Türkiye'nin yerli otomobil serüveni

Türkiye'nin yerli otomobil serüveni 1929 yılında başladı. İşte 2017'de kendi otomobilimizi yapmamızı sağlayan o süreç...

Giriş Tarihi 02 Kasım 2017, 00:00 Güncelleme 02 Kasım 2017, 17:40
Türkiye’nin yerli otomobil serüveni

İÇİNDEKİLER

1929- Türkiye'nin otomobil serüveni Tophane rıhtımında Ford'a ait ilk montaj fabrikasının kurulması ile başladı.

• Ancak fabrika "ekonomik buhran" sebebi ile çok az üretim yapabildikten sonra kapatıldı.

1952- Tuzla'da jeep montajı için fabrika kuruldu.

• Daha sonra askeriyeye devredilen fabrika 2006 yılında kapatıldı.

1955- TOE kamyon üretimi için İngiliz Triumph ile iş birliğine gitti.

• Bu iş birliği neticesinde kurulan fabrikada Zafer modeli kamyon üretilecekti ancak bu hiçbir zaman gerçekleşmedi.

1961- Devrim isimli yerli otomobil projesi başlatıldı, proje 135 güne tasarlandı ve yerli otomobil üretildi.

• 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı töreni esnasında Cemal Gürsel'i taşıyan otomobil, protokol gereği benzin konulmadığı için yolda kaldı.

• Böyle bir tuzak kuran ithalat odakları Devrim'i linçe tabi tutarak üretiminin önüne geçti.

1966- İngiliz Rellant firması iş birliği ile motor ve şanzımanı Ford'dan alınarak Anadol üretildi.

• Anadol çeşitli modelleri ile 1991 yılına kadar üretime devam edildi.
• Türkiye motorlu taşıt üretiminde Avrupa'da 5. dünyada 15. sıraya geldi.
• Türkiye'de yılda yaklaşık 1,9 milyon araç üretiliyor, 700 bin otomobil satılıyordu.
• Buna rağmen, Türkiye'nin yerli otomobil markası bulunmuyor.
• Birçok yerli sanayici, montaj, lisans altında üretim vb. yöntemler ile motorlu taşıt sektörüne girmiş olsa da sektöre yerli bir marka kazandırılamadı.

2011- Dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan'ın "yerli otomobili üretecek bir babayiğit aranıyor1 sözleri ile yerli otomobil serüveni tekrar başladı.

2015- TÜBİTAK öncülüğünde SAAB'dan 9-3 modelinin fikri mülkiyet hakları satın alınarak yerli otomobile yönelik geliştirme çalışmaları başlatıldı.

2017- Yerli otomobil üretimi için yerli sanayicilerden oluşan bir konsorsiyum kuruldu.
• Bu konsorsiyum ile Türkiye'nin Otomobili Projesi Ortak Girişim Grubu İşbirliği Protokolü imzalandı.

2 Kasım 2017 tarihinde Cumhurbaşkanı Erdoğan konsoriyuma katılacak firmaları açıkları;

• Anadolu Grubu
• BMC
• KARSAN
• Turkcell
• Zorlu

2019- yılında prototipi tamamlanacak olan yerli otomobilin 2021 yılında satışına başlanması planlanıyor.

• Cumhurbaşkanı Erdoğan, "Yerli otomobilin ilkinin, bedelini ödemek şartıyla taliplisi benim" diyerek her türlü desteği vereceğini ifade etti.