Teleferik kazası değil CHP ihmali: Seçim nedeniyle 14 günde bitirilmiş! CHP'li Mesut Kocagöz ile toplam 5 kişi tutuklandı! | Takvim.com.tr ifadesine ulaştı

Son dakika haberleri... Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, Antalya'daki teleferik kazasına ilişkin CHP'li Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz ile toplam 5 kişinin tutuklandığını duyurdu. 14 şüphelinden 8'i hakkında adli kontrol kararı verilirken, 1 kişi serbest bırakıldı. Takvim.com.tr tutuklanan CHP'li Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz'ün ifadesine ulaştı. Kocagöz, belgelere rağmen suçunu inkar ederken, teleferikte normalde iki ay süren yıllık bakımın seçim nedeniyle 14 günde yapıldığı ortaya çıktı. Teleferik sisteminde değiştirilmesi gereken hayati öneme sahip parçaların, seçim dolayısıyla temin edilip değiştirilmediği ve yıpranan parçalarla teleferiğin çalışmasına izin verildiği belirlendi. CHP'li belediyenin kazadaki ihmal zinciri bununla da sınırlı kalmadı. Bilirkişi heyeti, ağır bakımın kapsamının daraltıldığını, toplamda 2 haftalık sürede sınırlı bakım yapılarak tesisin işletmeye alındığını, değiştirilmesi teklif edilen taşıyıcı makaraların değişiminin iptal edildiği ve ertelendiğini tespit etti. Teknik ekibin, 156 kalem parçanın değişmesini teklif ettiği, ancak CHP Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan ANET A.Ş'nin sadece 19 parçayı değiştirmek ile yetindiği öğrenildi. İşte tüm detaylar...

Giriş Tarihi 14 Nisan 2024, 21:31 Güncelleme 15 Nisan 2024, 06:59
Teleferik kazası değil CHP ihmali: Seçim nedeniyle 14 günde bitirilmiş! CHP’li Mesut Kocagöz ile toplam 5 kişi tutuklandı! | Takvim.com.tr ifadesine ulaştı

İÇİNDEKİLER

Son dakika haberleri... Adalet Bakanı Yılmaz Tunç, Antalya'daki teleferik kazasına ilişkin 14 şüpheliden 5'inin tutuklandığını, 8'i için adli kontrol kararı verildiğini, 1 kişinin serbest bırakıldığını bildirdi.

CHP'li Mesut Kocagöz

CHP'Lİ BELEDİYE BAŞKANI TUTUKLANDI
Teleferik kazasında ihmalleri ortaya çıkan Tünektepe Teleferik Tesisi'nin CHP'li Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki Anet A.Ş.'nin önceki Yönetim Kurulu Başkanı Mesut Kocagöz (CHP Kepez Belediye Başkanı), Genel Müdür vekili Ahmet Buğra Samsunlu ve şirketin teleferikten sorumlu Makine Mühendisi Okan EROL, MEGA TOWER A.Ş isimli şirket yetkilisi Serdar Tezcan ve Tesis Amiri Serkan Yellice tutuklandı.

Teleferik kazasında ihmalleri bulunan Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki Anet A.Ş.'nin eski Yönetim Kurulu Başkanı CHP Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz ile toplam 5 kişi tutuklandı.

SEÇİM NEDENİYLE 14 GÜNDE YAPILDI
Faciada bile bile ölüme davetiye çıkartıldığı ortaya çıktı. Takvim'in ulaştığı bilgiye göre bakım yapan şirket yetkilisinin, eksikleri ve kazaya sebebiyet olan malzemelerin değişmesi gerektiğini ABB Anet A.Ş. yönetimine bildirdiği ortaya çıktı. Anet A.Ş. yetkililerinin "Şu an önümüz seçim" diyerek malzemeleri değiştirmediği iddiası ortaya atıldı. Normalde 2 ay süren yıllık bakımın seçim nedeniyle 14 günde yapıldığı öğrenildi.

TAKVİM.COM.TR KOCAGÖZ'ÜN İFADESİNE ULAŞTI
Takvim.com.tr, Antalya'daki teleferik kazasıyla ilgili tutuklanan Kepez Belediye Başkanı Mesut Kocagöz'ün ifadesine ulaştı.

