Facebook'ta skandallar bitmiyor! Milyonlarca kişinin başına geldi

Kullanıcılarının kişisel bilgililerini bir analiz şirketiyle paylaşma skandalının ardından Facebook hisseleri haftayı yüzde 13'lük bir düşüşle kapattı. Kullanıcılarının gönüllü olarak bir anket uygulaması indirerek, kayıt olan kişilerin haberi olmadan kullanıcıların ve Facebook arkadaşlarının kişisel bilgilerini, çeşitli siyasetçi ve politikacıların propaganda kampanyasını gerçekleştiren Cambridge Analyticaya satan Facebook, skandalın etkilerini hisse senetlerindeki düşüşte de yaşadı.

Giriş Tarihi: Güncelleme Tarihi:
Takvim Logo

Kullanıcılarının kişisel bilgililerini bir analiz şirketiyle paylaşma skandalının ardından Facebook hisseleri haftayı yüzde 13'lük bir düşüşle kapattı.

Kullanıcılarının gönüllü olarak bir anket uygulaması indirerek, kayıt olan kişilerin haberi olmadan kullanıcıların ve Facebook arkadaşlarının kişisel bilgilerini, çeşitli siyasetçi ve politikacıların propaganda kampanyasını gerçekleştiren Cambridge Analyticaya satan Facebook, skandalın etkilerini hisse senetlerindeki düşüşte de yaşadı.

Takvim Logo

Skandalın ardından Facebook hisseleri Cuma günü haftayı yüzde 13'lük bir düşüşle 160 doların altında kapatırken, Facebook hisselerinde bu denli en son Temmuz 2012 yılında bir düşüş görülmüştü.

Takvim Logo

Facebook CESsu Sheryl Sandberg, skandalın ortaya çıkmasının ardından Perşembe günü CNBCye verdiği röportajda şirketin, kullanıcı gizliliğine verilen hasarın Facebookun hisse senetleri veya iş modeline bir zarar vermeyeceğini düşündüğünü söylemişti.

Takvim Logo

REKLAM ŞİRKETLERİNDEN TEPKİ

BBC Radyo 4'e değerlendirmede bulunan dünyanın en büyük reklam şirketlerinden M&C Saatchi'nin Başkanı David Kershaw, İngiltere'nin en büyük reklamcılarını temsil eden çatı kuruluş ISBA'nın Facebook yetkileri görüşerek tepki ve taleplerini iletmeye hazırlandığını bildirdi. Kuruluş halihazırda 3 binin üzerinde markayı temsil ediyor

Takvim Logo

NE OLMUŞTU?

Facebook kriterlerini ihlal ederek 50 milyon kullanıcının verisinin siyasi kampanyalarda kullanılması skandal etkisi yarattı. Trump'ın eski danışmanının da kurucusu olduğu şirketlerin gerçekleştirdiği kampanyalar arasında 2016 ABD seçimleri ve İngiltere'nin Brexit oylaması olması dikkat çekiyor.

Takvim Logo

ZUCKERBERG İFADE VERSİN

HABERLERİN duyulmasının ardından ABD ve İngiltere'deki muhalifler ayağa kalktı. İngiliz milletvekili Damian Collins ise Facebook'un CEO'su Mark Zuckerberg'e ağır eleştirilerde bulundu. Collins, Brexit referandumunda da Facebook'un diğer veri şirketlerine bilgi sağladığını söylerken Zuckerberg'ün İngiltere parlamentosunda ifade vermesini istedi.

Takvim Logo

Collins, "Zuckerberg Facebook sayfasının arkasına saklanmayı bıraksın" diyerek Facebook'un CEO'sunun iddialara Facebook üzerinden cevap vermesini eleştirdi. Cambridge Analytica'nın CEO'su Alexander Nix geçen hafta İngiliz parlamentosunda ifade vererek firmasının Facebook verilerini kullanmadığını söyledi. ABD'nin Minnesota senatörü Amy Klobuchar da Zuckerberg'ü senatoda ifade vermeye çağırdı.

