Logo

7. Bankaların prim ve ödüllendirme sistemi çok sıkı denetlenmeli. Üst yöneticileri kar hırsıyla etik dışı davranışa iten prim ve ödüller sınırlandırmalı.

Takvim Logo

8. Tüketici kredileri ile ilgili atılan adımlar ticari krediler için de atılmalı: Bankaların ticari kredileri istedikleri anda geri çağırabilmeleri, faiz oranını istedikleri gibi değiştirmeleri engellenmeli.

Takvim Logo

9. Bankacılık sendikaları tüketicilerin korunmasında aktif sorumluluk üstlenmeli. Usulsüz işlem yapmaları için çalışanlara mobbing uygulayan yöneticileri teşhir etmeli.

Takvim Logo

10. Ölen kişilerin mevduatları ve diğer finansal varlıkları konusunda mirasçılara zorunlu olarak bilgi verilmeli.

Takvim Logo

11. BDDK'nın 3 Ekim 2014 tarihli Finansal Tüketicilerden Alınacak Ücretlere İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik'i, konuya ilişkin yargı kararları ve uygulamaları dikkate alınarak revize edilmeli.

Takvim Logo

12. BDDK'nın üyelerinin çoğunlukla bankacılık sektöründen seçilmesi ve görevleri sonrasında sektöre geri dönmeleri kurumun bağımsızlık ve tarafsızlığını zedeliyor. Başka ülkelerde olduğu gibi denetleme kurumunun yöneticilerinin görevlerinden sonraki beş yıl boyunca özel sektör şirketlerinde görev almaları yasaklanmalı.

Takvim Logo

13. Bankacılık sektöründen tümüyle bağımsız bir denetleme kurumunun oluşturulması gündeme alınmalı.

Takvim Logo

14. İlk ve orta öğretim kurumlarında finansal okuryazarlık eğitimi verilmeli. Bu eğitimlere herhangi bir kısıtlama getirilmemeli.

Takvim Logo

15. Finansal okuryazarlık eğitimlerinin içeriği denetlenmeli.

Takvim Logo

16. Finansal ürünler konusunda vatandaşları tarafsız ve bağımsız biçimde bilgilendirecek girişimlere ihtiyaç bulunuyor. Bu konuda çalışma yapan startuplar desteklenmeli.

Takvim Logo

17. Finansal tüketiciyi hakları konusunda uyaran, ortaya çıkan mağduriyetler konusunda bilgilendiren haberlere medyada mutlaka yer verilmeli.

Takvim Logo

18. Tüketicilerin tek tek bankalarla mücadele etmesinin güç olduğu gerçeğinden hareketle tüketici örgütleri desteklenmeli. Finansal okuryazarlık eğitiminde tüketici örgütlerine öncelik verilmeli.

Takvim Logo

19. Tüketici örgütleri bankalarla ilgili konularda toplu dava açmaya teşvik edilmeli.

Takvim Logo

20. Bankalar ve tüketiciler arasındaki davaların zorunlu arabuluculara verilmesi uygulamasından vazgeçilmeli.