Tarihi 2 Ağustos 2014

Bankacılıkta engeller kalkıyor

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'nu (BDDK) attığı adım için kutluyorum. Artık engelli vatandaşlarımızın bankacılık hizmetleri alırken yaşadıkları zorluklar ortadan kalkacak. BDDK binlerce engelliyi ilgilendiren çok önemli bir yönetmelik üzerinde çalışıyor. BDDK'nın taslağını açıkladığı "Bankacılık Hizmetlerine Erişebilirliği'ne" dair yönetmeliğin kısa zaman diliminde uygulamaya geçmesi bekleniyor. Bu yönetmeliğin amacı bankacılık hizmetlerinin engelli müşterilerin erişim ve kullanımına uygun hale getirilmesine ilişkin usul ve esasları düzenliyor. Yönetmeliğin amacı, bankalar, hizmetlerini ve ürünlerini planlarken, engelli müşterilerin kullanımına ilişkin gereksinimlerini dikkate almak zorunda olacak.
Henüz taslak aşamasında olan yönetmelik önümüzde günlerde yürürlüğe girecek. Yönetmelik Banka ve Kredi Kartları, ATM Cihazları ve POS Cihazları, İnternet Bankacılığı ve Çağrı Merkezleri olmak üzere üç ana başlıktan oluşuyor.

BANKA VE KREDİ KARTLARI

Engelli müşteriler için engel durumuna ilişkin bilgi, müşterinin talebi halinde kartta tutulacak. Engel çeşidine göre ATM ve POS cihazlarının kullanımını kolaylaştırıcı yardımcı işlevleri, otomatik olarak aktif hale getirilecek. Kartlar, görme engelli müşterinin doğru yönü ayırt edebileceği şekilde tasarlanacak. Kartın üzerinde kabartma olarak, diğer kartlardan ayırt edilmesini sağlayacak sembol bulunacak.

ATM CİHAZLARI

ATM ekranları için ışık, karanlık gibi faktörler neticesinde görüntünün kalitesinin düşmesi ve görünmez olmasını önlemeye yönelik olarak gerekli olan asgari ekran özellikleri uygun şekilde seçilecek. ATM kontrol tuşları telefon standardına uygun şekilde konumlandırılacak. Engelli müşterilerin ATM'yi kullanırken, vereceği ya da ATM'den alacağı kişisel veya kritik bilgilerinin gizliliğini sağlayacak tedbirlerin alınması zorunlu hale gelecek. Her bölgede ATM cihazlarından en az bir tanesinin ortopedik engelli müşterilerin kullanımına uygun olması sağlanacak. Ortopedik engelli müşterilerin kullanımına uygun olan ATM'ler kurulacak.

İNTERNET BANKACILIĞI
Çok katlı şubelerde, engelli müşterilere giriş katında veya bina erişilebilirlik standartlarına uygunsa, hizmetin verileceği kata ulaşım sağlanarak, hizmet verilecek.
Görme engelli müşteriler, bankacılık hizmetlerine ilişkin sözleşmelerle ilgili bilgi edinme ve inceleme haklarını kullanmaları akabinde sözleşmeye imza atabilecek. Banka, şube personelini işaret dili öğrenmesi konusunda teşvik edecek. İnternet bankacılığı ve çağrı merkezleri işitme ve görme engellilere hizmet verecek şekilde tasarlanacak.