Belgelere rağmen şuçunu inkar eden Kocagöz şu ifadeleri kullandı;

Ben bu husus daha önce da ifade verdim. Aynen tekrar ederim, ben hayatım kaybeden vatandaşımız için üzüntümü ve başsağlığı diliyorum. yaralılardan acil şifalar dilemekteyim, hali hazırda Kepez Belediye Başkanlığı yapmaktayım, 28 Kasım 2023 tarihinde belediye başkanlığına aday adaylığına başvuru yapmak amacıyla Anet Yönetim Kurumu başkanlığından ve genel müdürlüğünden istifa ettim, 2017 yılı Ağustos ayı Anet A.Ş Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdür olarak, 2018 yılı Kasım ayında söz konusu görevden ayrıldım, belediye başkanlığına aday gösterilmeyince 2019 yılı Mayıs ayı içerisinde yeniden Anet A.Ş. Genel müdür ve yönetim kurulu başkanlı olarak atandım, yaklaşık 6,5 yıl Teleferikle ilgili hiç bir sıkıntı yaşamadık, aynı zamanda yönetim kurulu üyeleri olarak teleferik konusunda herhangi bir sıkıntı olmaması için sürekli çalıştık, kazadan önce yapılan ağır bakım ve yıllık bakımlar ilgili hiç bir bilgim bulunmamaktadır. Teleferik benden önceki genel müdürü döneminde faaliyete alınmıştı, benim herhangi bir sorumluluğum var ise benim haricimde sorumluluğa gidilebilecek 4 kişi daha bulunmaktadır, tek sorumlu benmişim gibi gösterildi, ben bilgi alınacak diye adliyeye gelmiştim, böyle bir taleple karşılaşacağımı düşünmüyordum. Ön bilirkişi raporunun da civatalarla ilgili hususlar yazmaktadır, ayrıca bilirkişi raporunun hatalı olduğunu da söylemek isterim, söz konusu teleferikle ilgili bakımlar ve civatalar, direklerin bakımı ve buna benzer tadilat onarımın yapıldığına dair bilgi ve belgelerin avukatım birazdan sunacaktır, benim istifa dilekçem, evrak sıra numaram, hepsi dosyada kayıtlıdır, büyükşehir belediye başkanı tarafından Anet A.Ş'de eksilen I kişilik kontenjan geç bildirildiği için ticaret sicilimden tasdiklenmesi de 2024 yılının şubat ayını bulmaktadır, benim görev yaptığım süre zarfında rutin bakımlar ile ağır bakımların eksiksiz yapıldığı, Anet A.Ş. Yönetim kurumuna Mega Tower isimli şirket tarafından sunulmaktadır. raporlar düzenli olarak çift heyet tarafından kontrol edilmektedir, suçsuzum.

SERKAN YELLİCE'NİN İFADESİ
Ben bu husus da ifade verdim. Aynen tekrar ederim, vefat eden vatandaş için baş sağılığı dileklerimi iletiyorum, yaralılardan acil şifalar dilerim, savcılıkta verdiğim ifadeyi aynen tekrar ederim, aynısını huzurunuzda tekrar etmek istiyorum, ben Mega Tower isimli şirkette 2022 yılından itibaren otomasyon görevlisi olarak çalışmaktayım, ben açık öğretim lise mezunuyum, elektrik ve elektronik işlemleri yapmaktayım, Mega Tower olarak 24 kasım 2023 tarihinde yanlış hatırlamıyorsam 159 kalem tünektepe teleferiğine ilişkin bakım onarım sürecine dair işlemlerimize ilişkin önerimizi sunduk, biz bu dosyayı şirket olarak her yıl sunmaktayız, yaklaşık 100-200 kalem arası bakım onarım işini kendi patronuma sunarım, ben 2015 yılında bu yana teleferik işlerinde çalışırım, direklerdeki torklama işlemi normalde her yıl yapılmaz, direklerin makara işlemleri her yıl rutin olarak değiştirilmez, direkteki makaraların lastikleri her yıl düzenli olarak değiştirilmez ancak biz şirket olarak bu hususları düzenli yapmak amacıyla her yıl teklif olarak sunarız.

