Tesettür ve modası

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 22 Aralık 2012 Güncelleme 22 Aralık 2012, 01:31
Tesettür ve modası

İÇİNDEKİLER

13 Aralık 2012 Perşembe günü Âlâ Dergisi Genel Yayın Yönetmeni Ebru Büyükdağ ve yazar Emine Şenlikoğlu ile birlikte Mehmet Ali Birand'ın, kendisi gibi ünlü olan 32. Gün isimli programına konuk oldum.
Konu Tesettür (Örtünme ) ve Modası idi.
Mehmet Ali Bey'in, tesettürlü bir çalışanın Kanal D'nin imajına zarar verebileceği şeklindeki basına yansıyan görüşleri ardından, Tesettürü ve modasını program yapmasını, bir hatanın telafisi olarak mı görmeli, yoksa gelişen İslâmî renkli muhafazakâr gücün etkisi olarak mı yorumlamalı, doğrusu kestiremiyorum.
Programda, bize karşı demokrat kimliğini koruyan M. Ali Bey'in, yönlendirici moderatörlüğü ile konuyu magazinsel boyuta indirgemeye çalıştığını, ama girişimlerini önleyerek gerekli bilgileri sunduğumuzu söyleyebilirim. Bu yazımızda, söylediklerimizi yazıya dökerek okuyucularımızla paylaşmak ve böylece sıkça sorulan "Müslüman Kadın Giysisi Nasıl Olmalıdır?" şeklinde ki soruya da cevap vermek istiyorum.

İslâmî ölçülere uygun kadın giyimi olarak tanımlayabileceğimiz Tesettür, Müslümanlar için îman, ibâdet, ahlâk, sağlık ve estetik mevzudur.
İMAN:
Allah, yarattığı insanların rûhları, malları ve toplumsal hayatları yanı sıra bedenleri üzerinde de egemen olan biricik Rab'dir. Tesettür, Rabbimiz'in bedenimiz üzerindeki Rabliğini fiilen tanıma olarak îman konusudur.

İBADET
: Yaratılış gayemiz olan ibâdet, Allah'ın ve Peygamberi Hz. Muhammed'in emirleri ve yasaklarına itâat emektir. Giysi ile ilgili İslâmî emirler ve yasaklar, Kur'ân'la bildirilen ve Hz. Muhammed tarafından açıklanan ilâhi yasalar olduğu için, bu yasaların gereğini yapmak da ibâdettir. Bu sebeple Tesettür biz Müslümanlar için ibadettir.

AHLAK:
Tesettür, cinsel içgüdüleri aklın ve ilâhi kuralların denetimine almaktır/aldırmaktır. İnancımızı yansıtmak ve kültürel tercihlerimizi açıklamaktır. Toplumsal ilişkileri cinsellik üzerinden değil kişilik üzerinden kurmaktır/kurdurmaktır. İslâmî düzenin ana kurumu ve toplumsal hayatın çekirdeği kılınan aile hayatına yönlendirmektir. Ahzab sûresinin 59.ayeti tesettürün ahlâkî boyutuna şöylece işaret etmektedir:
"Ey Peygamberim! Eşlerine, kızlarına ve müminlerin kadılarına söyle/emret. Vücutlarını kuşatıcı giysilerini baştan aşağı sarkıtarak örtünsünler. Böylesi örtünmeleri (ahlâki çizgide yaşayan erdemli kadınlar olarak) tanınmalarına (bakışla, sözle ve elle) incitilmemelerine daha uygundur.
Allah çokça bağışlayan ve pek çok merhamet edendir."

SAĞLIK:
Tesettür, insanı, fiziki etkilerden ve cinsel bakışlara odak olmaktan koruyan sığınaktır.

ESTETİK:
Tesettür koruyucu örtü olma niteliği yanında estetiği sağlayan/sağlaması gereken giyim şeklidir. Tesettürle estetiğin sağlanması Rabbimizin buyruğudur:
"Ey Ademoğulları! Size açığa vuramayacağınız ön ve arkanızı örtmeniz ve güzellik nesnesi edinmeniz için katımızdan nimet olarak giysi maddeleri ve onları kullanma bilgisi verdik. Ama (örtünme emrimizi uygulamayı da içine alan) kulluk bilinci ve yaşamı olan Takva örtüsü daha hayırlıdır. İşte bu da, insan oğlunun öğüt alabileceği âyetlerden biridir." (A'râf 26)


YARIN: Tesettür, özgün kimlik inşasıdır