Google’dan medyaya “yapay zeka” operasyonu: Gözler Dijital Telif Yasasında!

Google'ın ABD'de devreye aldığı yapay zeka destekli "AI Overview" arama özelliği, haber sitelerine yönlendirme yapmayarak yayıncıların trafik ve gelir kaybı yaşamasına neden oluyor. Bu durum, içerik üreticilerinin dijital ortamdaki krizini derinleştirirken, Türkiye'de gözler Dijital Telif Yasası'na çevrildi. Sabah gazetesi yazarı Mevlüt Tezel, Türkiye'deki haber sitelerinde de benzer trafik düşüşlerinin yaşandığını belirterek, yasanın bir an önce çıkarılması gerektiğini vurguladı. Peki yasa ne zaman çıkacak? Dijital Mecralar Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman 22 Mayıs'ta Takvim.com.tr'ye yaptığı açıklamada, yasa hazırlıklarında sona gelindiğini ve "bıçağın kemiğe dayandığını" ifade ederek yasa için planlanan tarihi açıklamıştı.

Giriş Tarihi: Güncelleme Tarihi:
Google’dan medyaya “yapay zeka” operasyonu: Gözler Dijital Telif Yasasında!

Google'ın ABD'de kullanıma sunduğu yapay zekâ destekli "AI Overview" (Yapay Zekâ Genel Bakış) arama özelliği, internet kullanıcılarına bilgi sunarken haber sitelerine yönlendirme yapmaması nedeniyle yayıncıların trafik ve gelir kaybı yaşamasına yol açıyor...

Bu gelişme, içerik üreticilerinin dijital ortamda yaşadığı krizi derinleştirirken, Türkiye'de gözler Dijital Telif Yasası'na çevrilmiş durumda.

Sabah gazetesi yazarı Mevlüt Tezel, konuyu köşesine taşıyarak Türkiye'de de haber sitelerinde benzer bir trafik düşüşünün yaşandığını ve yasanın bir an önce çıkarılması gerektiğini vurguladı. Tezel, "Gazeteciler işsiz kalıp, medya çökünce çıkar artık yasa!" ifadelerini kullandı.

Tezel'in yazısının ilgili kısmı şu şekilde:

"Google'ın yeni devreye soktuğu yapay zeka destekli 'AI Modu' adlı arama modunun başta medya olmak üzere içerik üreticilerinin internet gelirini düşüreceği konuşuluyordu.
Korkulan senaryo çabuk gerçekleşti!

Fotoğraf: AA,Takvim.com.tr ArşivFotoğraf: AA,Takvim.com.tr Arşiv

GELENEKSEL ARAMA MOTORLARININ YÜZDE 10'UNU ELE GEÇİRDİ
Similarweb verilerine göre şu an yapay zekâ odaklı arama motorları geleneksel arama motorlarından giden referansların yüzde 10'unu eline geçirmiş durumda.

Google'ın hazırladığı yapay zeka 'AI Overview' modülünü barındıran sonuçlar mart ayına göre iki katına çıktı.
Çünkü 'AI Modu', kullanıcının istediği terime göre interneti tarayarak bilgileri listeleyebiliyor.
Böylece kullanıcı, site aramakla uğraşmıyor.
Bu gelişme, Google'ın basit bir bilgiye bile ulaşmayı zorlaştıran arama çöplüğüne dönüşmesinden sonra kullanıcılar için güzel bir gelişme, içerik üreticileri için ise felaket!
Google, 'AI Modu' arama özelliklerine içerik dahil edilmeden önce yayıncılardan izin istememe kararı almıştı.

Fotoğraf: AA,Takvim.com.tr ArşivFotoğraf: AA,Takvim.com.tr Arşiv

Eğer yayıncılar içeriklerinin 'AI' özelliklerine dahil edilmesini istemiyorsa, tüm arama sonuçlarından tamamen çıkmaları gerekiyor. Yapılan işlem aslında başta medya olmak üzeri üretilen içeriklerin kaynağından çalınıp özet halde kullanıcıya sunulması!+

HIRSIZLIK!
Zaten ABD'de büyük haber kuruluşlarını temsil eden News/ Media Alliance birliği, 'AI Modu'un yayıncıları hem trafikten hem de gelirden mahrum bırakacağını açıklamıştı:

"Bağlantılar, yayıncılara trafik ve gelir sağlayan aramanın son kurtarıcı özelliğiydi. Şimdi Google içeriği zorla alıyor ve geri dönüşü olmadan kullanıyor, bu da hırsızlığın tanımı."

ÜNLÜ SİTEDE İŞTEN ÇIKARMALAR BAŞLADI
'AI Modu'un yol açtığı zararlar şimdiden korkunç seviyede.
Örneğin ünlü Business Insider sitesi bile internet trafiği düşüşe geçtiği için işten çıkarmalara başladı.
Amerika'nın en büyük online dealing şirketi Schwab'ın sitesinin trafik akışı bile tarihinde ilk kez düştü.
Dört yıl önce 15 milyar dolar değerinde olan ama şimdi 144 milyona değerine düşen Chegg şirketi yöneticileri de Google AI Overview modülünün haksız rekabetinin kurbanı olduklarını açıkladılar.

Fotoğraf: AA,Takvim.com.tr ArşivFotoğraf: AA,Takvim.com.tr Arşiv

Türkiye'de de internet sitelerinin trafiğinde de büyük düşüşler yaşanıyor.
Kurtuluşumuz 'Dijital Telif Yasası'nın çıkmasıydı ama yasa bir türlü çıkmadı.

Gazeteciler işsiz kalıp, medya çökünce çıkar artık yasa!
İletişim Başkanlığı da bundan sonra sosyal medyadaki algı oyunları, kara propagandalar vs. için Google AI Overview modülüne açıklama yapar...
Okurlara da bir satır özet geçilir!"

Google'ın ʺAI Overviewʺ arama özelliği, haber sitelerine yönlendirme yapmayarak yayıncıların trafik ve gelir kaybı yaşamasına neden oluyor (Fotoğraf: AA, Takvim.com.tr Arşiv)Google'ın ʺAI Overviewʺ arama özelliği, haber sitelerine yönlendirme yapmayarak yayıncıların trafik ve gelir kaybı yaşamasına neden oluyor (Fotoğraf: AA, Takvim.com.tr Arşiv)

DİJİTAL MECRALAR KOMİSYONU BAŞKANI YAYMAN TAKVİM.COM.TR'YE AÇIKLAMIŞTI: BIÇAK KEMİĞE DAYANDI
Emek hırsızlığının önüne geçilmesini hedefleyen Dijital Telif Yasası'nda haberin eser olarak değerlendirilmesi, telifin eser sahibine ödenmesi öngörülüyor. Bu bağlamda Dijital Mecralar Komisyonu Başkanı Hüseyin Yayman, 22 Mayıs'ta TBMM'de Takvim.com.tr'nin sorularını yanıtlamıştı. Yasa hazırlıklarında sona geldiklerini ve Meclis tatil olmadan önce düzenlemeyi yapmak istediklerini dile getiren Yayman, "Bu yasayı artık çıkarmak istiyoruz. Çünkü dijital telifte bıçak kemiğe dayandı" dedi.

Yayman, Takvim.com.tr şahsında Turkuvaz Medya Grubu'na teşekkür etti.

MECLİS NE ZAMAN TATİLE GİRİYOR?
Anayasa'nın 93'üncü, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğü'nün 5'inci maddelerine göre, 1 Temmuz tarihinde tatile giriyor.