3 ada 1 İstanbul

Erdoğan, merakla beklenen 'Çılgın Proje'yi açıkladı. Marmara ile Karadeniz, İstanbul'un batısında açılacak 50 km.'lik kanalla buluşacak. Şehir hem 2. boğazına hem 2 yarım adanın çevrelediği yeni adasına kavuşacak

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 28 Nisan 2011 Güncelleme 28 Nisan 2011, 11:16
3 ada 1 İstanbul

İÇİNDEKİLER

Tahmin fırtınaları estiren, son yıllların en "gizemli" projesi, nihayet ortaya çıktı. İstanbul Kongre Merkezi'nde İstanbullular'ın karşısına çıkan Başbakan Tayyip Erdoğan, "Kanalİstanbul" adı verilen "Çılgın Proje"yi ayrıntılarıyla açıkladı. Sözlerinin başında, Alparslan, Osman Gazi, Fatih Sultan Mehmet, Mimar Sinan ve Atatürk gibi "hayalleri gerçeğe dönüştüren" isimleri sıralayan Erdoğan, "Bütün büyük adımlar bir hayalle başlamıştır" dedi ve şu bilgileri verdi:

İKİ DENİZ GEÇEN ŞEHİR
İstanbul, içinden iki deniz geçen bir şehre dönüşüyor.
Kentin batısında, Karadeniz'le Marmara'yı birleştirecek 40-50 kilometrelik bir kanal açılacak. Böylece Avrupa yakasında bir ada oluşacak. Kente de yeni bir Boğaz kazandırılmış olacak.
Proje; enerji, ulaştırma, bayındırlık, tarım, eğitim, istihdam, şehircilik, konut, kültür, turizm, en önemlisi çevre projesi.
Her türlü haksızlığı önlemek adına, projenin tam olarak yeri ve maliyeti konusunu gizli tutmaya devam edeceğiz.
Tanker ve gemi trafiği bu kanala kaydırılacak. Günde 130 ila 160 arasında geminin geçmesini hedefliyoruz. Trafik hızlanacak.
Doğal hayatın yanı sıra, Boğaz'daki tarihi eserler ile çevrede yaşayan 2 milyon kadar insan korunmuş olacak.
Boğaz, tarihin ve geleceğin içi içe yaşanacağı, su sporlarının yapılacağı bir tabiat harikası olarak eski günlere dönecek.

TÜRKİYE HAK EDİYOR
Kanal suyu durgun olmayacak. Akıntı nedeniyle, bir kirlilik oluşmayacak. İstanbul'un yer altı ve üstü kaynaklarına zarar vermeyecek. İstanbul'da bir su sorununa asla sebep olmayacak.
Kanal üzerine inşa edilecek köprülerle kara ve demir yolu ulaşımı kesintisiz sağlanacak. Üçüncü köprünün bağlantı yolları da bu kanalın üzerinden geçecek.
İstanbul'un en büyük havalimanını bu bölgede gerçekleştireceğiz.
Mümkün olduğunca meskun mahallere girmemeye gayret edeceğiz. Zorlandığımız yerlerde de mağduriyete fırsat vermeyeceğiz.
Biz bugün Panama, Süveyş, Corinth kanalıyla kıyas dahi kabul etmeyecek yüzyılın en büyük projelerinden biri için kolları sıvıyoruz. Proje tamamiyle milli kaynaklardan karşılanacak.
Türkiye 2023'e böyle muhteşem bir projeyle girmeyi fazlasıyla hak ediyor.

NÜFUS ARTACAK
İSKİ eski Genel Müdürü Ergün Göknel, projenin nüfusa etki edeceğini söyledi. Ergün Göknel, şöyle devam etti: "Bu projeyle İstanbul'da 2030'da nüfus 50 milyon olur. Hiçbir şehir böyle bir yoğunluğu kaldıramaz

KOLAY ULAŞIM
Şehir Planlamacıları Odası İstanbul Şube Başkanı Tayfun Kahraman, projenin İstanbul trafiğini rahatlatacağını söyledi. Kahraman, "Boğaz'ın transit trafiğe kapanması önemli. Proje İstanbul'un
ulaşımını rahatlatacak" diye konuştu.



