Ekim ayı enflasyon rakamları açıklandı: TÜFE düşüyor

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) Ekim ayına ilişkin tüketici ve üretici fiyat endekslerini yayımladı. İşte sizler için derlediğimiz 4 Kasım tarihli TAKVİM gazetesi ekonomi haberleri...

Kaynak GAZETE Giriş Tarihi 04 Kasım 2023 Güncelleme 04 Kasım 2023, 07:01
Ekim ayı enflasyon rakamları açıklandı: TÜFE düşüyor

İÇİNDEKİLER

Ekim'de yıllık enflasyon 61.36 ile beklentilerin altında kaldı. Eylül'de yüzde 61.53'le yılın en yüksek seviyesini gören yıllık enflasyonda, 3 ayın ardından düşüş yaşandı. Aylık enflasyon da Eylül'deki yüzde 4.75'lik seviyesinden yüzde 3.43'e çekildi. TÜİK verilerine göre; Yurt İçi ÜFE Ekim'de yüzde 1.94, yıllık bazda yüzde 39.39 olarak gerçekleşti.



Ekim'de bir önceki aya göre fiyatı en çok artan ürün yüzde 22.40 ile 'çocuk giyim' oldu. Yüzde 17.73 ile 'demiryolu ile şehirlerarası yolcu taşımacılığı' ve yüzde 16.84 ile 'kadın giyim' takip etti. Ekim'de fiyatı en çok düşen ürün ise yüzde 12.97 ile 'havayolu ile yolcu taşımacılığı' olurken, yüzde 5.69 düşüşle taze meyveler ve yüzde 4.57'yle 'karayolu ile şehirlerarası yolcu taşımacılığı' izledi.

KİRA TAVANI DEĞİŞTİ
TÜİK, 12 aylık ortalamalara göre TÜFE'yi yüzde 54.26 olarak açıkladı. Buna göre Kasım ayında iş yerleri kiralarında uygulanabilecek tavan zam oranı yüzde 54.26 oldu.

YENİDEN DEĞERLEME ORANI YÜZDE 58.46
Yeniden değerleme oranına esas teşkil eden Yİ-ÜFE, Ekim ayı sonunda 12 aylık ortalamalara göre yüzde 58.46 artış gösterdi. Çeşitli vergi ve harçlarla ilgili kanunlarda, vergi, harç ve ceza tutarlarının her yıl yeniden değerleme oranı kadar artması öngörülüyor. Cumhurbaşkanı'nın, vergi ve harçlarda yeniden değerleme oranını yarıya kadar azaltma ya da artırma yetkisi bulunuyor.

İNDİRİMLERE DİKKAT!
Ticaret Bakanlığı, Kasım ayı indirim kampanyalarına ilişkin vatandaşları uyardı. Kasım ile birlikte yoğun şekilde internet ve mobil uygulama üzerinden gerçekleştirilen kampanyalarda tüketicilerin mağduriyet yaşamamaları için neler yapması gerektiğine değinen Bakanlık, dikkat edilmesi gereken hususları şöyle sıraladı:
■ Satın alınacak mal veya hizmetin emsallerine göre fiyatı araştırılmalı.
■ İndirim tutarına veya oranlarına dikkat edilmeli.
■ İnternet sitesi adresinin satıcı veya sağlayıcıya ait olup olmadığı kontrol edilmeli.
■ Sosyal medya kanalları aracılığıyla yönlendirilen sayfalara karşı dikkatli olunmalı.
Barış ŞİMŞEK



'BAKIM GÜVENCE SİSTEMİ' HAYATA GEÇİYOR
Hükümet engelli vatandaşların engelliliğinden, yaşlılarınsa yaşlılığından kaynaklı gereksinimi olan bireysel destekler için kapsayıcı ve sürdürülebilir bir finansman sistemi olan Uzun Süreli Bakım Güvence Sistemi'ni hayata geçiriyor. Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı, dünyada 3 model üzerine kurulu olan Bakım Güvence Sistemi'nde Türkiye'ye özel bir uygulamaya gidecek. Sigortacılık sektörünün gelişimi desteklenecek, ileri yaşlarda bakım hizmetlerinin karşılanmasına yönelik 'Tamamlayıcı Uzun Süreli Bakım Sigortası' hayata geçirilecek. Dünya üzerinde uygulanan modeller şöyle:
■ Primli Sistem: Çalışanlar, işverenler ve emeklilerden belirli oranlarda prim kesilerek oluşturulan fon, yaşlılıktaki ihtiyaçların karşılanması için gerekli tutarı karşılıyor. Devlet, geliri bulunmayan muhtaç kişiler için katkıda bulunuyor.
■ Primsiz Sistem: Sosyal yardım sistemi gibi tamamen toplanan vergiler ile sistem kendini finanse ediyor. Bu yolla sistemin finansmanı sağlanarak bakıma muhtaç kişilere hizmet veriliyor.
■ Karma Sistem: Primli ve primsiz sistemin bir arada kullanıldığı sistemi ifade ediyor. Engelli ve yaşlıların bakım masrafları, çalışanlar ve emeklilerin maaşlarından kesilen primler ve ülke genelinden toplanan vergilerle karşılanıyor.
Rana BÜYÜKTAŞ

ATALIK KAVILCA BUĞDAYI'NA DESTEK
Sürdürülebilir hammadde tedariki konusunda önemli projelere imza atan Ülker, Ardahan merkez köyleri ve Çıldır çevresinde üretim yapan çiftçilerden aldığı, 13 bin yıllık geçmişi olan Atalık Kavılca Buğdayı'yla ilgili farkındalığa destek vermek için ürettiği yeni ürününü tüketicilerle buluşturdu. Sınırlı sayıda üretilen Saklıköy Kavılca Buğdaylı ürün raflarda yerini aldı. Ülker CMO'su Mustafa Kabakçı, "Yeni ürünümüzle Atalık Kavılca Buğdayı'na ilginin artırılmasına yardımcı olacağımız için mutluyuz" dedi.

TAKVİM UYGULAMASINI İNDİRMEK İÇİN TIKLAYIN