Birinci sınıf kazık

İDO'da skandal bitmiyor. Özelleşen koca şirket 'para hırsı' yüzünden halka eziyet eder hale geldi. Online sistemi çöktü, yer yok gerekçesiyle vatandaşa pahalı 'First Class' bilet veriliyor

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 29 Haziran 2012 Güncelleme 29 Haziran 2012, 01:40
Birinci sınıf kazık

İÇİNDEKİLER

İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş.'nin (İDO) özelleştirilme ihalesini, 861 milyon dolarla geçtiğimiz yıl Nisan ayında Hamdi Akın'ın ortağı olduğu Tepe-Akfen- Souter-Sera Gayrimenkul Yatırım Konsorsiyumu kazandı. İhale sonrasında herkeste 'hizmet kalitesi artar fiyatlar makul olur' düşüncesi oluştu. Ama ne yazık ki tam tersi gerçekleşti. İDO'nun yeni yönetimi, 1-2 ay geçmeden, fiyatlarla oynamaya başladı.

AÇIKTAN ZAM
Ortaya 'esnek' ve 'dinamik' kelimeleriyle tarif ettikleri bir fiyat sistemi çıkartıp, halkın parasına göz diktiler. Sistem erken alanın ucuz bilete kavuşacağını anlatmasına rağmen, aslında fiyatlara açıktan zam yapmak üzerine kuruldu. Erken almak isteyenler bilet bulamazken, geç almak zorunda kalan vatandaşa fahiş fiyat sunuldu. Başka alternatifi olmayan vatandaş ise isyan etse de, bu fiyatlardan yolculuk yapmaya başladı. Skandallar bununla da bitmedi. Parayı bastıran hizmeti alır mantığı ile 20 lira vereni kuyruğun önüne geçirdiler. Aynı koltuğu birkaç kişiye satıp kazancı artırdılar. TAKVİM günlerce bu fiyat oyunlarını tek tek sayfalarına taşıdı. Bu kez İDO yöneticileri çıkıp 'araç fiyatlarını hafta içi sabitledik. 16 Ağustos'a kadar hafta sonu binmeyin' gibi bir açıklama yaptı.

ALAY ETTİLER
Vatandaşla adeta alay edercesine 'indirimmiş' gibi sunulan bu açıklamanın içinde, nedense şoförün bilet fiyatı yer almadı. Son skandal ise dün patlak verdi. İDO'dan bilet almak isteyenler internet sitesine ulaşamazken, çağrı merkezi ise 'sistem çalışmıyor' cevabıyla vakandaşı gişelere yönlendirdi. Birçok gişede 'yer kalmadı' denilerek, vatandaşa neredeyse iki kat fiyatlı 'First Class' biletler satılmaya başlandı. 4 kişilik bir ailenin Bandırma Yolculuğu, 500 liranın üzerine çıkarken, vatandaşlar gerek gazetemizi gerekse sosyal medya organlarını mesaj yağmuruna tutarak, tepki gösterdi.

REKLAM VERİP KAPATAMAZSINIZ
TAKVİM'in gündeme getirdiği İDO'daki fiyat oyunlarına tepki çığ gibi büyüyünce, şirket birkaç gazeteye tam sayfa ilan verip, bazı gazetelerde röportajlar yayımlatarak durumu kurtarmaya çalışıyor. Böylece tepkilerin yayılmasını önlemeyi planlayan şirket, bunu başaramıyor. Çünkü vatandaş bu oyunları birebir yaşıyor. Açıklamalara, indirim gibi gösterilen yeni uygulamalara, kimse inanmıyor. Öfkeli vatandaştan, hergün binlerce mesaj yağıyor.

İDO YÖNETİCİLERİNE TAVSİYE
Fiyat oyunlarınızı saklayacak şekilde, tam sayfa röportajlarınızı yazacak gazetelere demeç vererek ya da ilanlarla yaptıklarınızı örtemez, tepkileri azaltamazsınız. Hele halkın yanındaki TAKVİM'i susturamazsınız. CEO'nuzun röportajında dediği gibi, ama gerçek manada 'geri adım' atana kadar biz yaptığınız fiyat oyunlarını açığa çıkarmaya devam edeceğiz. 'Daha çok para kazanmak' üzerine kurduğunuz ve halkın cüzdanına göz diktiğiniz sistemi bir an önce durdurun. Halkın sesine kulak verin. Fiyat oyunlarıyla kimseyi kandırmaya çalışmayın. 'Esnek' ve 'dinamik' gibi süslü kelimelerle sadece kasanızı doldurmaya yönelik uygulamalardan vazgeçin. Böylece İDO yine halka hizmet eden bir kuruluş olsun.