SİLİVRİ KAZANDI
Başbakan Erdoğan "Çılgın Proje"yi açıkladıktan sonra gözler bölgeye çevrildi. Konuyla ilgili açıklama yapan İstanbul Emlak Komisyoncuları Odası Başkan Yardımcısı Nizamettin Aşa, "Silivri'de fiyatlar ikiye katlandı. Böyle bir şey mümkün değil. Bu yükseliş sağlıklı değil. Vatandaş arsa ya da konut alırken dikkat etsin" dedi.

MONTRÖ NE OLACAK?
Çılgın Proje, boğazlardan geçişi düzenleyen Montrö Boğazlar Anlaşması'nı da gündeme getirdi. TÜRKSAM Başkan Yardımcısı Doç. Dr. Celalettin Yavuz, kanal için Montrö'de imzası olan 22 ülkenin onayının alınması gerektiğini söyledi. Prof. Dr. Yaşar Gürbüz ise Montrö Antlaşması'nın sadece boğazları ilgilendirdiğini söyledi. Gürbüz, "Bu kanal Türkiye'nin kendi topraklarında olan bir projedir. Bu nedenle Montrö'yü ilgilendirmez" dedi.

20 MİLYAR EURO HARCANACAK
Kanalİstanbul, sayısal özellikleriyle de rekora aday olacak:

KAPASiTE
Kanalın derinliği 25, genişliği 145, taban genişliği 120 metre, uzunluğu ise 45-50 kilometre olacak. Piyasadaki en büyük gemiler, kanaldan geçebilecek. Kapasite de 300 bin dwt olacak.

HEDEF 2023
Etüt çalışması 2 yıl sürecek. Projenin,2023'e kadar bitirilmesi planlanıyor.

ROTA KANAL
Maliyet konusunda kesin rakam yok. Ancak uzmanların ortak kanaatine göre 20 milyar euro harcanacak. Şu an Boğaz'dan geçen gemilerin bekleme maliyeti yıllık 1.4 milyar dolar. Kanalla birlikte bu maliyet de ortadan kalkacak. Ayrıca 2 milyon insan tanker kazası tehdidinden de kurtulacak.

YENi HARiTA
İstanbul'dan iki deniz geçecek. Yani İstanbul'da iki yarım ada, bir ada olacak. 3. Köprü'nün bağlantı yolları da kanalın üzerinden geçecek.

HAFRiYAT
Proje teknik olarak da bir rekor kıracak. Uzmanlara göre "Çılgın Proje"den 2 milyar metreküp hafriyat çıkartılacak. Çıkartılan hafriyat, büyük bir havalimanı ve liman yapımında kullanılacak. Kullanılmayan molozlar da madenlere gönderilecek.

İNTERNETSİZ BİLGİSAYAR KULLANILDI
Projeyle ilgili talimat, 1 yıl önce Başbakan Erdoğan tarafından İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş'a verildi. Topbaş da İstanbul Metropolitan Planlama Ve Kentsel Tasarım Merkezi Başkanı İbrahim Baz'a talimat verdi. Baz, bir yıldan fazla bir süredir çalışmayı büyük bir gizlilik içinde yürüttü. Uzmanlar, haritaları internet bağlantısız bilgisayarlarda hazırladı. Dev harita tüm ekip tarafından detaylı bir şekilde incelenip tartışıldı ve ardından Başbakan'a sunuldu.

TWİTTER CIVILDADI
Proje Twitter'da dünya genelinde en çok konuşulan 10 konu arasına girdi. Bakan Egemen Bağış, "Başka sürprizler yolda" derken, Melih Gökçek, "Ankara için çılgın bir projem var" diye yazdı. Nazlı Ilıcak, "CHP: Montrö'yü deldirmeyiz. CHP: İstanbul'u böldürmeyiz" esprisini yaparken, Birol Güven de "Yaşasın, bu ikinci Reina demek" dedi.

