Ekrem Kızıltaş

EKREM KIZILTAŞ

Tarihi 4 Kasım 2017

Yerli otomobilin vakti...

Her şeyin bir vakti olduğu ve bundan önce ne yapılırsa yapılsın gerçekleştirmenin mümkün olmadığı söylenir. Şimdiye kadar çok uğraşılsa da yapılamayan Türkiye'nin yerli otomobilinin vakti de artık geldi...
Türkiye'nin 60, belki de 100 küsur yıllık hayalini gerçekleştirerek yerli otomobilimizi imal edecek ortak girişim grubunu Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan açıkladı: Anadolu Grubu (Isuzu), BMC, Kıraça Holding (Karsan Otomotiv), Turkcell ve Zorlu Holding (Vestel)...
Türkiye'nin yerli otomobilini yapacak babayiğitler arasında halen otomobil üretmekte olanlardan kimsenin bulunmaması, ilgi çekici. Ama aynı zamanda anlaşılabilir bir durum. Neden anlaşılabilir olduğunun şifreleri ise yakın tarihte yatıyor.
Yakın tarih, bir yandan kendi motorumuzu, uçağımızı, otomobilimizi, tankımızı... yapabilmek için cesurane girişimlerin, ama bir yandan da birilerinin bunların yapılmasını engelleyebilmek için yaptıkları hainane girişimlerin de tarihi.
Türkiye'nin motorunu yayabilmek için yola çıkan ve bir dizi engellemeye rağmen bunu başaran Erbakan Hoca'nın Gümüş Motor deneyimi sırasında yaşadıkları, olup bitenleri anlayabilme açısından ipuçları ile dolu.
Gümüş Motor, yerli motorun prototipini yapıp test için Sanayi Bakanlığı ve Odalar Birliği'nden gelen heyet huzuruna çıkardığında, ilk şok yaşanır. Avrupa muadili saatte 5.6 litre motorin harcarken, yerli motor 5.7 litre harcayınca, 'olmaz' der heyet:
'Üzerinde çalışın.' Sonraki testte yaşanan şok ise bambaşkadır. Çalışmalar sonucu yeni motorun tüketimi saatte 5.5 litreye indirilmiştir. Yani Avrupa muadilinden daha az yakmaktadır. Ancak heyet mensupları, Gümüş Motorun üretimi konusunda heyecanlı ve dahası istekli olmadıkları için, 'olmaz' derler: 'Çalışın ve tüketimi saatte 5.5'tan 5.6 litreye çıkarın'...
Birkaç ay daha çalışılıp bu da yapıldığında, satışa sunulan yerli motorlara karşı mücadeleyi yine sürdürür malum kafa mensupları. Önce durdurdukları ithalatı bazı oyunlarla tekrar başlatırlar ve yerli motorun daha ucuz fiyata düşürülen Avrupa motor karşısında rekabet şansını yok ederler...

​GEÇ OLDU, AMA GÜÇ OLMASIN...
Her şeye rağmen, Gümüş Motor'un Pancar Motor adıyla üretime devam ettiğini ve daha yakın bir zamana kadar Türkiye'nin ve komşu ülkelerin çoğunun 12 beygirlik su motoru ihtiyacını karşıladığını hatırlatalım. Yerli motorun üretilmesini engellemek isteyenlerin, içeride yapılabilecek hemen her şeyi de engellemeye çalıştıkları, bilinen bir gerçek.
Bu engelleme esas olarak batılı firmaları temsil eden özel sektör mensupları tarafından yapılıyordu.
Ancak sadece özel sektör ve onun yönlendirdiği bazı kurumlar değil, o dönemlerde devleti yönetenler de yerli üretim konusuna sıcak bakmıyor ve engelleyebilmek için üzerlerine düşeni yapıyorlardı.
80 milyonluk nüfusu ve gelişmişlik düzeyiyle, ülkemiz ve çevresi otomobil açısında muhteşem bir pazar. Türkiye'nin otomobil yapma konusunda geç kaldığı da, aşikar. Herhalde bu sebeple, Cumhurbaşkanımız son yıllarda yerli otomobilin yapılması gerektiğinin altını sıklıkla çiziyor ve işadamlarını bu konuda gerekeni yapmaları konusunda teşvik ediyordu.
Nihayet beklenen oldu ve ülkemiz insanının belki de otomobil icat edildiğinden beri hayalini kurduğu şeyin gerçekleşmesi için imzalar atıldı.
Devletin ve milletin ortak arzusu haline gelmiş ve mani olmak isteyenler de saf dışı edilmişti çünkü...
En geç 2019'da prototipinin tamamlanması ve 2021'de de ticari satışına başlanması beklenen yerli otomobil, ülkemiz ve milletimiz için hayırlara vesile olur inşallah.