Şeytan daima detayda gizlidir

BÜLENT ERANDAÇ

BÜLENT ERANDAÇ

Eklenme Tarihi 12 Temmuz 2013
11 ayın sultanı geldi. Tüm insanlık için ellerimizi semaya açacağız. Müslümanlar'ın birliği için dua edeceğiz. Allah birliğimizi daim kılsın. Tüm gözlerin Mısır'a çevrildiği sırada yazılı basında çıkan bir haber göze batmadı. 3. havalimanı ihalesini kaybeden TAV'ın Fransız ortağı ADP'nin CEO'su Augustin de Romanet, Türkiye'deki olaylar nedeniyle 3. Havalimanı'nın gecikeceğini, 2021'e kadar tamamlanamayacağını açıkladı. Bu haberi irdelersek, Gezi Parkı üzerinden kurgulanan küresel ölçekli operasyonu daha net okuyabiliriz.
Mevlana'nın "Bir adama bakarım adam mı diye...
Bir lafa bakarım laf mı diye"
sözleri bana yol gösterdi. Konuşan adama baktım, önemli adam... Lafına baktım, önemli laf. Laf diye geçmeyelim, bir ifşaat... Karanlık ruhların kendini göstermesi.
Asıl işin park olmadığını, derin odakların Türkiye'nin Mayıs ayında açıkladığı büyük yatırımları baltalamak istediklerini apaçık gösteriyor.
Biraz geriye dönüp bakalım.
Mayıs ayında açıklanan, toplam tutarları 100 milyar dolar üstüne çıkan dev yatırımları gerçekleştiren Türkiye, derin odakları hayli tedirgin etti. Önce, Türkiye Gezi üzerinden kurgulanan planlar Mayıs ayı sonunda devreye sokuldu. Mısır'daki darbe ile birçok hedefe ateş edildi. Bu hedeflerden birisinin, Türkiye-Mısır stratejik hattını dağıtma, ekonomik-siyasal alanda 'bağımsızlık' alanını genişletme potansiyelini kırma özelliği taşımaktadır. Hatırlayalım. Gezi Parkı Platformu utanmadan ''ihtilal komitesi'' jargonuyla Hükümet'ten ne istemişti? Milyar dolarlık Kanal İstanbul, üçüncü köprü ve havalimanı ile hidroelektrik santral (HES) projelerinin durdurulması...
Bu talepler, "Bu projeler iptal olursa kim kazançlı çıkacak" sorusunu gündeme taşımıştı.
Çünkü tamamlandığında dünyanın en büyüğü olacak 3. Havalimanı yapılmazsa İstanbul'un 'mega hub' olma hayali kalmayacaktı.
En büyük rakipler Frankfurt ve Londra öne çıkacaktı.
Şeytan detayda gizlidir.
3. Havalimanı projesi yolcu kapasitesiyle dünyadaki rakiplerini sollayıp ilk sıraya oturacak. İstanbul bu projeyle bir aktarma merkezi "mega hub" olacak. Çılgın proje en çok 63 milyon yolcu kapasitesi olan Londra Heathrow ile 45,5 milyonluk Frankfurt Havalimanı'nı etkileyecek. Bu işten etkilenecek diğer bir havalimanı da Uzakdoğu'dan Avrupa'ya giden yolcuyu ağırlayan Beyrut Havalimanı olacak.
Hesaplamalara göre sadece Ortadoğu'dan beklenen 14 milyar dolarlık gelir de yabancıların bu pastadan alacağı payın ne kadar azalacağını gösteriyor

FAİZ LOBİSİ ÇALIŞIYOR
Türkiye'de gerilim tırmanmaya devam eder ve ekonomi bundan zarar görmeye başlarsa, büyük projelerde ciddi bir sıkıntı yaşayacaktır. İhalesi yapılan havalimanı projesi: 29 milyar dolar. Gezi olayları başladığında, dolar 1.85'ti. İki gün içinde dolar son 1,5 yılın zirvesi olan 1.90 TL'yi gördü. Dolar 1,90 liradan, euro 2,47 liradan haftaya başladı. Faiz 6,0'ın altında iken gösterge faizi 24 Haziran ayına yüzde 6,31'den başladı. Dolar artıkça, faiz yükseldikçe, yeni havalimanı projesinde kullanılacak kredinin faizleri 1 puan artarsa bu yılda 290 milyon dolar, alanın yapımı 10 yılda biterse 2,9 milyar dolar daha çok faiz ödenecek anlamına gelir. Faizler 2 puan artarsa bu yılda 580, 10 yılda 6 milyar dolar "fazladan" ödeme çıkaracaktır.
Dolar bugün 2 liraya tırmanıyor. Faizler yüzde 8'lere yükseldi. Faiz lobisi çalışıyor.
Boş durmuyor.

SONUÇ: İstanbul 3. Havalimanı'nın 2016'da hizmete alınması planlanıyordu.
Augustin de Romanet, 2021 yılına kadar sürecek diyebiliyor. Kara haber verirken ne demek istiyor? Kimin adına konuşuyor? Elbette, Mayıs ayında Türkiye'nin dev yatırımlarını açıklamasından çok rahatsız olan Derin Avrupa'nın adına konuşuyor. Londra ve Paris havaalanlarını sarsacak İstanbul 3.
Havalimanı'nı geciktirenlerin arkasında kim varmış?
Anlaşıldı mı?
Güneş balçıkla sıvanmıyor.
Karanlık ruhlar kendini gösteriyor.