
Pandemi nedeniyle getirilen kısıtlamalarla işleri düşen esnafa, kargo ve kurye firmaları yeni bir iş kapısı yarattı. Geçen yıl yaşanan yoğunluk ve aksaklıklar üzerine yeni teslimat modelleri deneyen sektör market, restoran, bakkal, mağaza gibi mahalle esnafını teslimat noktası yapıp gönderi başına ödeme yapıyor.
Esnaf ise bu modelle ek gelir elde ediyor. Sisteme girecek esnafı ise kargo firmaları belirliyor. Bazen esnafın firmaya başvurusuyla da oluyor. Esnaf başvuru yaptıktan sonra ihtiyaca göre firma yetkilileri tarafından telefonla aranıyor ve ziyaret ediliyor. Esnaflardan dükkânlarda kargoları saklayabilecekleri güvenli alanlarının bulunması, bilinen ve güvenilen bir esnaf olması ve bir akıllı telefona sahip olmaları isteniyor. Uygun görülmesi halinde esnaf sisteme dahil oluyor.
DÜKKÂNDA İŞLERİ DE ARTIRDI
Üsküdar Ferah Mahallesi'nde bakkallık yapan Halil Gündüz de kargo firmalarının kapısını çaldığı esnaflardan biri. Kargo şirketi yetkililerinin yılın ilk yarısında 'teslimat noktamız olur musunuz' teklifiyle geldiklerini dile getiren Gündüz, "İlk başta işin ne olduğunu anlayamadım ama sonra baktım yerimden bile kalkmadan aylık sabit bedel yanında teslim ettiğim paket başına da para kazanıyorum. Zaten pandemi nedeniyle işler çok düştü. Bu şekilde bir kargo şirketinin teslimat noktası olduk. Buraya yakın oturan kişilerin kargoları bize geliyor. Vatandaş kargosunu bizden teslim alıyor. Onlar için kolaylık bizim için ek gelir oluyor" diyor. Kargo için gelen müşteri bakkaldan da alışveriş yaparak mevcut ticarete de katkı sağlıyor.
NOKTA SAYISINI 2 BİNE ÇIKARACAK
Esnaf teslimat noktası uygulamasını yapan firmalardan Yurtiçi Kargo'nun YK Plus Kargo Teslim Noktası modelinde çiçekçi, market, restoran gibi mahalle esnafları kargo teslim noktası oluyor. 55 ilde bine yakın mahalle esnafı ile anlaşan firma, teslim noktası sayısını ise 81 ilde 2 bine çıkarmayı hedefliyor. E-ticaret sitelerinden alışveriş yapan kullanıcıların teslim noktası seçeneğinden de yararlanabileceğini belirten Yurtiçi Kargo Genel Müdürü Fatih Önyol, "Kullanıcı teslimat noktası seçimini yaptıktan sonra, en yakın esnafı seçiyor ve kargosu o adrese geliyor. Kargo, geldiğinde müşteriye SMS ile bir bilgilendirme yapılıyor ve 3 gün içerisinde kargonun ilgili teslimat noktasından alınması isteniyor. Müşteri bu süre içinde istediği zaman kargosunu teslim alabiliyor. Bu proje yakında birçok e-ticaret sitesinde yer alacak" bilgisini verdi.