Ramazan'da beslenme ve spor nasıl olmalı?

Sıcak yaz aylarına denk gelen Ramazan'da, iftardan önce egzersiz yapıldığında vücuttaki mineraller terlemeyle kaybediliyor. Bu da şuur kaybı, halsizlik ve baş dönmesine neden olabiliyor. Bunu önlemek için iftardan en az 45 dakika sonra orta tempolu bir yürüyüş yapılması öneriliyor.

Ramazan boyunca beslenme alışkanlıklarımızda önemli değişimler olur. Her gün düzenli üç ana öğün ve en az bir ya da iki ara öğün yaparken, Ramazan'da iftar ve sahur olmak üzere iki öğün yeriz. Öğün sayısı değişse de günlük alınan kalori, yiyecek tercihlerine göre ya çok artar ya da azalır. Bu nedenle öğün sayısını iftar, ara ve sahur olarak dengelemek gerekir. Böylece öğünlerde açlığa bağlı aşırı yeme isteği kontrol altına alınır. Uzman Diyetisyen Selahattin Dönmez'in, Ramazan'da beslenmeyle ilgili önerileri şöyle:

İFTARDAN ÖNCE EGZERSİZ YAPMAYIN
Neredeyse 18 saat süren açlıkta vücudun depoları yavaşça tükenmeye başlar. Bu yüzden iftardan önce egzersiz yapıldığında, vücuttaki mineraller terlemeyle hızla kaybedilir. Buna bağlı olarak şuurda bulanıklaşma, halsizlik ve baş dönmesi oluşabilir. Sıcak havada yürüyüş yapmak insanı susatır. Ayrıca yorgunluk, konsantrasyon bozukluğu ve kan şekerinin düşmesi ile hipoglisemi ataklarına neden olabilir. Bu nedenle iftardan önce sportif aktivite yapılmaması önemlidir.

YÜRÜYÜŞ, METABOLİZMANIZI HIZLANDIRIR
Araştırmalar, oruç tutarken haftada dört kere 30-45 dakikalık orta tempo yürüyüş yapılmasının faydalı olduğunu gösteriyor. Egzersiz fizyologları; oruç tutarken sağlıklı beslenme ve düzenli yürüyüş yapmanın, kandaki şeker, kolesterol, trigliserit ve ürik asit gibi önemli değerlerin normal sınırlarda kalmasını sağladığını belirtiyor. Ayrıca fiziksel aktiviteyle; oruç tutarken vücudunuzun yağlanmasını ve metabolizmanızın yavaşlamasını önleyebilirsiniz. Egzersiz yaparak, daha rahat bir uyku da çekebilirsiniz.

EN AZ İKİ LİTRE SU İÇMELİSİNİZ
Sıcak aylarda yapılan yürüyüşle, vücut daha fazla sıvı ve mineral kaybı yaşar. Bu nedenle sağlıklı bir iftar öğününden en az 45 dakika sonra yürüyüşe çıkmalı ve egzersiz süresince en az iki litre su içmelisiniz. Yürüyüşten önce taze meyve veya az miktarda kuruyemiş yemek, yürüyüş sırasında oluşacak yorulma hissini önler.

DİĞER GALERİLER