Kredi kartıyla kurban kesilir mi? Borcu olan kurban kesebilir mi?

Kurban Bayramı’na az bir zaman kala Müslüman alemi pek çok sorunun yanıtını da araştırmaya başladı. 2020 kurbanlık fiyatlarının belli olmasıyla birlikte satış işlemleri de gerçekleştirilmeye başlandı. Kredi kartıyla kurban kesilir mi? Borcu olan kurban kesebilir mi? Sorgulamaları gündemde çok fazla yapılıyor. Diyanet İşleri Başkanlığı yaptığı açıklamada kredi kartıyla ve borcu olanların kurban kesip kesemeyeceğine dair yanıtları verdi, haberimizin içeriğinden ulaşabilirsiniz.

Giriş Tarihi 09 Temmuz 2020, 10:18 Güncelleme 09 Temmuz 2020, 10:18
Kredi kartıyla kurban kesilir mi? Borcu olan kurban kesebilir mi?

İÇİNDEKİLER

Gündemde en çok konuşulan konular arasında kurban kesimi yer alıyor. 2020 Kurban Bayramı'nın ilk günü 31 Temmuz'da idrak edilecek. Kurban fiyatlarının belli olması ve satışının başlamasıyla vatandaşlar bütçelerini ayarlıyor. Kredi kartıyla kurban kesilir mi? Borcu olan kurban kesebilir mi? Sorularını da merak ediyor ve arama motorları üzerinden sorguluyor. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın konuya dair verdiği cevaplarına göre kurbanlıklarınızı alabilirsiniz. İşte ayrıntılar…

BORCU OLAN KURBAN KESEBİLİR Mİ?

Kurban, zorunlu ihtiyaçları ve borçları dışında belirli (nisap) miktarda mala sahip olan kişiye vaciptir. Hz. Peygamber (s.a.s.) imkân bulduğu halde kurban kesmeyenlerle ilgili ağır ifadeler taşıyan hadisiyle (İbn Mâce, Edâhî, 2), bir taraftan kurban ibadetinin imkân bulmaya, güç yetirmeye bağlı olduğunu ifade ederken, bir yandan da güç yetirenin kurban kesmesinin gerektiğine işaret etmektedir.
Buna göre kurban ibadetiyle yükümlü olabilmek için belli bir malî imkâna sahip olmak gerekir ki, bunun ölçüsü de kişinin temel ihtiyaçları ve borçlarından başka nâmî (artıcı) olup olmadığına ve üzerinden bir yıl geçip geçmediğine bakılmaksızın 80.18 gram altına ya da bunun değerinde para veya mala sahip olmasıdır.



Kişinin malı olmakla birlikte borcu da olsa ve borcu ile asli ihtiyaçları çıktıktan sonra nisap miktarı malı kalsa o kişi kurban keser. Fakat temel ihtiyaçları ve borçları için ayıracağı para haricinde bu kadar bir mala sahip olmayan kişinin kurban kesmesi gerekmez.

"KREDİ KARTIYLA KURBANLIK ALINABİLİR"

Diyanet İşleri Başkanlığı açıklamasında, kurban kesmekle mükellef olan kişinin kurbanlık hayvanı nakit olarak alabileceği gibi kredi kartıyla tek çekim veya vadeli olarak da alabileceği, bedelin kredi kartıyla ödenmesinin sorun oluşturmadığı kaydedilirken, "Ancak kredi kartı borcunu, ödeme tarihinde ödemek ve gecikmeden kaynaklanan faizli işleme düşmemek gerekir. Kredi kartıyla vadeli olarak kurban alırken, vadeyi bankanın uygulaması halinde ilave bir ücret ödenirse kesilen kurban geçerli olmakla birlikte, faizli işlem sebebiyle ayrı bir günah söz konusu olacağı için bundan sakınmak gerekir" uyarısı yapıldı.

"BANKA KREDİSİYLE KURBAN KESİLMEZ"

Uyarıda, kurban kesmenin akıl sağlığı yerinde, ergen, dinen zengin sayılacak kadar mal varlığına sahip ve mukim olan bir müslümanın yerine getireceği mali bir ibadet olduğu ifade edilirken, şu uyarılar yapıldı:
İster vacip isterse nafile olarak kurban kesecek kimse, kurbanını peşin satın alabileceği gibi, borçlanarak da satın alabilir. Bu, kurbanın sıhhatine engel teşkil etmez. Ancak faizli borç alması durumunda faiz verme yasağını işlediği için günaha girmiş olur. Kendi imkanlarıyla kurban kesemeyecek olanların böyle yöntemlere başvurmaları dinen uygun değildir.



Kurbanın derisi, bir fakire veya hayır kurumuna verilmelidir. Hz. Peygamber (s.a.s.), veda haccında Hz. Ali'ye, kurban olarak kesilen develerinin başında durmasını ve bunların derileri ile sırtlarındaki çullarını sadaka olarak vermesini, kasap ücreti olarak bunlardan bir şey vermemesini emretmiştir. Buna göre kurban derilerinin parakarşılığında satılması, kurbanın kesimi veya bakımı için ücret olarak verilmesi caiz değildir. Derinin satılması hâlinde bedelinin yoksullara verilmesi gerekir. Kurbanın derisi, bir yoksula veya hayır kurumuna bağışlanabileceği gibi, evde namazlık, kalbur ve benzeri ev eşyası yapılarak kullanılmasında da bir sakınca yoktur.