Google'ın ABD'de kullanıma sunduğu yapay zekâ destekli "AI Overview" (Yapay Zekâ Genel Bakış) arama özelliği, internet kullanıcılarına bilgi sunarken haber sitelerine yönlendirme yapmaması nedeniyle yayıncıların trafik ve gelir kaybı yaşamasına yol açıyor...
Bu gelişme, içerik üreticilerinin dijital ortamda yaşadığı krizi derinleştirirken, Türkiye'de gözler Dijital Telif Yasası'na çevrilmiş durumda.
Sabah gazetesi yazarı Mevlüt Tezel, konuyu köşesine taşıyarak Türkiye'de de haber sitelerinde benzer bir trafik düşüşünün yaşandığını ve yasanın bir an önce çıkarılması gerektiğini vurguladı. Tezel, "Gazeteciler işsiz kalıp, medya çökünce çıkar artık yasa!" ifadelerini kullandı.
Tezel'in yazısının ilgili kısmı şu şekilde:
"Google'ın yeni devreye soktuğu yapay zeka destekli 'AI Modu' adlı arama modunun başta medya olmak üzere içerik üreticilerinin internet gelirini düşüreceği konuşuluyordu.
Korkulan senaryo çabuk gerçekleşti!
Fotoğraf: AA,Takvim.com.tr Arşiv
GELENEKSEL ARAMA MOTORLARININ YÜZDE 10'UNU ELE GEÇİRDİ
Similarweb verilerine göre şu an yapay zekâ odaklı arama motorları geleneksel arama motorlarından giden referansların yüzde 10'unu eline geçirmiş durumda.
Google'ın hazırladığı yapay zeka 'AI Overview' modülünü barındıran sonuçlar mart ayına göre iki katına çıktı.
Çünkü 'AI Modu', kullanıcının istediği terime göre interneti tarayarak bilgileri listeleyebiliyor.
Böylece kullanıcı, site aramakla uğraşmıyor.
Bu gelişme, Google'ın basit bir bilgiye bile ulaşmayı zorlaştıran arama çöplüğüne dönüşmesinden sonra kullanıcılar için güzel bir gelişme, içerik üreticileri için ise felaket!
Google, 'AI Modu' arama özelliklerine içerik dahil edilmeden önce yayıncılardan izin istememe kararı almıştı.
Fotoğraf: AA,Takvim.com.tr Arşiv
Eğer yayıncılar içeriklerinin 'AI' özelliklerine dahil edilmesini istemiyorsa, tüm arama sonuçlarından tamamen çıkmaları gerekiyor. Yapılan işlem aslında başta medya olmak üzeri üretilen içeriklerin kaynağından çalınıp özet halde kullanıcıya sunulması!+
HIRSIZLIK!
Zaten ABD'de büyük haber kuruluşlarını temsil eden News/ Media Alliance birliği, 'AI Modu'un yayıncıları hem trafikten hem de gelirden mahrum bırakacağını açıklamıştı:
"Bağlantılar, yayıncılara trafik ve gelir sağlayan aramanın son kurtarıcı özelliğiydi. Şimdi Google içeriği zorla alıyor ve geri dönüşü olmadan kullanıyor, bu da hırsızlığın tanımı."