GERÇEK RAKAMLARDA
İDO' nun fahiş fiyat politikalarını savunmak için söylenen, 'Şirket daha önce belediye tarafından sübvanse ediliyordu, o yüzden fiyatları düşüktü' sözleri de gerçeği yansıtmıyor. İDO özelleştirmeden önce İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin en çok kâr eden kuruluşlarındandı. İDO özelleştirilmeden önce 2010'da 370 milyon TL gelir elde etti. Yıllık kârı ise 71 milyon lira oldu. Vergi öncesi kârı ise 126 milyon lirayı buluyordu. İDO neredeyse cirosunun 2 katına özelleşmiş durumda.

TOPBAŞ DEVREDE
İDO için gelen tepkilere İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, sessiz kalmadı; "Şikayetler var değerlendirme yapacağız" dedi. Kadir Topbaş, İDO'yu özelleştirdiklerini hatırlatarak, "Vatandaşlarımızın zaman zaman mağdur olduğu şeklinde bize bilgiler gelmekte. Bunu masaya yatırmak istiyoruz. İşletmeci kendine göre bir takım düzenlemeler yapıyor. Ama vatandaşımız tarafından da ciddi şikayetler var. Gerekirse firma yetkililerini de bu konuda uyaracağız" dedi. Bu arada İBB Genel Sekreteri Muzaffer Hacımustafaoğlu'nun da, İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy'u çağırıp, şikayetler konusunda yönetimi uyardığı öğrenildi.

TEKELİ KIRIYOR
İDO'daki uygulamalar üzerine deniz taşımacılığı yapabileceğini belirten Bursa Büyükşehir Belediyesi, taşımacılıkla ilgili ilk teklifini yaptı. Bursa'nın ulaşım şirketi Bursa Ulaşım Toplu Taşıma İşletmeciliği (BURULAŞ) tarafından, İstanbul'da deniz taşımacılığı yapan Dentur ve Turyol'a teklifler iletildi. BURULAŞ yetkilileri Dentur ve Turyol yöneticilerine Bursaİstanbul arası yapmayı planladıkları taşımacılık ile ilgili 3 farklı teklif sundu. 2 şirkete birlikte taşımacılık yapma, iskele kullanım ortaklığı ve gemi kiralama olmak üzere teklifler götürüldü. Tekliflerin verildiğini doğrulayan Turyol Başkanı Yunus Can, değerlendirme yaptıklarını söyledi.

SOSYAL MEDYA HABERİMİZİ KONUŞUYOR

İDO deniz seferleri tam soygun olmuş. Bursa civarına gidişler yüzde 100 zamlı. Hele de VIP odalar, Hilton fiyatına. Bu soyguna dur denmeli. (Erol Köse)

İDO' da saltanat sürüyor. Halk perişan mı? Yok canım, şaka yapıyorsunuz :) (Hakan Soysal)

İDO belirli tarihlerde, bazı fiyatlarını sabitlemiş. Bu kadar anlamsız uygulamadan sonra 'SUS PAYI' gibi! Allah razı olsun ya! Yazık, çok yazık.. (Nihat Buğra Ağaoğlu)

İDO hafta sonlarında pahalıya sattığı biletlere, 'talebi' gerekçe göstermiş. Yağmurlu havada da taksiler bunu isterse ne yapacağız? (Zafer Arapkirli)

Lütfen İDO'yu protesto edin. Avşa- Marmara Adası hattında, tek seçenek oldukları için, uçak fiyatına bilet satıyorlar. Bunu kullanıyorlar. (Balım Yavuz)

İDO demek, çile, işkence demek. Aldığın para zehir zıkkım olsun. Marmara Adası bileti 70 TL olur mu? (Balım Yavuz)

Altın borsası, döviz borsası veeee İDO borsası. 2 gün önce Avşa bileti 64 liraydı bugün 74 lira. Arabalı Erdek'e geçiş 500 lira. (Nilgün Avan)

İDO da havayolları gibi olmuş... Tarih yaklaştıkça bilet fiyatı artıyor. Artık programsız yaşamak neredeyse imkansız! (Ece Koçal)


Zeynel YAMAN