Takvim Logo

2 milyardan fazla kullanıcıya sahip olarak dünyanın en büyük sosyal medya platformu olan Facebook, son günlerdeki tartışmayla çalkalanıyor.

Yaklaşık 50 milyon Facebook kullanıcısının 1 milyon dolara satın alınarak siyasi oylamalarda reklam amaçlı kullanılmasından sonra tüm gözler Facebook'a çevrildi.

Takvim Logo

Teknoloji blogu TechCrunch'ın paylaştığı listeye göre Facebook'un yaptığı hatalar bununla sınırlı değil.

İşte Facebook'un daha önce yaptığı hatalar...

Takvim Logo

İlk hatası Beacon oldu

Facebook'un kullanıcı veriyle yaptığı ilk yanlış 'Beacon' adındaki servis oldu.

Facebook, bu servis için 44 e-ticaret şirketiyle anlaştı.E-ticaret sitelerine Facebook ile bağlanan kullanıcıların bu sitelerde inceledikleri ürünler olduğunda, Facebook profillerinde paylaşımlar yapıldı.

Takvim Logo

Bu özelliğin kullanıcıların izni olmadan hayata geçirilmesi üzerine Facebook aboneleri şikayetçi oldu.

Açılan davalar sonrasında Mark Zuckerberg özür dileyerek Beacon servisini kapattı.

Takvim Logo

Yalan ve sahte içeriği arttırdı

Facebook, şu anda sahte haberciliğe karşı mücadele veren bir sosyal ağ olarak biliniyor.

Ancak sahte haberiliğin başlamasına sebep olan hamle yaptığı da bir gerçek. Facebook, şu anda kullanıcıların paylaşımlarına, yaptıkları yorumlara, beğendikleri paylaşımlara ve izlediklerine göre bir sıralama yapıyor

Takvim Logo

Yani etkileşimlere göre... Zira etkileşim yaratan her içerik kaliteli olmuyor. Oluşturulan sahte ve yalan gibi içerikler de dikkat çekiyor.

Dolayısıyla kullanıcıların Facebook haber akışında daha fazla öne çıkıyor.

Bu da Facebook reklamverenlerini rahatsız etmeye başladı.

Takvim Logo

Reklamverenler arasında eşitsizlik

Facebook'un son dönemlerde dikkat çeken diğer hatası ise reklamların etkileşime göre fiyatlandırılması politikasını devreye alması. Reklamverenlerin kullanıcıları rahatsız etmeyen içerikler üretmesini teşvik etmek için geliştirdi.

Daha çok etkileşim alan reklamların görüntüleme ve tıklama fiyatları düşürülmeye başlandı. Ancak işler istenildiği gibi gitmedi. Özellikle seçim kampanyalarında siyasi partilerin işine yarayan bir tablo ortaya çıktı.

Siyasi partilerin verdikleri reklamlar destekleyenleri tarafından tıklandı ve paylaşıldı.

Takvim Logo

Siyasi partilerin verdikleri reklamlar destekleyenleri tarafından tıklandı ve paylaşıldı.Yani etkileşimleri daha fazla oldu.

Bu da verilen reklam ücretlerinin düşmesini sağlayarak reklamverenler arasında eşitsiz bir durum oluşturdu.

Takvim Logo

Oyun davetleri bıktırdı

Uygulama platformuyla birlikte bir oyun merkezine dönüştü.

Birçok kullanıcı sosyal oyunları çok sevdi, ancak bu çok önemli bir sorunu da beraberinde getirdik.

Oyun geliştiricilerin otomatik olarak spam içerikler paylaşması ve davetler göndermesi birçok kullanıcıya bıktırdı.

Takvim Logo

Farkında bile olunmadan paylaşılan fotoğraflar Şirket 2010 yılında yeni gizlilik denetimlerini hayata geçirdi.

Daha fazla paylaşım yapması için gerçekleştirilen bu hamleyle, tüm durum güncellemeleri de herkese açık olarak paylaşılmaya başlandı. Bu esnada kullanıcılara sunulan 'önerilenler albümü' ile yeni gizlilik denetiminin kabul edilmesi sağlandı.