KANUNİ DÜŞÜNMÜŞTÜ
Başbakan Erdoğan tarafından açıklanan proje yüzyıllar önce de denenmek istendi. Osmanlı, Karadeniz'i Marmara ile birleştirmeye 7 kez teşebbüs etti. Prof. Said Öztürk, "Kanalİstanbul" benzeri projeleri şöyle anlattı: "Kanuni Sultan Süleyman döneminde Sakarya Nehri ile İzmit Körfezi'nin birleştirilmesi için kanal kazıldı. İlk defa Kanuni tarafından ele alınan projenin fizibilite çalışmaları Mimar Sinan tarafından yapıldı. Mimar Sinan, Sapanca'dan İzmit Körfezi'ne kadar olan bölgenin tüm etüt planlarını çıkardı. Ancak tarihi proje hayata geçirilemedi. Söz konusu projeyle ilgili III. Murat, IV. Mehmet, I. Mahmut ve II. Mustafa dönemlerinde de deneme yapıldı ama başarılı olunamadı. 'Çılgın Proje' 1999 yılında Sakarya Valiliği tarafından da ele alındı. Valiliğin isteği üzerine Prof. Dr. Ağıralioğlu ile bir grup bilimadamı kanal üzerinde fizibilite raporu hazırladı. Ancak kanal projesi 17 Ağustos depremi nedeniyle gündemden kaldırıldı."

'ECEVİT'İN FİKRİYDİ'
CHP Genel Başkan Yardımcısı Emrehan Halıcı, 'Çılgın Proje'nin aslında Bülent Ecevit'e ait olduğunu ileri sürdü. Halıcı, "Bu Bülent Ecevit'in fikriydi. Sayın Ecevit konuyu 1994 yılında yakınlarına açmıştı. Bununla ilgili dökümanları araştıyorum. Başbakan'ın yeni olarak ortaya çıkardığı proje yeni bir fikir değil" dedi.

DÜNYA HAYRAN KALDI
Başbakan Tayyip Erdoğan'ın açıkladığı kanal projesi, dış basında da büyük yankı buldu. AFP, Reuters, AP ve Bloomberg haber ajansları kanal projesini "son dakika" olarak yayınladı. Washington Post, New York Times, Finantial Times ve BBC de çılgın projeye yer verdi.
Washington Post (ABD): Türkiye kendi Panama Kanalı'nı inşa edecek.
BBC (İngiltere): Boğaz en dar uluslararası ticari geçiş yolu. Projenin amacı deniz trafiğinin büyük kısmını Boğaz'dan almak.
Financial Times (İngiltere): Proje son derece kapsamlı ve etkileyici. Seçim projesi açıklanacaksa zaten bu kadar etkileyici olmalı.
Novosti (Rus Haber Sitesi): İstanbul bir Boğaz'a daha kavuşacak. Bunun Montrö Anlaşması kurallarına nasıl etki edeceği henüz belirsiz. Öte yandan Washington Post'un, "Türkiye kendi Panama Kanalı'nı kuruyor" diye yazdığı habere ilginç okur yorumları geldi.
İşte o mesajlar:
Yıllardır hayalini kurduğum devasa proje, İstanbul'da hayat bulacak. O projede çalışmak isterdim. (Greg)
İstanbul'a hiç gitmedim ama artık ilk fırsatta gitmeyi düşünüyorum. (Kevin)
50 kilometrelik bir boğaz. Hem de insan yapımı... (Lillian)
Rüyalar gerçek olabilir. Mühendislik harikası bir çalışma olabilir. (Karl)

YERKÜRENİN EN ÜNLÜ GEÇİTLERİ
KANALİstanbul, dünyadaki diğer kanalları da akıllara getirdi. İşte o kanallar:
Panama (77 km.): Orta Amerika'da yer alan kanal, 1914'te yapıldı. Kanal, Atlas ile Büyük Okyanusu birbirine bağladı.

Süveyş (163 km.): Temelleri Osmanlı İmparatorluğu tarafından atılan kanal, Akdeniz ile Kızıldeniz'i birbirine bağlıyor. Kanalla birlikte Baharat Yolu canlandırıldı.

St. Lawrence (3 bin 862 km.): 1959 yılında Kanada'da açıldı. St. Lawrence, denize açılacak gemilerin Montreal'den Ontario gölüne, oradan da Welland kanalı yoluyla Erie gölüne ulaşmasını sağlıyor.

Rhine (72 km.): Hollanda'da bulunan kanal, 1952 yılında hizmete açıldı.

Corinth (6.3 km.): Yunanistan'ın kuzeyini Mora Yarımadası'ndan ayıran kanal 1881- 1893 yılları arasında yapıldı. İnsan eliyle yapılan ilk kanal olarak da tarihe geçti.

Sault Ste. Marie Kanalı (1.9 km.): Kanada'da bulunan kanal, 1798'de yapıldı.