Benim çalıştığım Mega Tower şirketi ile Anet A.Ş. Anlaşırsa teklif dahilindeki bakım onarım işlemi başlar, riskli yerler önceliklidir, bilirkişi raporunu kesinlikle kabul etmiyorum, daha yetkili bilirkişilerce rapor alınmasını istiyorum, seçimlerin olması dolayısıyla bizim sunduğumuz 159 kalem işten 19 kalemi yapıldı, seçimler olmasaydı, 159 kalemin hepsinin yapılıp yapılmayacağını bilmiyorum, Mega Tower isimli şirketin söz konusu bakım onarıma ilişkin çalışmayı Anet A.Ş. Yönetim kuruluna sunmuştur. 159 kalem içerisinde yerine getirilmeyen eksiklikler seçimlerden sonra tamamlanacaktı, benim savcılık ifademde belirtmiş olduğum eksiklikler bunlardır, eğer tüm kalemleri yapmış olsaydık bu kaza tekrar meydana gelebilirdi, ağır bakımlar şirketimiz tarafından en az yoğunlulukta dönem olan yılın şubat ve nisan aylarında yapılmaktadır, şirketimiz benim de görev aldığım yaklaşık 2017 ve 2021 yılı arası ve 2022 yılından bu seneye kadar eksiksiz olarak ağır bakımlar yapılmıştır, bu senede yine ağır bakım yapılacaktı ancak benim düşünceme göre mart ayında yerel seçimler olduğu için her sene rutin yapılan ağır bakım işlemleri bölünerek yapılacağına kanaat getirdim ancak bana kesinlikle bu yönde bir bilgi verilmedi ancak şunu da ilave etmek isterim her sene aynı bakımı yapmıyoruz.

Yaptığımız bakımlar arasında değişiklikler söz konusu olabilmektedir. Okan Erol bana teleferiğin bakıma gireceğini 19 Şubatta kapatılacağını 5 Mart'ta da açılacağını söyledi. Sanırım Okan Erol'a da bu direktifi Ahmet Buğra Samsunlu vermiştir, eksiklikler giderilmeden tesisin açılması emrini veren kişi Ahmet Buğra Samsunlu'dur. Şirketlerin yönetim kurulu başkanlarını bilmiyorum, benim bilgim bundan ibarettir. Benim normalde yüksekte çalışma ve kurtarma belgem vardır fakat yaklaşık 3 ay önce süresi dolmuştu, Mega Tower isimli şirketim tarafından bu belgemizin yenilenmesi gerekiyordu, her yıl bu belgemiz yenilenir, bazen 1-2 gün süre aksaması olabilir. Ancak bu dönem 3 ay kadar bir gecikme oldu, her ne kadar emniyet beyanımda tesisin eksik ve yapılması gereken değiştirilmesi gereken tüm alet ve edavatların listesini kurumlara sundum bazıları yapılmadı. Anet A.Ş. Bu masrafları karşılamadığı için talebim yerine getirilmedi. Şekliden bir beyanda bulunmuş isem de uzun süredir uyumadım. Bu ifadeleri ne şekilde verdiğimi dahi hatırlamıyorum.



KAZA DEĞİL CHP İHMALİ
Antalya'nın Konyaaltı ilçesinde 1 kişinin hayatını kaybettiği, 7 kişinin de yaralandığı teleferik kazasında CHP'li Antalya Büyükşehir Belediyesi'nin ihmaller zinciri pes dedirtti.

TAŞICIYI MAKARALARIN DEĞİŞİMİ İPTAL EDİLDİ
Teleferik kazasının Bilirkişi heyeti, ağır bakımın kapsamının daraltıldığını, toplamda 2 haftalık sürede sınırlı bakım yapılarak tesisin işletmeye alındığını, değiştirilmesi teklif edilen taşıyıcı makaraların değişiminin iptal edildiği ve ertelendiğini tespit etti.



TELEFERİK KAZASI DEĞİL CHP İHMALİ
Teknik ekibin, 156 kalem parçanın değişmesini teklif ettiği, CHP Antalya Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan ANET A.Ş'nin sadece 19 parçayı değiştirmek ile yetindiği tespit edildi.



ANTALYA'DAKİ TELEFERİK KAZASIYLA İLGİLİ BİLİRKİŞİ ÖN RAPORU
Antalya Cumhuriyet Başsavcılığı'nın yürüttüğü soruşturmaya yönelik hazırlanan ön raporda, Antalya İl Özel İdaresi'nin uhdesindeki teleferik tesisin 2016 yılında Antalya Büyükşehir Belediyesi yönetimine geçtiği belirtildi.

