Zam tezgahı

Sebze ve meyvede üretici ile market fiyatı arasındaki fark dudak uçuklatıyor. Fiyat uçurumu giderek açılıyor, olan tüketiciye oluyor... Tarladan 44 kuruşa çıkan ıspanak, tezgahta 2.54 liraya satılıyor

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 03 Kasım 2014 Güncelleme 03 Kasım 2014, 01:39
Zam tezgahı

İÇİNDEKİLER

Tarla ürünlerinin fiyatı sofraya gelene kadar yüzde 481'e varan artış gösteriyor. Toptancı, aracı, perakendeci derken, 1 liralık ürün tezgaha 5 liraya çıkıyor. Yüksek kâr marjları, üretici-market fiyatları arasındaki makası giderek büyütüyor. Tüketici mağdur oluyor. Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, üreticimarket fiyat farkının bir türlü kapanmadığını söyledi. Bayraktar, "Üretici market fiyatları arasındaki makas açılıyor. Tüketiciye de üreticiye de yazık oluyor. Üreticinin 44 kuruşa sattığı ıspanak markette 2 lira 54 kuruş, 13 kuruşa sattığı maydanoz 70 kuruş, 50 kuruşa sattığı mandalina 2 lira 33 kuruş oluyorsa, bunda sorumluluğu üreticiye bağlamak yanlıştır" dedi.

ISPANAK İLK SIRADA
Ekim ayındaki, üretici ve market fiyatları arasındaki farkı incelediklerinde, üretici ve market arasındaki fiyat farkının en fazla yüzde 481.68 ile ıspanakta görüldüğüne dikkati çeken Bayraktar, şunları kaydetti: "Ispanaktan sonra fiyat farkı sırasıyla maydanozda yüzde 434.62, mandalinada yüzde 390.4, marulda yüzde 366.67'yi buluyor. Fiyat farkı salatalıkta yüzde 279.86, kuru incirde yüzde 279, lahanada yüzde 278.29, sivri biberde yüzde 264.92, karnabaharda yüzde 234.46, limonda yüzde 229.89, pırasada yüzde 221.20, kuru üzümde yüzde 212.22, havuçta yüzde 210.61, kuru fasulyede yüzde 209.28. Bu kadar fiyat farkı olmaz."

İSTANBUL'UN ŞAMPİYONU PARDESÜ
İstanbul Ticaret Odası (İTO), Ekim'de İstanbul'da perakende fiyatı en fazla artan harcama kalemlerini açıkladı. Buna göre, İTO'nun İstanbul Ücretliler Geçinme İndeksi'nde yer alan 242 ürünün 131'inin perakende fiyatı artarken, 31 ürünün fiyatı düştü. Ekim'de fiyatı en fazla artan ürün yüzde 51.64 ile kadın pardesüsü oldu. Fiyatı en çok artan ikinci ürün yüzde 41.04 ile kazak olurken, bunu yüzde 39.86 ile erkek eşofmanı izledi.