3. Havalimanı'nda dikkat çeken özellik

İstanbul Yeni Havalimanı'nda inşaat işlerinden önce başlatılan ve ilk günden beri devam eden kuş gözlem çalışmaları tüm hızıyla sürüyor. İGA Havalimanları Üst Yöneticisi Yusuf Akçayoğlu "Çalışmalar sayesinde uçuş hareketlerini en güvenilir şekilde yapabileceğiz. Uçuş riskini sıfıra indireceğiz" dedi.

Giriş Tarihi 07 Temmuz 2016, 00:00 Güncelleme 07 Temmuz 2016, 18:36
3. Havalimanı’nda dikkat çeken özellik

İÇİNDEKİLER

Dünyanın en çok kuş bilimcisi çalıştırılan kurumu olma özelliği taşıyan havalimanı, ilk günden beri veri toplama ve planlama çalışmalarının yapıldığı, kuş radar sistemi ile de desteklenen tek havalimanı olma özelliğini taşıyacak.

İstanbul Grand Airport (İGA) Havalimanları Üst Yöneticisi (CEO) Yusuf Akçayoğlu, İstanbul Yeni Havalimanı'nın ilk gününden itibaren çevre ve kuşlar konusunda yapılan çalışmaları anlattı.

Kuş göç yollarının uçuş güvenliğini etkilediği ve Üçüncü Havalimanı'nın bu yollar üzerinde bulunduğuna dair çok eleştiriler yapıldığını anımsatan Akçayoğlu, "Dünyada herhangi bir havalimanında daha yapım aşamasında, ortada hiçbir şey yokken kuş göçü ile ilgili böyle bir çalışma yapılmadı" dedi.

Türkiye'nin kuş göçü yolları üzerinde bulunmasının çok normal olduğunu dile getiren Akçayoğlu, öncelikle bölgedeki kuş hareketlerinin veri tabanını oluşturmak için harekete geçirdiklerini, havalimanı projesi kapsamında işe alınan ilk kişinin çevre direktörü olduğunu söyledi.

Akçayoğlu, kuç göçü, çevresel hareketler, endemik bitkiler gibi alanları takip eden çevre direktörlüğünü ilk günden beri görevde olduğunu kaydederek, environ ile detaylı çevresel ve sosyal etki değerlendirme çalışması için anlaşma yaptıklarını anlattı.

ÇSED RAPORU TAMAM
Yusuf Akçayoğlu bu çalışma sonucunda Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirme (ÇSED) Raporu'nun oluştuğunu, ÇSED kapsamında ilk kuş gözlem çalışmalarına Eylül 2013'te başladıklarını aktardı.

2014 yılı boyunca Türkiye'de ilk defa 12 kilometre genişliğinde bir bantı tarayacak şekilde 4 gözlem istasyonunda 4 ornitolog (kuş bilimci) tarafından detaylı kuş gözlem çalışmalarına başladıklarını aktaran Akçayoğlu, ellerinde 2,5 yıllık çok detaylı olarak toplanmış veriler bulunduğunu, bu alandan geçen kuşların cinsinin, çeşidinin tespit edildiğini anlattı.

Akçayoğlu, "İstanbul Yeni Havalimanı, daha inşaat çalışmaları başlamadan bu seviyede veri toplama ve planlama çalışmalarının yapıldığı, kuş radar sistemi ile de desteklenen tek havalimanı olma özelliğine sahip. Yaban Hayatı Yönetim Birimimizi kurduk. Bu birimi daha inşaat aşamasında kuran ilk ve tek havalimanıyız. İGA bünyesinde hâlihazırda 6 ornitolog tam zamanlı olarak Yaban Hayatı Yönetim Birimi'nde görev yapıyor" diye konuştu.

"ÇALIŞMALARIMIZ UÇUŞLARIN AKSAMAMASI İÇİN"
Akçayoğlu, İGA'nın çevre direktörlüğünün yurt dışında çok detaylı çalışma yaptığını, Avrupa, Amerika, Kanada gibi Türkiye'den daha fazla daha fazla uçuş hareketi olan ülkelerde araştırmalar sürdürdüğünü kaydederek, bunların hiçbirinde kuş göç yolları nedeniyle havalimanı kapatıldığını görmediklerini söyledi.

Bugüne kadar yapılan çalışmalar neticesinde raporların hazırlandığını dile getiren Akçayoğlu, bu konuda dünyadaki en gelişmiş teknolojileri incelediklerini bildirdi.

Akçayoğlu, "Nihayetinde dünya çapında en gelişmiş yazılımı ile topladığımız verileri otomatik olarak değerlendirme ve risk değerlendirme yapabilme kabiliyetine sahip kuş radar sistemimizi satın aldık. Bunun sayesinde uçuş hareketlerini en güvenilir şekilde yapabileceğimize inanıyoruz" dedi.