'Ürünümüz güzel, ambalajı iyi yapmak lazım'

Turizm Yatırımcıları Derneği'nin eski başkanı, 20 yıllık turizmci Oktay Varlıer, Türkiye'nin çok iyi bir ürüne sahip olduğunuzu söyleyerek ambalajı da daha iyi sunmamız halinde turizmde atılıma geçileceğini söylüyor

Giriş Tarihi 26 Nisan 2010, 00:00 Güncelleme 13 Ekim 2010, 16:26
’Ürünümüz güzel, ambalajı iyi yapmak lazım’

İÇİNDEKİLER

Turizm Yatırımcıları Derneği (TYD) eski Başkanı Oktay Varlıer, başkanlık dönemi boyunca " Türkiye'nin Turizm Master Planına ve Turizm üst kuruluna ihtiyacı var"cümlesini hiçbir toplantısında ağzından düşürmedi. Geçtiğimiz günlerde Antalya'da bir konferansta da aynı konuları dile getiren Varlıer, 20 yıldan bu yana turizm sektöründe çalışan bir yönetici olarak turizmin ihtiyaçlarını fırsat bulduğu her platformda hatırlatıyor. Aslında Varlıer'in konuşmalarını takip edenler Türk turizminin 80'li yıllardan bu yana gelişimini de takip edebilirler.

TURİZM ANTALYA ODAKLI
Alarko Holding'te turizme atılan Varlıer, Türkiye'de turizm atılımının 1983'ten itibaren başladığını hatırlatarak o yıllarda 70-80 bin yatak kapasitesinden bugün 1 milyon yatak kapasitesine ulaştığımızı söylüyor. Varlıer," Türkiye artık dünya turizmindeki altıncı ülke konumunda. Yani bugün dünyada turizmden bahsedilirken Türkiye'nin adını telafuz etmemek imkansız hale geldi" diyor. Bunda Türkiye'nin turizmindeki gelişim hızının de önemi var. Dünya turizmi her yıl ortalama yüzde 4-5 seviyelerinde büyürken Türkiye'nin ortalama büyüme hızı yüzde 10-11 seviyelerinde bulunuyor. Türkiye'nin bu noktaya kitle turizmi ile geldiğini hatırlatan Varlıer, "Bunun böyle olmasını olağan karşılamak lazım. Ama bu dönemde daha fazla gelir getiren spor, termal turizm gibi alanlarda yeterince ağırlık verilmiş değil" diyor.

ÜST KURULA İHTİYAÇ VAR
Varlıer'in dikkat çektiği bir başka nokta daha var. O da Türk turizminin giderek daha fazla İstanbul ve Antalya odaklı olmaya başlaması. Varlıer, "Bugün 26 milyon turist geliyorsa bunun 15 milyonu İstanbul ve Antalya'ya geliyor. Ege, Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu gibi alternatif bölgelerdeki turizmin de geliştirilmesiyle turist sayısının daha artırılabileceğine vurgu yapıyor. Bunun için de Türkiye'nin turizmde bir atılım yapma zamanının geldiğine inanıyor. Varlıer, "Turizmi turizm odaklı kentlerin dışında yaymak lazım. Bizde ağırlık kitle turizmi yapılıyor. Bugün Belek'teki otellere bakınca yatak kapasitesi 1000- 1200 civarında. Tesisler mükemmel. Tenis kortları, animasyonları diskosu, barları, spası her şeyi var. Turistin buradan çıkması için bir neden olması lazım, daha iyi eğlenebileceği yerler, restoranlar olması lazım.Yakanızdan paçanızdan çekiştiren işportacılar var. Bu şekilde 27 milyon turisti 28-30 milyona çıkarabiliriz. Ancak bizim bir atılım yapmamız gerekiyor." diye konuşuyor. Varlıer, turizmde bir üst kurulun kurulması gerektiğini de gittiği her platformda hala vurguluyor " 20 yıldır turizmle uğraşıyorum, bir kısmını hâlâ söylüyorum bazı alanlarda bir strateji planı yapıldı ama mekânsal bazda ve zamansal boyutta bir master planın yapılması lazım. Nelere hangi yatırımlarım yapılacağına uzun vadeli olarak karar verilmesi gerekiyor" diyor.

HOLLYWOOD FİLMİ ÇEKİLSE
Antalya'nın çok iyi tesislere sahip olduğunu söyleyen Varlıer, "Ürünümüz güzel ambalajını iyi yapmamız lazım" diyor. Varlıer'in turizmde bir atılım yapmak için bazı önerileri de var: Belek bence iyi bir örnek. 15 golf alanı var. 200 tenis kortu var. İyi bir pazarlama tanıtımdan golften elde edilen gelir daha yüksek noktalara gelebilir Wimbledon'da nasıl tenis turnuvalarıyla dünyayı İngiltere'ye çekiyorsa Antalya'nın da benzer bir şey yapması lazım. Olimpos'ta kış sporları yapılıp ardından denize girilebilir.Antalya'da film festivali yapılıyor ancak kimsenin bundan haberi olmuyor. Cannes'daki gibi festivaller yapıp dünyaya duyurmalıyız. İstanbul'da Antalya'da dünyanın en iyi müzik festivallerinden biri yapılıyor. Dünyadan en iyi orkestralar gösteriler geliyor ancak biz kendimizden başka kimseyi çekemiyoruz . Örneğin Antalya'da bir Hollywood filmi çevrilse... Barselona - Barselona diye bir film çekildi, herkes Barselona'ya aktı. Ya da en ilginci Türk Havayolları Barselona ve Manchaster takımlarına sponspor oldu. Bu iki takımı Antalya'da maç yapmaya ikna etsek dünyanın ilgisini buraya çekebiliriz. Artık böyle organizasyonlara ihtiyaç var"