3 dakikada Asya'dan Avrupa'ya

153 yıllık rüya Marmaray, yarın hizmete açılıyor. Üsküdar'dan trene binen, Asya'dan Avrupa'ya 1.95 liraya 3 dakikada denizin altından geçecek

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 28 Ekim 2013 Güncelleme 28 Ekim 2013, 02:10
3 dakikada Asya’dan Avrupa’ya

İÇİNDEKİLER

1860 yılında Sultan Abdulhamid Han Boğaz'ı birleştirecek bir tüp geçit projesi yaptırmak istediğinde başlayan bu rüya, ancak 144 yıl sonra 2004'te Marmaray'ın temelinin atılmasıyla elle tutulur bir hal almıştı. 9 yılda tamamlanan Marmaray'ın yarın resmi açılışı yapılacak ve İstanbul 153 yıl sonra iki kıtayı birleştiren bu tüp geçide kavuşacak. Açılıştan önce Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ile 'asrın projesini' konuşmak üzere bir araya geliyoruz. Yenikapı'da bir müzeyi andıran istasyondaki buluşmada Bakan Yıldırım, heyecanını şu sözlerle aktarıyor: "Marmaray'ı İstanbul'un tarihini yeniden yazan bir proje olarak görüyoruz."

DÜNYADA BiR iLK
Bakan Yıldırım, Marmaray'ın denizin dibinde 62 metre derinlikte olduğu bilgisini veriyor ve ekliyor: Dünyada bu derinliğe yapılmış böyle bir proje yok. Bu rekoru yine biz kıracağız. Otomobillerin geçeceği Avrasya tüp geçidini 108 metre derinliğe yapıyoruz." Marmaray ile toplamda 13.6 kilometrelik bir mesafe gidiliyor. Bu da yaklaşık beklemelerle birlikte 16 dakika sürüyor. Kara tünelinde gidilen mesafe ise 12.2 kilometre. Bakan Yıldırım, denizin içindeki bölümün ise bin 400 metre olduğunu söylüyor. Bu süre ise sadece 3 dakika. Yani bir kıtadan bir kıtaya denizin 62 metre altında 3 dakikada geçmiş olacağız. Bakan Binali Yıldırım ile birlikte, Yenikapı istasyonundan trene binerek Üsküdar'a geçiyoruz. Daha önceki deneme sürüşlerinden sonraki ilk yolculuğu böylece yapmış oluyoruz. Yolculuğun tam ortasında treni durduran Bakan Yıldırım, buradaki emniyet çıkışlarını gösteriyor.

SiSTEM BÜTÜNLEŞiYOR
Marmaray projesinin en büyük özelliklerinden birisi de hem Anadolu yakasında hem de Avrupa yakasında tüm ulaşım sistemleriyle entegre hale gelmesi. Bakan Yıldırım, bu konuda şu bilgileri veriyor: "Anadolu yakasında Kartal- Kadıköy metrosuna binen bir kişi, rahatlıkla Marmaray sistemine geçiş yapabilecek. Yine Avrupa yakasında da Yenikapı'dan hem Hacıosman metrosuna hem de Bağcılar metrosuna geçişler mevcut. Ayrıca tramvayla ve banliyö treniyle de bağlantı bulunuyor. Günlük yolcu hedefi ise 1 milyon kişi."

DEPREMDE EN GÜVENLi YER
Herkesin aklına gelen 'güvenlik' ve 'deprem' konularında da bilgi veriyor Yıldırım. Sistem Kandilli Rasathanesi'nin uzmanlarınca incelenmiş ve en büyük şiddetteki bir depreme dayanıklı hale getirilmiş. Gerek su sızmasına gerek yıkılmaya karşı yüzde 100 güvenli. Hatta Yıldırım, "Bir deprem anında en güvenli yer Marmaray olacak" diyor.

TELEFONLAR ÇEKİYOR
Yolculuk sırasında cep telefonlarımızı rahatlıkla kullanabildiğimizi fark ediyoruz. Metro hatlarında cep telefonları çekmez iken, denizin 62 metre altında kullanılabiliyor. Bakan Yıldırım, üç operatörün de sistem içinde gerekli tedbiri aldığını ve iletişimin kesintisiz sürdüğünü belirtiyor.

13 MİLYON SAAT TASARRUF
Şehrin en büyük sorunu trafiğe çözüm olacak, çağdaş, modern ve en güvenilir ulaşım sistemi, 2015'te devreye girecek Avrasya ile birlikte İstanbul'un çehresini değiştirirken, zamandan ve yakıttan tasarrufla ekonomiye de katkı sağlayacak. Yılda sadece zamandan tasarruf 13 milyon saat...

BİLET FİYATLARI BELLİ OLDU
Projenin maliyeti 5.5 milyar lira. Bizi ilgilendiren bölümü ise bilet fiyatları. Yıldırım, bu konuda şunları söylüyor: Sadece Marmaray'ı kullanacak birisi tek geçiş için 1 lira 95 kuruş verecek. Eğer başka bir metro ya da tramvaydan geliyor ve bu sisteme giriyorsa o zaman ödeyeceği ek miktar 1 lira 45 kuruş olacak. Marmaray'dan başka bir sisteme geçildiğinde de yine 1 lira 45 kuruş ödenecek. İstanbul'daki ulaşım kartları burada da geçerli.