Eksik Somun olan direk tabanı

Mekanik açıdan değerlendirmeye yer verilen raporda, şunlar kaydedildi:

"Tesisin işletmeye alındığı tarihten bugüne kadar 7 yıl sürenin geçmiş olduğu anlaşılmıştır. 12 Nisan saat 17.20 sularında 5 nolu teleferik direğinin flanş bağlantılarını sağlayan cıvataların koptuğu, sebebinin ise direk üzerindeki kabin taşıyıcı halat sisteminin üzerinden geçtiği makaralardaki nedeni anlaşılamayan deformasyonlardan dolayı makaranın metal aksamına sıkışması sonucu sistemin hareket yükünden dolayı meydana gelen kuvvetli çekme yüküne dayanamayıp direk üzerindeki flanşların bağlı olduğu cıvataların koptuğu tespit edilmiştir. Kopma sonucu direğin üst bölümünün çekme kuvveti sonucu kabinin alt kısmına çarparak çelik konstrüksiyonu koparttığı dolayısıyla kabin içerisindeki insanların aşağıya düştüğü keşif esnasındaki incelemelerimizden anlaşılmıştır."

5 nolu direğin toplam 7 flanştan ve toplam 10 parça boru direkten oluştuğu, alttan üçayakla yükseldiği, üstteki yedinci flanşta üçayağın birleşerek tek sütun olarak devam ettiği tespit edilen raporda, flanş bağlantılarını oluşturan cıvataların yerlere saçıldığı ve deforme olduklarının tespit edildiği, cıvatalardaki deformasyonun çekme-kesmeye bağlı olduğunun anlaşıldığına işaret edildi.

Deforme olmuş Teleferik Kule Makarası

Direği oluşturan parçaları birleştiren flanşlarda deformasyon görülmediği aktarılan raporda, devrilmiş direğin yanına gidildiğinde taşıyıcı-çekici halatları tutan makaralardan birisinin halatın etkisiyle deforme olduğu, halatın makaranın içerisine girdiğinin (sıyırdığı) tespit edildiği belirtildi.

Olaya sebep olan faktörlerin iki grupta incelendiği vurgulanan raporda, devrilmiş olan direğin çekici ya da taşıyıcı halatların makara içerisine sıkışması ile kesici anahtarın (switch) görevini yapamaması sonucu halatın çekmeye bağlı olarak direğe moment uyguladığı ve direğin alttan ikinci katındaki flanşların cıvatalarının kopması ile birlikte direğin devrildiği kaydedildi.

Devrilmiş olan Direk üst kısmı

Devrilmiş olan direğin devrilme aşamasında makaranın arasına halatın girmesiyle makaranın deforme olduğu dolayısıyla halatın sıkışması ile değil cıvataların yükü taşıyamayıp kopması yüzünden direğin devrilmiş olduğu tespitine yer verilen raporda, şu ifadeler yer aldı:

"2017 yılından itibaren tesise ait iş emri formlarının günlük tutulduğu 2024 yılına ait ocak, şubat ve mart aylarına ait iş emri form belgelerinde yapılan işlemler görülmüştür. Ancak direklere ait cıvataların torkunda boşluk olup olmadığının kontrolü, cıvataların korozyona uğrayıp uğramadığının tespiti ve kontrolü, malzeme yorulmasının dikkate alınarak belli zaman aralıklarında cıvata, rondela, rulman vs. gibi makine elemanlarının değişimlerinin yapılmadığı tespit edildi. Tesiste bulunan dokuz adet teleferik direklerinin üzerindeki traverslerde çalışan lastikli makara gruplarının hangi periyotlarda değiştirildiğine dair tutanak ve kontrol formlarının bulunmadığı görülmüştür."

Devrilmiş olan kulenin zeminde sağlam kalan kısmı

Raporda, 19 Nisan 2017'de Makine Mühendisleri Odası Bursa Şubesi tarafından İnsan Taşımak için tasarlanan Halatlı Taşıma Tesisi İşletme Teknik Ruhsatı Kontrol Raporu verildiği dosya incelemesinde uygunluk ruhsatı raporu verildiği görüldüğü kaydedildi.