2011'de ise Avrupa Birliği ve ABD'nin regülasyon kurumları Facebook'un bu hamlesinin yanlış olduğuna karar verdi ve Zuckerberg bir kez daha kullanıcılarından özür diledi.

Takvim Logo

Akademik araştırmada yanıldı

2012'de Facebook kullanıcılarının paylaşımlarına yönelik bir akademik araştırma başlatıldı. Bunun için Facebook'un iç ve dışındaki araştırmacılar, 689 bin kullanıcılarının olumlu ve olumsuz paylaşımları incelendi. Sonuçlar açıklandığında, araştırmaya katılanların kasten olumsuz içerikler paylaşıldığı orta çıktı.

Takvim Logo

Etnik kökene göre reklam hedefleme

Facebook, reklamverenlere göre geliştirdiği hedeflemeleri kullanıma açtı.

Ancak bu açıldıktan sonra önemli bir sorun gündeme geldi. Buna göre "Afrika kökenli Amerikalılar" veya "İspanyol" kelimeler reklam hedeflemeleri arasında girdi.

Takvim Logo

Bu verilerin farklı reklam parametreleriyle birleştirilmesi ise etkin kökenlere göre sosyal grupların oluşturulmasını sağladı.

Ortaya çılan bu tablo karşısında Facebook, bu reklam hedeflemesini durdurdu.

Takvim Logo

Gerçek İsim Politikası = Stalkers'ların Etkinleştirilmesi - Facebook, yıllardır isimsizliğin ardına gizlenerek kolaylık sağlamayan zorbalığı ve zorbalığı azaltmak için gerçek isimlerini kesinlikle kullanmak zorundaydı. Ancak, stalking, aile içi şiddet ve nefret suçları mağdurları, istismarcılarının onları takip etmek ve onları rahatsız etmek için Facebook'u kullanabileceğini iddia etti.

Takvim Logo

Transgender topluluğundan ve diğerlerinden gelen eleştirilerin ardından, Facebook, 2015'te politikayı biraz rahatlattı,

ancak bazıları hala Facebook'ta takma isminde bulunmak ve ağ olmadan tehlikeli bir ağ kurmak zorunda kalıyor.

Takvim Logo

Self servis reklamla sakıncalı içerikler Facebook'un başarılı olmasının en büyük sebeplerinin başında self servis reklam modeli var.

Bu model, reklamcılık alanında önemli bir yere sahip olsa da kontrolsüz içerik anlamına da geliyor. Zıt görüşteki kullanıcıların hedeflenerek verilen reklamlar, Facebook'u hedefleme konusunda geri adım atmak zorunda bıraktı.

Şirket, daha fazla reklam moderatörünü işe alarak ve politik içeriklerde daha kapsamlı bir dokümantasyon istiyor.

Takvim Logo

Self servis reklamla sakıncalı içerikler Facebook'un başarılı olmasının en büyük sebeplerinin başında self servis reklam modeli var.

Bu model, reklamcılık alanında önemli bir yere sahip olsa da kontrolsüz içerik anlamına da geliyor

Takvim Logo

Zıt görüşteki kullanıcıların hedeflenerek verilen reklamlar, Facebook'u hedefleme konusunda geri adım atmak zorunda bıraktı.

Şirket, daha fazla reklam moderatörünü işe alarak ve politik içeriklerde daha kapsamlı bir dokümantasyon istiyor.

Takvim Logo

Geliştirici veri erişimi ve son skandal

Takvimler 2018'i gösterdiğinde ise Facebook, dünya çapında ses getiren bir skandala imza attı. 50 milyon Facebook kullanıcısının verileri, üçüncü parti şirketler tarafından satın alınarak farklı amaçlarla kullanıldı.

Takvim Logo

ABD ve İngiltere'deki seçimlere etki ettiği gerekçesiyle Zuckerberg, ifade vermeye çağrıldı.