Spora Yeni Başlarken 5N Kuralı!

Egzersiz yapmanın da kuralı olur mu demeyin. Yapacağınız her tür sporun vücudunuza faydalı olabilmesi ve istemediğiniz kötü sonuçlara yol açmaması için bu kuralları iyi bilmenizde fayda var. Marmara Üniversitesi Tıp Fakültesi Spor Fizyolojisi Bilim Dalı Başkanı Uzm. Dr. Özgür Kasımay size rehber olacak ‘5N’ kuralını anlattı. Okumadan spor yapmayın...

1- Egzersizler haftada üç ila beş gün olacak şekilde, tercihen gün aşırı uygulanmalıdır. Haftada üç günle başlanarak gün sayısı artırılır. Haftada üç günün altındaki egzersiz antrenmanları kardiyo için yeterli olmaz. Beş günden fazla antrenmanlar ve aşırı yüklenme ise ortopedik soruna neden olabilir. Ağırlık ve aletli uygulamalar haftada üç gün olacak şekilde planlanmalı. İki antrenman arasında 48 saat olması sakatlanmama açısından önemli.

2- Egzersizin yoğunluğunun belirlenmesi için birkaç basit yöntem kullanılır. Bu yöntemlerin en önemlisi bireyin egzersiz sırasında nabzına bakmasıdır. Kişiye özel belirlenen nabız aralığı, egzersiz yoğunluğunun kontrolünü sağlar. Nabza bakmayı bilmiyorsanız doktorunuzdan bu konuda yardım isteyin, size öğretecektir. Örneğin 45 yaşında istirahat, yani normal bir zamanda ölçülen nabzı 80 vuru/dakika olan ve spora yeni başlayan bir kadının nabız aralığı 120-140 vuru/dakikadır.

3- Kalp-akciğer sağlığını ve de kondisyonu artırmaya yönelik sporların başında yürüyüş, koşu, kürek çekme, bisiklete binme, yüzme gibi büyük kas gruplarının kullanıldığı hareketler gelir.

4- Ne yazık ki halk arasında ‘egzersiz aç karnına yapılır’ gibi yanlış bir inanış var. Egzersiz yemekten 1.5-3 saat sonra uygulanmalıdır. Aç karnına yapılan uygulamalar kan şekerinin istenilen düzeylerin altına inmesine neden olabilir. Yemek üzerine yapılan uygulamalar ise kalp üzerinde sıkıştırıcı ve istenmeyen yan etkiler gösterir .

DİĞER GALERİLER