Çamlıca Camii'ne 6 tonluk kündekari kapı! Kündekari nedir?

İstanbul'da yapımı son aşamaya gelen Çamlıca Camisi'ne dünyadaki en büyük ibadethane kapılarından biri takıldı. 5 metre genişliğindeki kapının yüksekliği 6,5 metreyi buluyor. 6 ton ağırlığındaki kündekari kapının yapımı 5 yıl sürdü.

takvim.com.tr
takvim.com.tr
Çamlıca Camii’ne 6 tonluk kündekari kapı! Kündekari nedir?

Osmanlı-Selçuklu mimari tarzı ile günümüz çizgilerinin bütünleştiği Çamlıca Camii'nin, dünyadaki en büyük ibadethane kapılarından biri olan ve yapımı 5 yıl süren 5 metre genişliğinde, 6.5 metre yüksekliğinde ve 6 ton ağırlığındaki kündekari tekniğiyle yapılan ana kapısı yerine takıldı.

Caminin yanı sıra müze, sanat galerisi, kütüphane, konferans salonu, sanat atölyesi ve otoparkın da yer aldığı, inşasında birçok yeniliğin ve farklılığın hayata geçirildiği Çamlıca Camii'nin büyük bir bölümü tamamlandı.

İstanbul Cami ve Eğitim Kültür Hizmetleri Yaptırma ve Yaşatma Derneği Başkanı Ergin Külünk, yaptığı açıklamada, Çamlıca Camii'nin inşaatının tamamlandığını ve içinde temizlik çalışmalarının yürütüldüğünü söyledi. Kaba temizliğin ardından yaklaşık 300 kişiden oluşan bir ekibin, çiniler ve mermerlerin temizliğine başladığını anlatan Külünk, kısa bir süre sonra caminin halılarının serileceğini belirtti.

KAPI KONYA VE İSTANBUL'DA YAPILDI
Caminin ana kapısının yerine monte edildiğini belirten Külünk, şunları kaydetti: "Ana kapımızın her bir kanadı 2 metre 50 santimetre genişliğinde, 6.5 metre yüksekliğinde. Toplam 6 ton ağırlığında iki kanattan meydana geliyor. Binlerle ifade edilebilecek ahşap parçalarından oluşuyor. Kapı Konya'da, geleneksel Türk ahşap sanatının en güzel örneği olan kündekari işçilik dediğimiz çivisiz sistemle bir araya getirildi. Sedef ve kaplama işleri ise İstanbul'da gerçekleştirildi. Camilerimizin bütün kapılarını yerine takmış olduk. İçeriden ve dışarıdan sıcak, soğuk hava ve rüzgar ile etkileşimi tamamladı."

4 METRELİK VAAZ KÜRSÜSÜ DE BİTTİ
Caminin matematik olarak büyük ölçülere sahip olduğunu hatırlatan Külünk, "Halı sereceğimiz alanın miktarı, 17 bin metrekare. Minberimiz 21 metre yüksekliğinde ve gerek görüldüğünde asansörle çıkılacak. Mihrabımız da bu büyüklük oranında. İstanbul'da sedefkârların bir yıllık çalışmasıyla meydana getirilmiş yaklaşık 4 metre yüksekliğinde vaaz kürsümüz de bitti" dedi.

Çevre ve peyzaj işlerinin hızlı bir şekilde tamamlanacağını belirten Külünk, "Caminin de içinde bulunduğu külliyenin diğer üniteleri olan konferans salonu, sanat galerisi, kütüphane ve müzeden meydana gelen diğer sosyal donatı alanlarını da çok hızlı şekilde tamamlayıp, Sayın Cumhurbaşkanımıza 'Bitirdik' diyerek tekmil vereceğiz. Kendilerinin münasip göreceği bir tarihte açılış takvimi belirlenecek. Bu eseri kamuoyuna hediye etmiş olacağız" diye konuştu.

KÜNDEKARİ NEDİR?
Kündekâri, geometrik biçimlerde kesilmiş küçük ahşap parçaların büyük bir yüzey oluşturmak üzere birbirleriyle geçmeli olarak birleştirilmesi tekniğidir. Bu teknikle yapılmış işlere de aynı ad verilir. 12. yüzyıldan sonra Fatımi ve Memlûk sanatlarında uygulanmıştır, ama en zengin örnekleri Anadolu Selçuklularıyla Osmanlılarda görülür. En çok kullanıldığı yerler kapı kanatları, pencere kapakları, vaaz kürsüleri ve özellikle minber aynalıklarıdır (yanlardaki üçgen biçimli bölümler).

Kündekâride ana desen, birbirini keserek uzanan çizgilerin yarattığı geometrik bir doku ile bunların arasında ortaya çıkan çeşitli biçimlerdeki çokgen ve yıldızlardan oluşur. Uygulamada bu ara alanlara gelen parçaların içi oyma tekniği ile yapılan kıvrıkdal örgeleriyle doldurulur. Çokgen ve yıldızların her biri ayn bir ahşap parçadan, bunların arasındaki kırık çizgiler de ayn ayrı çıtalardan yapılır. Parçaların her biri birbirine, yanlarında lamba-zıvana açılarak geçme olarak tutturulur; çivi ya da tutkal kullanılmaz. Yan yana gelen her parçada ahşabın suyunun ters yönde olmasına dikkat edilir. Böylece kündekâri tekniğiyle yapılmış bir levhada, boyutlar, ne kadar büyük olursa olsun, ahşabın kurumasından ötürü hiçbir ayrılma ya da dönme ortaya çıkmaz. Kündekâri levha pek çok sayıda küçük geçme parçadan oluştuğundan, kendini tutmasını sağlamak için arka yüzüne taşıyıcı ahşap bir iskelet yapılır.