Deforme olmuş Teleferik Kule Makarası

Teleferik sisteminde her direğinde halat taşıyıcı makaralarında meydana gelebilecek lastik hasarlarında tüm sistemin enerjisi kesip frenleyen tertibatı sağlayan koruma elemanı 2 adet emniyet switch'inin bulunduğu belirtilen raporda, "Olay anında emniyet sviçlerinin (switch) bağlı olduğu direk üzerinde bulunan panoya gelen kumanda kablosunun direğin ilgili kısmının yerinden kurtularak devrilmesi ile koptuğu ve hareket enerjisini sağlayan devreleri kestiği, bu nedenle kabin taşıyıcı halat ile birlikte kabinlerin asılı kalmış oldukları görüldü." tespitine yer verildi.

İş sağlığı ve güvenliği açısından değerlendirme yapılan raporda, "Dosya içerisinde Anet AŞ'ye ait risk değerlendirme ekibi tarafından Kasım 2023'da 5x5 matris yöntemi ile hazırlanan risk değerlendirmesinin tesise uygun hazırlanmadığı ve ortam gözetimi esnasında tesisteki risklerin tespitinin tam yapılmadığı görülmüştür. Ancak risk değerlendirmesi içerisinde 31. maddede işletme geneli alanda paratonerlerin mevcut olmadığı tespiti yapılmış ve raporlanmıştır." bilgisi yer aldı.



BAKIM PERSONELİNDEN BAZILARININ MESLEKİ YETERLİLİK BELGESİ YOKMUŞ
Bilirkişi raporunda, "Risk değerlendirmesi içerisinde yer alan mesleki yeterlilik belgesine ithafen işletmeye belgelerin teslim edilmesi istenmesine karşılık dosya içerisinde bakım personelinden bazılarının mesleki yeterlilik belgelerinin bulunmadığı görülmüştür." ifadesi kullanıldı.

Raporda, Anet AŞ ve Megatower AŞ ile yapılan tesisin bakım ve işletme sözleşmesi incelendiği ve sözleşmede birçok bakım işinin Megatower firmasına Anet AŞ tarafından yapılması için verildiği kaydedildi.



Sözleşme içeriğinde maddeler halinde yapılacak işlerin listelendiği belirtilen raporda, şöyle denildi:

"Liste içeriği incelendiğinde K- bendinde direk bağlantı elemanları kontrolleri, eksikliklerin giderilerek uygun sıkılıkların sağlanması kontrolü, direklerdeki bileşenlere ait (platform, merdiven, boyunduruk) durum tespitlerinin yapılması ve uygunluklarının kontrolü, direk ankıraj cıvatalarının torklanması işleri Anet AŞ tarafından Megatower AŞ firmasına yaptırılmak üzere verilmiştir. Ancak Anet AŞ firmasında çalışan kontrol ve kesin kabul mühendislerinin kesin kabulleri ve kontrolleri nasıl yaptıklarına ilişkin herhangi bir evraka dosyalarda rastlanmamıştır. Megatower ve Anet AŞ firmalarının tehlike sınıflarına uygun iş güvenliği uzmanı ve işyeri hekimi atamaları İSG katip programı üzerinden yapıldığı görülmüş olup, MegaTower çalışanlarının iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri, kişisel koruyucu donanım tespit tutanakları, iş sağlığı ve güvenliği işyeri çalışma talimatnameleri güncel olmasına karşılık güncel Acil Durum Planları ile Risk Değerlendirmesine rastlanmamıştır. Ancak Megatower AŞ'nin iş güvenliği uzmanının 14 Eylül 2023'te iş güvenliği tespit ve öneri defterine risk değerlendirmesinin MegaTower AŞ'ye teslim edildiğine dair tespiti görülmüştür."

Raporda, Anet AŞ'ye ait iş sağlığı ve güvenliği dosyası içerisinde 07 Temmuz 2022'de Antalya Çalışma İş Kurumu İl Müdürlüğüne onaylatılmış tespit öneri defteri bulunmasına karşılık içeriğinde herhangi bir bilgi ve tespit olmadığının görüldüğü belirtildi.Öte yandan bilirkişi ön raporunda, kaza bölgesinde bulunan kopmuş cıvatalar ve somunların fotoğraflarına da yer verildi.

TAKVİM UYGULAMASINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYIN